کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص گوارش و غدد:

خودبیمارانگارها و توهم ابتلا به ویروس کرونا

خبرگزاری برنا , 28 بهمن 1398 ساعت 7:20

یک متخصص گوارش و غدد گفت: خودبیمارانگارها با وجود داشتن سلامت جسمی خود را بیمار می‌پندارد و اکثراً از دردها و مشکلات فرضی شکایت می‌کند.


میگنا- دکتر امیرهوشنگ جلالی، متخصص گوارش و غدد، در پاسخ به این سوال که با وجود اخبار منفی از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا در جهان، عده‌ای با کوچکترین علائم مشابهی توهم ابتلا به این بیماری را دارند، علت چیست؟ گفت: این افراد عموما دچار اختلال خود‌بیمار‌انگاری هستند. آن‌ها با وجود داشتن سلامت جسمی خود را بیمار می‌پندارد و اکثراً از دردها و مشکلات فرضی شکایت می‌کند.

او ادامه داد: اضطراب و افسردگی دو دلیل مهم در افرادی است که تصورات اینچنینی دارند. کسانی که در هنگام بحران وجود یک بیماری با تلقین سعی در ابراز و تاکید به ابتلا به آن دارند تنها از طریق روان درمانی و تجویز داروهای ضد اضطراب و ضدافسردگی امکان‌پذیر است.

جلالی تصریح کرد: خود‌بیمارانگارها همیشه دچار وسواس جبری هستند و در مورد عملکرد بدن خویش شک و تردید دارند و فعالیت‌های طبیعی بدن مانند ضربان قلب و عرق کردن و همچنان مسائل جزئی و غیرطبیعی همچون ریزش، گلودردی ساده و یا تب و غیره را علائم شرایط بد بیماری خود می‌دانند.

این پزشک با بیان اینکه علائم جسمی همیشه موجودند، اما ممکن است عادی باشند، بیان کرد: بسیاری از موارد همچون سردرد، درد شکم، سرگیجه، بی اشتهائی و امثال آن عادی هستند و نباید با ویروسی مانند کرونا مقایسه شود.

او در پایان گفت: ارتباط درمانی مناسب از ضروریات درمان این بیماران است. چراکه باعث پایبندی مناسب و ماندگاری آنها در درمان می‌شود.


کد مطلب: 49745

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49745/خودبیمارانگارها-توهم-ابتلا-ویروس-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir