کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناسایی دانش‌‏آموزان سرآمد با یک «تست» روشی غیرقابل پذیرش است

خبرگزاری فارس , 5 اسفند 1398 ساعت 22:54

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: امروزه به صراحت و با ادلۀ کافی علمی و جهانی، شناسایی و گزینش دانش‌‏آموزان سرآمد و باهوش براساس یک آزمون در نقطۀ خاصی از زمان، روشی غیرقابل پذیرش است.


رصد تحولات جهانی در نظام شناسایی دانش‌آموزان سرآمد و مستعد(استعدادهای درخشان)، همواره یکی از مباحث مورد توجه و پیگیر اساتید، صاحبنظران، پژوهشگران، کارشناسان، مسؤولان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی کشور بوده است.

این موضوع موجب شد که سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش میزبان حضور علاقه‌مندان به مباحث تخصصی حوزه دانش‌آموزان سرآمد و مستعد(استعدادهای درخشان) باشد.

این نشست به منظور توسعه و تعمیق آگاهی‌ها از آخرین پژوهش‌­های صورت گرفته در حوزه تحولات در 100 سال از عمر آموزش و پرورش، سرآمدی و استعداد و پارادایم‌­ها و تغییرات پارادایمی، مدل‌­های سرآمدی و استعداد از گذشته تا امروز، یافته‌های تطبیقی و توصیفی در آموزش و پرورش کشورهای پیش‏رو، روش‌­های سنجش و ارزیابی سرآمدی و استعداد از گذشته تا امروز، «مدارس ویژه: آری یا نه»، فاصلۀ آموزش و پرورش کشور ما در این حوزه با جهان، الگوی اجرایی برای شناسایی دانش‌آموزان سرآمد و مستعد، برگزار شد.

در این نشست علمی ـ تخصصی، ارائه یافته‌­های پژوهشی با همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - پژوهشکده کودکان استثنایی و با ارائه دکتر بهنام بهراد عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پژوهشکده کودکان استثنایی انجام شد اما در این نشست چه گذشت و چه گزارشی ارائه شد؟

بهراد عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مقدمه این پژوهش عنوان کرد: موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در کشور ما یکی از موضوعات بسیار چالش ­برانگیز آموزشی، اجتماعی و سیاسی بوده است؛ این مسأله پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را بر آن داشت بحث شناسایی و سیاست آموزشی دانش‌­آموزان سرآمد و مستعد (استعدادهای درخشان) را از نظر علمی و جهانی مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: این مطالعه بر آن بوده است تا به شکلی علمی و عمیق به موضوعاتی از قبیل (الف) رویکردهای علمی فعلی در جهان به شناسایی و آموزش و پرورش دانش­آموزان سرآمد، (ب) مقایسه کشور ایران با آموزش و پرورش جهانی، (ج) روش‌­های شناسایی و سیاست‌­های آموزشی فعلی بین‌­المللی در این حوزه و همینطور (د) راهبردهای پیشنهادی برای حرکت به سمت آموزش و پرورش سرآمدی و استعداد روزآمد و پیشرفته متناسب با دانش و سیاست­‌های آموزشی امروزی، بپردازد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: روش‌­های دستیابی به اهداف مورد نظر و شکل‌­گیری چشم‌­اندازی روشن برای شناسایی و آموزش دانش‌­آموزان سرآمد و مستعد (استعدادهای درخشان) این مطالعه شامل بررسی تغییرات معرفت­ شناختی (اپیستمولوژیک) در 100 سال از عمر آموزش و پرورش سرآمدی در جهان تا امروز، بررسی تغییرات پارادایمی در 100 سال از عمر آموزش و پرورش سرآمدی و استعداد در جهان تا امروز، بررسی تغییرات مدلی (نظریه‌­پردازی) در 100 سال از عمر آموزش و پرورش سرآمدی و استعداد در جهان تا امروز، بررسی توصیفی تطبیقی آموزش و پرورش کشورهای اروپایی، کشورهای شرق آسیا شامل ژاپن، کره و سنگاپور به عنوان کشورهای دارای سطوح عالی پیشرفت تحصیلی براساس مطالعات بین­المللی و همینطور کشور ایالات متحدۀ امریکا (با استفاده از گزارش‌­های سازمانی و مطالعاتی بین سال‌های 2012 تا 2019 میلادی) و بررسی روش‌­های شناسایی و ابزارهای معتبر سنجش دانش‌­آموزان سرآمد و مستعد در آموزش و پرورش امروزی جهان (ریم، سیگل و دیویس، 2018) است.

این پژوهشگر پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیان نتایج این پژوهش که یکسال بطول انجامیده است، اظهار کرد: از عمر آموزش و پرورش سرآمدی و استعداد نزدیک به یک قرن (1925-2020 میلادی) می‌­گذرد که بیشترین تحولات علمی و جهانی مربوط به این حوزه در 4 دهۀ اخیر صورت گرفته است؛ این چهار دهه دقیقاً زمانی بوده است که آموزش و پرورش استعدادهای درخشان در کشور ما تأسیس شده (1353) و از اواخر دهۀ 1360 هجری شمسی به طور روزافزونی گسترش یافته است.

