کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده از بوها برای تقویت یادگیری در هنگام خواب

بهداشت نیوز , 21 بهمن 1398 ساعت 13:53

یک مطالعه جدید به بررسی نقش حس بویایی در یادگیری و حافظه می پردازد. نویسندگان تأیید می کنند که استفاده استراتژیک از عطرها هنگام یادگیری و هنگام خواب ممکن است عملکرد شخص را بهبود بخشد.


 
	استفاده از بوها برای تقویت یادگیری در هنگام خواب
هر ثانیه از روز بیدار شدن ما، اطلاعات هر یک از حواس ما – بینایی، شنوایی، لامسه، طعم و بو – در یک غالب همسان قرار می گیرد. در ادامه مغز اطلاعات برجسته را بیرون می آورد و تصویری منسجم از آنچه اتفاق می افتد در اطراف ما ایجاد می کند.

 انتخاب کوچکی از این اطلاعات حسی به حافظه کوتاه مدت ما منتقل می شود، و بخش کوچکی از آن به سمت ذخیره طولانی مدت ما حرکت می کند و به ما امکان می دهد تا جزئیات را بعداً به یاد بیاوریم.

یادگیری هر چیز جدیدی به تبدیل جزئیات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت متکی است که از طریق فرآیندی به نام تلفیق اتفاق می افتد. مطالعات اولیه نشان داده اند که تحکیم جزئیات درهنگام خواب برای ایجاد خاطرات بسیار مهم است.

دانشمندان مشتاق هستند که چگونگی تأثیرگذاری و تقویت ادغام را درک کنند. برای این منظور، برخی از آنها حس بویایی را مورد توجه قرار داده اند.

از نظر تکاملی، بویایی یکی از قدیمی ترین حواس است. این ارتباط نزدیک به بخش هایی از مغز است که با احساسات و حافظه سر و کار دارند، به همین دلیل عطرهای خاصی می توانند با سهولت عالی و واضح، ما را به زمان مشخصی برگردانند.

ایده استفاده از رایحه برای کمک به حافظه بسیار ساده است. با این حال، مطالعات قبلی حاکی از آن است که محققان باید بو را در هنگام خواب با موج آهسته بکشند تا کار کند. برای انجام این کار، آنها باید با استفاده از تجهیزات فناوری، فرد را در هنگام خواب ردیابی کنند. 

برای تحقیق، دانشمندان ۵۴ دانش آموز آلمانی را مورد بررسی قرار دادند. آنها از این شرکت کنندگان خواسته بودند که در حالی که واژگان انگلیسی را در خانه یاد می گیرند، چوب های معطر گل رز را در کنار خود نگه دارند. یک هفته بعد از آنکه دانش آموزان برای اولین بار در کلاس مدرسه با واژگان روبرو شدند، مورد بررسی قرار گرفتند.


دانشمندان دانش آموزان را به چهار گروه آزمایشی تقسیم کردند:

گروه اول: در معرض هیچ نشانه بو نبودند.

گروه دوم: در معرض بوی گل سرخ هنگام یادگیری در خانه و در حین آزمون واژگان قرار گرفتند.

گروه سوم: در معرض بوی گل رز هنگام یادگیری در خانه و در طول هر شب قبل از آزمون قرار گرفتند اما نه در طول تست.

گروه چهارم: در معرض رایحه گل سرخ هنگام یادگیری در خانه، هر شب قبل از آزمون و در طول تست قرار گرفتند.

شرکت کنندگان در گروههای ۳ و ۴ نسبت به گروههای ۱ و ۲ عملکرد بهتری داشتند. 

دانش آموزان افزایش قابل توجهی در موفقیت یادگیری در حدود ۳۰٪ نشان می دهند اگر از عطر ورایحه در هر دو مرحله یادگیری و خواب استفاده کنند.

یکی از مهمترین یافته های این مطالعه این است که رایحه و بو باعث افزایش عملکرد حافظه می شود.
 
 


کد مطلب: 49673

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49673/استفاده-بوها-تقویت-یادگیری-هنگام-خواب

میگنا
  https://www.migna.ir