جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 49652
۱
دلایل آه کشیدن

چرا زیاد آه می‌کشید؟

چرا زیاد آه می‌کشید؟
میگنا: آه کشیدن می‌تواند در ارتباطات و هیجانات ما نقش داشته باشد و از نظر فیزیولوژیکی نیز برای حفظ سلامت عملکرد ریه‌ها نیز مهم است. اما اگر زیاد آه می‌کشید چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ آیا ممکن است علامت بدی باشد؟ این مطلب را بخوانید تا در مورد آه کشیدن بیشتر بدانید.

زیاد آه کشیدن
وقتی به آه کشیدن فکر می‌کنیم، معمولاً آن را با هیجانات و احساسات مرتبط می‌دانیم. اما خیلی از آه‌هایی که می‌کشیم در واقع غیرارادی‌اند. یعنی ما کنترلی روی آن‌ها نداریم. انسان به طور متوسط در عرض یک ساعت، تقریباً 12 بار ناخودآگاه آه می‌کشد. یعنی شما هر پنج دقیقه یک آه می‌کشید. این آه کشیدن‌ها در ساقه مغز و توسط سلول‌های عصبی تولید می‌شوند.

حالا اگر مکرراً آه می‌کشید چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ افزایش آه کشیدن‌ها می‌تواند با چند عامل مرتبط باشد، مثلاً وضعیت روحی و هیجانی، خصوصاً اگر احساس استرس یا اضطراب دارید و یا یک عارضه‌ی تنفسی پنهان.

زیاد آه کشیدن می‌تواند با برخی از بیماری‌های تنفسی هم مرتبط باشد. مثلاً آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه. سایر علائم در این عوارض شامل تند تند نفس کشیدن یا احساس نیاز به هوای بیشتر برای تنفس می‌باشد.


آه کشیدن خوب است یا بد؟
به طور کلی آه کشیدن خوب است. آه کشیدن، نقش فیزیولوژیکی مهمی در عملکرد ریه‌ها دارد اما دقیقاً چطور؟ وقتی شما به طور طبیعی نفس می‌کشید، کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌هایتان ممکن است گاهی ناگهان جمع شوند و این اتفاق، تأثیر منفی بر عملکرد ریه گذاشته و از تبادل هوایی که در این عضو روی می‌دهد می‌کاهد.

آه کشیدن کمک می‌کند تا از این تأثیرات پیشگیری شود. آه کشیدن به علت اینکه یک تنفس عمیق و طولانی است می‌تواند بیشتر کیسه‌های هوایی ریه‌تان را پُر کند. زیاد آه کشیدن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل پنهان تنفسی یا اضطراب کنترل نشده و یا افسردگی باشد. اما آه کشیدن می‌تواند احساس اندوه نیز ایجاد کند. مطالعه‌ای در سال 2009 دریافته بیشتر آه کشیدن‌ها در شرایط اندوه روی می‌دهند تا در شرایط استرس برانگیز. مطالعه‌ای در سال 2016 نیز نشان داد تنفس عمیق مانند آه کشیدن می‌تواند از تنش در افرادی که زیاد اضطراب دارند کم کند.


علت‌های احتمالی آه کشیدن
اگر متوجه شدید زیاد آه می‌کشید، چند عامل می‌تواند علت آن باشد:

استرس
عوامل استرس برانگیز در زندگی امروز اصلاً کم نیستند و می‌توانند شامل استرس‌های فیزیکی و روحی و روانی باشند. وقتی شما دچار استرس فیزیکی یا هیجانی می‌شوید، تغییرات زیادی در بدنتان رخ می‌دهد. این تغییرات شامل افزایش ضربان قلب، عرق کردن و ناراحتی گوارشی می‌شود. اتفاق دیگری که در زمان استرس روی می‌دهد، تند شدن الگوی تنفس است که می‌تواند احساس تنگی نفس به شما دهد و با آه کشیدن همراه باشد.

اضطراب
طبق یافته‌ها، زیاد آه کشیدن می‌تواند در برخی از اختلالات اضطرابی نقش داشته باشد از جمله اختلال پانیک، اختلال استرس پس از ضایعه و فوبیا. اما هنوز معلوم نیست آیا زیاد آه کشیدن با این اختلالات مرتبط است یا اینکه علامتی از این اختلالات است. مطالعه‌ای دریافت 32.5 درصد از افرادی که قبلاً حادثه‌ای را پشت سر گذاشته بودند زیاد آه می‌کشیدند و 25 درصد از افرادی که دچار اختلال اضطراب یا یک اختلال روحی دیگر بودند نیز زیاد آه می‌کشیدند.

افسردگی
علاوه بر استرس و اضطراب، شرایط روحی دیگری هم می‌توانند باعث آه کشیدن شوند از جمله اندوه یا ناامیدی. به همین دلیل افراد افسرده ممکن است مکررتر آه بکشند.
مطالعه‌ای در سال 2011 از یک وسیله‌ ثبت کننده‌ کوچک برای ارزیابی آه کشیدن در 13 نفر که دچار آرتریت روماتوئید بودند استفاده کرد.
محققان دریافتند زیاد آه کشیدن این افراد با میزان افسردگی‌شان قویاً ارتباط داشت.


عوارض تنفسی
زیاد آه کشیدن می‌تواند با برخی از بیماری‌های تنفسی هم مرتبط باشد. مثلاً آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه. سایر علائم در این عوارض شامل تند تند نفس کشیدن یا احساس نیاز به هوای بیشتر برای تنفس می‌باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
زیاد آه کشیدن می‌تواند علامت عارضه‌ای پنهان باشد که نیاز به درمان دارد. اگر دیدید زیاد آه می‌کشید و علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:
. احساس تنگی نفس که شما را می‌ترساند یا متناسب با سن‌تان و میزان فعالیت‌تان نیست.
. استرسی که به سختی کنترل یا آرام می‌شود.
. علائم اضطراب شامل احساس نگرانی یا تنش، مشکل در تمرکز و عدم توانایی در کنترل نگرانی‌ها و دلشوره‌ها
. علائم افسردگی شامل احساس مداوم اندوه یا ناامیدی، کاهش سطح انرژی و از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلاً دوست داشتید.
. احساس اضطراب یا افسردگی که در کار و زندگی‌تان اختلال ایجاد کرده است.
. افکار مرگ و خودکشی

به طور کلی
آه کشیدن یک عملکرد مهم در بدن است که برای پُر کردن کیسه‌های هوایی طی فرایند نرمال تنفس رخ می‌دهد و به عملکرد ریه کمک می‌کند.

آه کشیدن می‌تواند راهی برای ابراز طیفی از احساسات نیز باشد که شامل احساسات مثبت و منفی می‌شود. زیاد آه کشیدن ممکن است علامتی از وجود یک مشکل در سلامتی هم باشد که باید توسط پزشک بررسی و درمان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