وی ادامه داد: بررسی تحولات در مبانی مفهومی و معرفت ­شناختی، پارادایمی، مدلی (نظری) و روش‌­ها و ابزارهای امروزی و مطالعۀ تطبیقی کشورهای مختلف در این مطالعه نشان داد که با توجه به اینکه در سال 1398 تعداد 114.459 نفر دانش‌آموز در دورۀ اول و دوم دبیرستان (در سه رشتۀ ریاضی، تجربی و انسانی) در مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مشغول تحصیل هستند، چیزی حدود 2 درصد از جمعیت دانش‌‏‏آموزی در این دو مقطع تحت پوشش مدارس سمپاد هستند، در صورتی که طبق مدل‌های جدید جهانی تعداد دانش‏‌آموزان سرآمد و مستعد در مدارس دست کم باید 15 تا 20 درصد باشد.

بهراد افزود: در آزمون کشوری سمپاد، دانش‌­آموزان بر اساس یک آزمون ملی پیشرفت یا استعداد و توانایی (مدل‌های مبتنی بر توانایی) در یک زمان مشخص چند ساعته و حداکثر در 2 مقوله و آن هم با استفاده از ابزاری که شواهد منتشر شدۀ روشنی از ویژگی‌­های روانسنجی آن موجود نیست، انتخاب می‌‏شوند و تا کنون چیزی در مورد روایی و اعتبار این آزمون‌­ها و یا هنجارهای ملی و محلی آن از طریق منابع علمی در کشور منتشر نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از این ابزار مورد استفاده، توانایی‌‏های تحلیلی را اندازه‌‏گیری می‌‏کند که برگرفته از نظریه‌‏های افراد برجسته‌‏ای مانند استرنبرگ هستند که امروزه دیدگاه خود را از سرآمدی و استعداد، از هوش تحلیلی به سمت مدل WICS تغییر داده‌‏اند (استرنبرگ، 2018) و بنابراین توانایی تحلیلی شاخص مناسبی برای سرآمدی و استعداد نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: امروزه به صراحت و با ادلۀ کافی علمی و جهانی، شناسایی و گزینش دانش‌‏آموزان سرآمد و مستعد براساس یک آزمون در نقطۀ خاصی از زمان، روشی غیرقابل پذیرش است زیرا شناسایی دانش‌‏آموزان سرآمد و مستعد بنا به دلایلی که در جای جای گزارش این مطالعه به آنها اشاره شده است، فرایندی طولی و مرحله‌‏ای است و امکان شناسایی تمامی گروه­‌های جمعیتی دانش‌‏آموزان سرآمد و مستعد با چنین روشی ممکن نیست.

وی گفت: طبق مدل‌های امروزی تعاریف سرآمدی و استعداد، سازه‌‏های مختلفی را در بر می‏‌گیرند که ابزارهای فعلی در سمپاد قادر به پوشش کامل آنها از لحاظ نظری نیستند (توانایی ذهنی، تحصیلی، خلاقیت، هنری، انگیزش، رهبری و غیره) که هر کدام هم ابزارهای متنوعی برای جمعیت‌­های مختلف دارند و اساساً رویکرد مدارس مجزا نیز امکان اجرای مدل­‌های جدید سرآمدی و استعداد را نمی‌دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: امروز تحت تأثیر پارادایم‌­های رشد استعداد و متمایزسازی، سرآمدی و استعداد پدیده‏ای پویاست و نه ایستا؛ یعنی چنان نیست که فردی امروز سرآمد و مستعد شناسایی شود و همچنان در سایر مراحل رشد هم لزوماً سرآمد و مستعد باقی بماند و به عکس فردی امروز سرآمد و مستعد شناسایی نشود و چند سال بعد هم همینطور باشد یعنی فردی می­‌تواند امروز سرآمد باشد و چند سال دیگر نه و برعکس ممکن است فردی امروز سرآمد تشخیص داده نشود اما چند سال دیگر تحت تأثیر عوامل دیگر سرآمد شود.

وی اضافه کرد: انحصار آموزش و پرورش سرآمدی و استعداد به مدارس ویژه هم به سبب محدودیت‌­های خدمات رسانی و هم محدودیت‌­های تعریفی (نظری) منجر به از دست رفتن بخش عمدۀ دانش‌‏آموزان سرآمد و مستعد در نظام آموزشی می‌‏شود(دست کم 18 درصد از 20 درصد). این در حالیست که توسعۀ نظام تلفیقی در این حوزه به گسترش آموزش و پرورش سرآمدی و استعداد در کشور ما کمک‌­های چشمگیری خواهد نمود که هم موجب ارتقای نظام آموزش و پرورش عادی (از طریق ارتقای استانداردهای آموزشی) و هم پوشش بسیار گسترده‏ای از دیگر دانش‌‏آموزان نادیده گرفته شده خواهد شد.

