پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۲
کد مطلب: 49681
۱

ارتقای کیفیت زندگی با حذف عوامل استرس‌زا

ارتقای کیفیت زندگی با حذف عوامل استرس‌زا
یک روانشناس بالینی در خصوص عوامل کاهش اختلال استرس و اضطراب در میان خانواده‌ها، اظهار کرد: اتخاذ سبک زندگی سالم به فرد یا افراد کمک می کند تا آنچه را که دیگران در زمان حیات انجام می دهند درک کنند و متناسب با آن عمل کنند.

ارسیا تقوا افزود: تغذیه مناسب، اوقات فراغت خوب، ویژگی‌های شخصیتی، تاب آوری، قوام یافتگی شخصیتی، خودکنترلی و اعتماد به نفس، احساس کارآمدی، آموزش تحصیلی و آموزش‌های غیرمستقیم، از جمله عوامل موثر در سالم زیستن به دور از هرگونه تنش است.

وی با بیان این که یکی از مهمترین بحث‌های علم روانشناسی، تحلیل روانشناسی شخصیت و بررسی رشد و سلامتی انسان است، افزود: موضوع اصلی سالم زیستی، ارتقای شناخت از خود و شناخت از جامعه است. همچنین تاکید بر فرایند آموزش به ویژه آموزش چگونگی کسب مهارت‌های زندگی، از جمله مهمترین راهکار ارتقای سالم زیستی سبک زندگی افراد یک جامعه است.

این روانشناس گفت: از جمله پیامدهای سالم زیستی می‌توان به سلامت روانی، آگاهی عاطفی و عزت نفس، پیشرفت تحصیلی و انتخاب‌های خردمندانه اشاره کرد و در مقابل از نارضایتی‌های اجتماعی، ابهام در اشتغال، بی‌انگیزگی تحصیلی، فشارهای اجتماعی، پیروی از مد، رفتار ناسالم اطرافیان و محله سکونت، به عنوان عوامل مداخله‌گر محیطی در کاهش سلامت روان افراد جامعه نام برد.

تقوا با بیان این که مولفه‌های ایجاد زمینه افزایش سلامت روان جامعه را می‌توان حمایت عاطفی، حمایت خانواده و دوستان، حمایت اجتماعی، پایگاه و جایگاه اجتماعی - اقتصادی، احساس ثبات اقتصادی و احساس منزلت اجتماعی عنوان کرد، افزود: سلامت شخصیت انسان مقدمه‌ای برای سبک زندگی سالم است و از سویی در موارد مختلف، سکینه، آرامش و اطمینان و نداشتن اندوه و بیم، عناصر لازم برای سلامت روانی افراد قلمداد می‌شود.

این روانشناس گفت: برای دستیابی به سلامت روان، اولین نیاز روانشناختی توجه به برقراری تعادل بین جسم و روان است. نمی‌توان، جسم و روان را از هم تفکیک کرد اما برای توجه دقیق‌تر، می توان آنها را از لحاظ نظری جدا ساخت، برای نمونه وقتی آنفلوانزا باعث مشکلات جسمانی برای فرد می‌شود و بیمار را کم حوصله، عصبی و کم انرژی می‌کند به همان میزان مشکلات روانشناختی برای او بوجود می‌آورد.

وی با بیان این که مسائل روانشناختی در بروز مشکلات جسمانی نقش زیادی دارند گفت: استرس به عنوان یک اختلال به دنبال خود در بسیاری از افراد مشکلات جسمانی بوجود می‌آورد که با کنترل آن نه تنها می‌توان جسم سالم داشت بلکه در داشتن روانی سالم و زندگی با نشاط و مفرح می‌توان کمک شایانی کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.