يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - 28 Nov 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
کد مطلب: 49644
۰

چگونه کودکمان را به برقراری روابط اجتماعی تشویق کنیم؟

هانیه لواف روانشناس و مشاور ، درباره کودکانی که از روابط اجتماعی گریزان هستند، اظهار کرد: اینکه برخی از کودکان دارای اضطراب اجتماعی هستند، به این معنا است که از برقراری روابط با افرادی که در اجتماع هستند، خودداری می‌کنند.

وی بیان کرد: برخی از کودکان اعتماد به نفسشان پایین است و فکر می‌کنند دیگران قرار است به آنها آسیب برسانند، ترس از عدم امنیت دارند و نمی‌توانند با دیگران ارتباط اجتماعی موثر داشته باشند، همچنین ترس از این دارند که دیگران در اجتماع آنها را مسخره و یا تحقیر کنند بنابراین از برقراری روابط اجتماعی جلوگیری می‌کند.

لواف ادامه داد: برخی از والدین، کودکشان را از برقراری روابط منع می‌کنند و ترس از آسیب رسانی دیگران را به کودکشان القا می‌کنند و کودک ناخودآگاه هنگامی که بزرگتر می‌شود می‌ترسد که به محیط اجتماعی اش اعتماد کندو امنیت لازم را از محیط دریافت کنند، همچنین والدینی که خودشان اضطراب بالایی دارند مسبب این موضوع می‌شوند.

این روانشناس گفت: زمانی که کودکمان از برقراری روابط اجتماعی گریزان بود، باید او را به برقراری ارتباط با دیگران تشویق کنیم یعنی اگر کودک برای بار اول که وارد جمع می‌شود، سلام می‌کند نباید توقع بیشتر از این برای این مرحله داشته باشیم چراکه ابتدا باید قدم های کوچک برای برقراری ارتباط اجتماعی برای او تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: خرید کردن از فروشگاه، برقراری روابط با کودکانی که در پارک بازی  هستند و گسترش روابط اجتماعیمان می‌تواند کمک کننده باشد تا کودکان از برقراری روابط با دیگران گریزان نباشند.

لواف تصریح کرد: بر روی اعتماد به نفس کودک کار شود،کارگاه هایی وجود دارد که می‌تواند آموزش های لازم را به کودکان یاد دهد تا اعتماد به نفسشان افزایش پیدا کند، گاهی کودکان نمی‌دانند چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار کنند این عدم آگاهی را با آموزش مهارت اجتماعی می‌توانیم رفع کنیم و کودک "نه" گفتن، تعامل، ارتباط موثر، روابط بین فردی و... را یاد بگیرد.

این روانشناس افزود: آموزش این عوامل به کاهش اضطراب می‎تواند کمک کند تا ارتباط بهتری را با دیگران برقرار کند، همچنین کودکانی که مهارت جرئت ورزی ندارند ناخودآگاه از روابط اجتماعی فاصله می‌گیرد به همین دلیل باید در ابتدا کودک را به برقراری ارتباط تحسین کنیم، بعد از آن کوچک ترین اقدامات کودک را تشویق کنیم و انتظار عملکرد بزرگ نداشته باشیم چراکه آموزش مرحله به مرحله است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

درون سازی و برون سازی از دیدگاه پیاژه
این موارد نشان می‌دهد شما افسرده‌اید
بحران ‌خاموش در بین مردان!
عادتهای روا‌نشناختی رایج که عملکرد ذهنی و هوش را دچار اختلال می‌کند
قوانین تلویزیون دیدن کودکان چیست؟
چرا برخی مردان دست به خشونت علیه زنان می‌زنند؟
احتمال اختلال اضطراب در مبتلایان به بیش فعالی ۴ برابر بیشتر است
زبان بدن تا چه اندازه در ارتباط تاثیرگذار است؟
هرگز این جملات را به فرد مضطرب نگویید
راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودکان
مراحل مهم و اساسی برای گذر آسان از یک رابطه ناسالم
راز علاقه مادربزرگ‌ها به نوه‌ها چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.