بهراد افزود: مدل‌­های امروزی شناسایی دانش‌‏آموزان سرآمد و مستعد در درجۀ اول متمرکز بر دورۀ ابتدایی هستند زیرا امروزه مدل‌های پرورش استعداد بر حوزۀ سرآمدی چیره هستند و شناسایی به هنگام و آموزش از سنین پایین به منظور پرورش و بروز سرآمدی و استعداد در کانون توجه آموزش و پرورش سرآمدی در جهان است و بیشترین خدمات در دورۀ ابتدایی، سپس دورۀ اول دبیرستان و پس از آن دورۀ دوم دبیرستان ارائه می‏‌شوند؛ این در حالی است که ما این دوره را کاملاً فراموش کرده‌‏ایم و دقیقاً بر عکس الگوهای جهانی عمل می‌­کنیم.

وی اضافه کرد: شاید به جرأت بتوان گفت که کشور ما تنها کشوری است که فقط از رویکرد مدارس ویژۀ استعدادهای درخشان استفاده می‌­کند، در حالیکه در قریب به اتفاق کشورهای صاحب نام در آموزش و پرورش سرآمدی، روش مرجح، تلفیقی و در دبیرستان در مواردی بسیار کم و انگشت شمار از مدارس ویژه استفاده می­‌کنند؛ آنچه که در این مطالعه و در کشورهای بررسی شده مشاهده شده است از روش تلفیقی به منظور بسط و گسترش خدمات به جمعیت دانش‌­آموزان سرآمد و مستعد و همینطور ارتقای استانداردهای مدارس عمومی استفاده می‌­شود، تا کارکرد کیفی خود را افزایش دهند.

مدیرگروه اختلالات رفتاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تبیین راهبردها و راهکارهای عملیاتی جهت دستیابی به اهداف و ارائه پیشنهادهای کاربردی گفت: پیشنهاد می‌­شود سازمان استعدادهای درخشان جهت طراحی یک برنامۀ گذار از مدارس ویژه به سمت مدارس تلفیقی و جهت جلوگیری از تغییرات آنی و فوری، به بررسی و جمع‌آوری اطلاعات علمی بپردازد تا بتواند به تصمیم گیری نهایی دقیق تری دست یابد که این راهبردها و راهکارهای عملیاتی جهت دستیابی به اهداف را می توان در 7 مورد خلاصه کرد.

وی توضیح داد: سازمان استعدادهای درخشان می‌تواند از طریق ایجاد 2 کمیتۀ علمی قوی و مستمر با عناوین کمیتۀ علمی شناسایی و کمیتۀ علمی آموزشی به انباشت دانش و تدارک ابزارهای لازم برای شناسایی دانش آموزان سرآمد و مستعد و روش‌های و راهبردها و رویکردهای آموزشی در این حوزه بپردازد؛ سازمان استعدادهای درخشان می‌تواند با بسط آموزش و پرورش استعدادهای درخشان به دورۀ ابتدایی و راهنمایی با رویکردی تلفیقی هم حوزۀ تأثیرگذاری سازمان را گسترش دهد و هم کیفیت و استانداردهای آموزش و پرورش عادی را ارتقاء دهد.

بهراد افزود: پیشنهاد می‌شود گسترش رویکرد جدید بصورت تدریجی و پس از تدارک ابزارها و منابع علمی اولیه در یک دورۀ چند ساله و بطور تدریجی صورت گیرد؛ پیشنهاد می شود اجرای دورۀ گذار از طریق ایجاد مدارس الگو در هر منطقه و سپس گسترش مدارس صورت گیرد؛ مدارس فعلی استعدادهای درخشان هم می توانند همچنان باقی مانده و به منظور پوشش جمعیت گستردۀ دانش‏آموزی مطابق رویکرد نوین در برخی مناطق گسترش یافته اما تغییر کارکرد پیدا کنند و به مراکز تخصصی و فوق تخصصی (طبق الگوی اریکسون، 2018؛ سابوتنیک و همکاران، 2018) تبدیل شوند و دانش آموزان سرآمد و مستعد گسترده‏ای طبق برنامه ای مشخص از خدمات این مراکز استفاده کنند تا جمعیت دانش آموزی بیشتری بتوانند به دریافت خدمات بپردازند همچنین سازمان استعدادهای درخشان می تواند از همکاری­های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان بازوی علمی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، در پیشبرد این راهبردها بهره‌مند شود.

پایان بخش این نشست علمی ـ تخصصی بیان پرسش­‌های مورد نظر، طرح دیدگاه‌­­ها، نظرات و بیان نقد و نظر پیرامون یافته‌­های پژوهشی ارائه شده توسط حضار بود که با پاسخگویی و بیان توضیحات لازم توسط مجری طرح همراه شد.
 


کد مطلب: 49813

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49813/شناسایی-دانش-آموزان-سرآمد-یک-تست-روشی-غیرقابل-پذیرش

میگنا
  https://www.migna.ir