شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۵
کد مطلب: 49788
۱

افزایش سکته مغزی در میان جوانان

افزایش سکته مغزی در میان جوانان
سبک زندگي ايرانيان و محيطي که در آن زندگي مي‌کنند مي‌تواند با افزايش شمار سکته‌ها اميد به زندگي را کاهش يا حداقل اميد به زندگي مفيد در ايران را کمتر کند.
 
«سن سکته مغزي در کشور بسيار پايين آمده و سالانه 100‌هزار نفر در ايران به سکته مغزي دچار مي‌شوند و اين موضوع بسيار خطرناکي است.»

اين اظهارنظر توسط الهه‌ تقوايي ‌زحمتکش، نماينده انجمن سکته مغزي ايران انجام شد. اگر روزگاري ميانسالان و سالمندان زخم خورده سکته مغزي بودند اينک جوانان هم قرباني شده‌اند. جواناني که گرفتار سبک غذايي و شيوه نادرست زندگي هستند.
 
آن چنان که طي مدت اخير کم نمي‌شويم که جواناني بر اثر سکته مغزي رهسپار ديار باقي شده‌اند. اگر زماني سوالمان اين بود که چرا جوانان سکته مغزي مي‌کنند؟ اکنون تا حدودي اين مساله عادي شده است.

گرچه سکته قلبي به راحتي با اصلاح سبک زندگي، ورزش، جلوگيري از چاقي، ديابت و فشار خون قابل پيشگيري است، اما بايد گفت که در ميان پنج عامل اول مرگ و مير در دنيا قرار دارد.

حال در اين ميان نسخه‌ هايي که براي فشار خون بالا پيچيده مي‌شود مزيد بر علت است، چرا ناآگاهي به درمان فشار خون بالا و تجويز روش سنتي امکان دارد که فرد را به مرز سکته مغزي بکشاند. بنابراين بايد گفت که آمار سکته مغزي در ميان جوانان به مرز هشدار رسيده است و بايد با تغيير سبک زندگي مانع بروز آن شد.

پزشکان ايراني مي ‌گويند افراد در ايران 10سال زودتر از ساير کشورها به سکته مغزي مبتلا مي‌‌شوند. بر اساس آمار ميداني سکته‌ هاي مغزي در مردان ايراني 25‌درصد بيشتر از زنان است. از سوي ديگر، پژوهش ‌ها نشان مي‌دهند افرادي که در سخن گفتن به دو زبان مهارت دارند، احتمال بهبودي و درمان آنها در صورت بروز سکته مغزي، دو برابر ديگران است.


اين آمار را تاييد نمي‌کنيم
عضو کميسيون بهداشت در مجلس درباره اينکه گفته شده جوانان ايراني هفت برابر بيشتر از ميانگين در معرض سکته مغزي هستند، مي‌گويد: من اين آمار را درست نمي‌دانم. علل سکته مغزي از جمله چاقي، عدم تحرک، مصرف الکل، استعمال سيگار، رژيم غذايي نادرست و .... فقط مختص کشور ما نيست.

بنابراين من فکر مي‌کنم که اين آمار از بيخ و بن درست نباشد. اصغر سليمي ادامه مي دهد: بايد وزارت بهداشت و درمان در اين زمينه اظهارنظر کند و بيينيم که آيا اين آمار را تاييد مي کند يا نه.

اين عضو کميسيون بهداشت در مجلس عنوان مي‌کند: قطعا بايد وزارت بهداشت و درمان براي بيماراني که نشانه‌هاي سکته مغزي را دارند، پرسشنامه اي تنظيم و بررسي کند که اين افراد چه زمينه هايي دارند تا علل بروز سکته‌هاي مغزي مشخص شود. آن گاه براساس آمار صحيح قضاوت کنيم، اما اينکه بيماري را به معضلات اجتماعي ربط دهيم، به‌نظر من درست نيست.

سليمي عنوان مي‌کند: از سوي ديگر، بايد متخصصان و مراکز هم با دقت نظر بيشتري و با پژوهش روي بيماران به‌صورت ريشه‌‌اي علل بيماري سکته مغزي را دريابند و براي درمان آن پيشنهادات و راهکارهاي مناسب خود را ارائه دهند.


اين عضو کميسيون بهداشت در مجلس اضافه مي کند: اينکه افراد براي خود دارو تجويز کنند، اصلا کار درستي نيست. هر فردي بيماري شرايط مختص خود را دارد و بايد داروي خاص خود را که پزشک تجويز مي کند، مصرف کند.

او ادامه مي دهد: قطعا افراد بايد خود مراقبتي علمي داشته باشند، يعني به‌صورت دوره اي هر شش ماه يک بار به درمانگاه ها و پزشک خانواده مراجعه کرده و وضعيت فشار خون، قند، وزن و قد خيلي خود را بررسي کنند.

سليمي بيان مي‌کند: بايد از طريق پيشگيري خودمراقبي کنيم، چراکه احتمال دارد به‌دليل سبک غلط زندگي بيماري هايي به وجود آيند.

او خاطرنشان مي‌کند: حتما بيماران بايد با پزشک خانواده يا متخصص مربوطه مشاوره کنند و براساس دستور آن افراد از خودشان مراقبت به عمل آورند. اين در حالي است که نبايد دائما پزشک خود را عوض کنيم. توصيه ما اين است که درمان را با پزشکي که به آن اعتماد داريم ادامه دهيم.
مرجع : سلامت نیور
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا