کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جو روانی منفی که بدتر از ویروس کرونا عمل می‎کند

خبرگزاری ایرنا , 4 اسفند 1398 ساعت 20:51

ویروس کرونا بیش از آنچه خطرناک باشد جو روانی ایجاد شده ناشی از این بیماری و بازی با روح و روان مردم ٍان را خطرناک تر نشان داده است.


میگنا: در حالی که می بینیم مواردی از کرونا در کشور دیده شده و وزارت بهداشت و درمان همچنان همه اقدامات و تدابیر لازم را برای کاهش خطر ناشی از کرونا در سطح کشور، استانها و شهرستانها به کار گرفته اند اما جو روانی ایجاد شده همچنان سلامت روح و روان مردم را به خطر انداخته است.

در شهرستان بروجرد به رغم مشکوک بودن یک نفر به ویروس کرونا و نگهداری وی در قرنطینه جو روانی چنان به هم خورد که 2 ساعت بعد از انتشار این خبر هیچ ماسک و وسیله ضدعفونی کننده در داورخانه ها پیدا نشد.

شرایط بهداشتی و سلامت در شهرستان بروجرد بلافاصله از وضعیت مطلوبی که داشته وارد خط قرمز شد و استرس و فشار روانی بر اغلب خانواده ها حاکم شد تا جایی که هر شهروند برای خود یک پزشک شده است.

حضور مردم با ماسک در سطح شهر و خیابانها، استرس خانواده و ممانعت از حضور فرزندان در مدارس و اجتماع و تاکید بر پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن همه نکاتی است که این روزها مردم بروجرد بر آن تاکید دارند.
امروز با اعلام خبر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها که تنها اقداماتی پیشگیرانه است و نباید مردم نگران باشند مجددا جو روانی کرونا جلوتر از ویروس کرونا مردم را زمین گیر کرده است.

هجوم مردم به داروخانه ها، خرید انواع ماسک و ترویج بازار دلالی ماسک و ضدعفونی کننده و انواع اسپره و پد الکلی همه موجب شده تا کرونا قبل از آنکه در شکل ویروس تاثیر گذار باشد سلامت فکری مردم را نشانه رود.

نبود قرصهای ویتامین C، کمبود و گران شدن سیر و انواع میوه هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند همه موجب شده تا این محصولات نایاب شده و یا با قیمت های نجومی عرضه شو به طوری که هر عدد ماسک تا 25هزار تومان فروخته می شود.

برخی شایعه می کنند تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر است و برای نگهداری از این افراد در حاشیه شهر بروجرد بیمارستان صحرایی ایجاد شده است، شایعاتی که پایه و اساس ندارد و تنها روح و روان مردم را آزار می دهد.

اعلام مقامات بهداشت شهر هوبی چین از افزایش شمار کشته شدگان شهروندان از ویروس کرونا و رسیدن آمار تلفات به 2 هزار 340 نفر خبری است که بر تشدید جو روانی ایجاد شده در بروجرد افزوده است.

رییس سازمان غذا و دارو بخشنامه جدیدی به منظور عرضه انواع ماسک در کشور ابلاغ کرد که براساس آن داروخانه ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک رایگان توزیع خواهد شد.

پزشکان معتقدند رعایت بهداشت فردی مقدم بر زدن ماسک است اصرار بر استفاده از آن بدون توجه به رعایت سایر موارد بهداشت فردی هیچ تاثیری بر پیشگیری از کرونا ندارد، چون منافذ پوستی مهم ترین کانال انتقال این ویروس محسوب می شوند.

مسوولان بروجرد از شهروندان می توانند، تا اخبار کرونا در سطح شهرستان را از طریق منابع رسمی از جمله خبرگزاری ها، مطبوعات، صدا و سیما پیگیری کنند و به مطالب و شایعات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توجهی نکنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: استفده از ماسک برای افراد مبتلا به ویروس تاکید می شود و نیازی نیست مردم حتما از این ماسک استفاده کنند.

وی افزود: روزانه بیش از یک میلیون و 500هزار ماسک در کشور تولید می شود و کمبودی وجود ندارد و انتظار می رود مردم به شایعات در این زمینه و برهم زدن آرامش خود توجه چندانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان آیت الله بروجردی بستری هستند، افزود: هنوز جواب آزمایش نهایی این افراد آماده نشده که مشخص شود این افراد حتما حامل این ویروس هستند یا خیر و احتمال می رود افراد بستری شده دچار یروس آنفلوآنزای سرماخوردگی باشند.
وی حال عمومی این افراد را که یک مرد و 2 زن هستند خوب است.

دکتر محمد کاکاوند افزود: انتظار می رود مردم به شایعات توجه نکنند هرچند سرعت واگیری آن بالاست اما خطر آن به مراتب از آنفلوآنزا کمتر است از این رو مردم باید رعایت کنند.
وی تاکید کرد: همه تدابیر بهداشتی درمانی در سطح شهر در نظر گرفته شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: مردم در محیط بیرون مرتب دست ها را با آب و صابون یا ژل ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنند تا خطر ابتلا و گسترش ویروس کاهش یابد و همچنین از تماس دست آلوده با چشم ها، بینی و دهان خود به طور جدی اجتناب کنیم.

کاکاوند افزود: هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال گرفته و دستمال استفاده شده را در سطل زباله در دار بیندازیم و از دست دادن و روبوسی خودداری کنیم.

وی تاکید کرد: از تماس نزدیک با کسانی که علایم سرماخوردگی یا آنفلونزا دارند و از ترددهای غیر ضروری در اماکن شلوغ هم تا حد ممکن خودداری کنیم.

معاون برنامه ریزی فرمانداری بروجرد با اشاره به اینکه دامن زدن به شایعات کمکی به وضعیت کنونی نمی کند، افزود: تمامی اقدامات ضروری انجام شده است و همه مراکز بهداشتی و خدماتی این شهرستان در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند.

محمد گودرزیان بیان کرد: تعطیلی مدارس و دانشگاهها که عمدتا مبتنی بر تصمیم گیری کشوری است، اقدامی پیشگیرانه به جهت آسیب پذیری کودکان و نوجوانان و به مفهوم گسترش بیماری نیست.
وی اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون مورد قطعی از ابتلا به ویروس کرونا در بروجرد نداشته ایم و مورد تحت نظر نیز صرفا در مرحله شک قرار دارند و در حال طی کردن مراحل نمونه گیری و مراقبت در قرنطینه هستند.

وی ادامه داد: طبق نظر استاندار لرستان به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و ضدعفونی کامل مراکز آموزشی اتخاذ شده تمامی مدارس شهری و روستایی استان در هر دو نوبت صبح و بعد از ظهر تا آخر هفته جاری تعطیل هستند.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (ماه های آذر و دی سال جاری شمسی) از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و براحتی با راهکارهای ساده می توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.


کد مطلب: 49806

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49806/جو-روانی-منفی-بدتر-ویروس-کرونا-عمل-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir