سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۳:۱۷
کد مطلب: 49833
۲
خاموشی خبری مفید نیست

چگونگی حفظ سلامت روان کودکان در برابر اخبار مربوط به ویروس کرونا

چگونگی حفظ سلامت روان کودکان در برابر اخبار مربوط به ویروس کرونا
میگنا: دکتر فاطمه اکبری زاده با بیان اینکه کودکان و نوجوانان جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، افزود: هنگام اتفاقاتی مثل شیوع کروناویروس و یا سایر اتفاقات ترسناک کودکان آسیب پذیری بیشتری دارند لذا رعایت برخیرنکات توسط خانواده ها در نحوه اطلاع رسانی در مورد کرونا ویروس می تواند سلامت روان آنها را حفظ کند و از آسیب هایی مثل اضطراب و استرس جلوگیری کند.

در مورد اخبار دنیای ترسناک با فرزندان خود صحبت کنید
وی تاکید کرد: اخبار همه جا هست، دیگر در عصر دیجیتال امکان کنترل خبرهایی که در معرض آن قرار داریم امکان پذیر نیست و اینکه بخواهیم کودکان را از ناراحت شدن در مورد  اطلاعات محافظت کنیم. کاری که می توانید انجام دهید این است که کمک کنید تا تاثیرات منفی آن را بر فرزندانتان به حداقل برسانید. شما می توانید از طریق مکالمات آزاد و صادقانه در خانه انجام دهید. 

بی خبر ماندن و خاموشی خبری مفید نیست
این روانشناس خاطرنشان کرد: نکته مهم در اینجا تعادل است. اینکه برای محافظت از کودکان آنها را از شنیدن اخبار منع کنیم بی فایده است. وقتی کودکان به اتاق و یا پذیرایی وارد می شوند از خاموش کردن تلویزیون یا بسته شدن صفحات وب خودداری کنید. این کار باعث می شود که آنها کنجکاو شوند که واقعاً چه اتفاقی دارد می افتد - و این زمانی است که تخیل آنها به کار می افتد و با این تخیلات ممکن است هر چیزی به ذهن آنها بیاید.

حقایق را به آنها اطلاع دهید
اکبری زاده اظهار کرد: وقتی که کودکان به توضیحات روشن و صادقانه درباره آنچه اتفاق می افتد دسترسی داشته باشند و بدانند که صحبت کردن در مورد موضوعات ترسناک یا فریب کارانه اشکالی ندارد، به آنها این اطمینان خاطر را می دهد تا در مورد آن موضوعات اطلاعات کسب کنند. سعی کنید منابع خبری معتبری را که قبلاً خودتان خوانده اید با هم بخوانید یا تماشا کنید، یا اخبار را در لحظه ای که دارد پخش می شود با توضیح آنچه اتفاق افتاده با صحبت کردن با کودک و به روشی بی طرفانه به اشتراک بگذارید.

از توضیح و بیان بیش از حد پرهیز کنید
وی تصریح کرد: جملات کوتاه از اخبار زندگی واقعی بسیار مفید هستند. بیان مطالب طولانی و زیاد می تواند تأثیر منفی بگذارد زیرا کودکان می توانند وقتی اولین جمله شما را در مورد یک خبر می شنوند در همان خبر اول که شنیده اند باقی می مانند و و بارها و بارها به اخبار مربوط به آن موضوع نگاه می کنند.
روانشناس بالینی یادآور شد: برای جلوگیری از توضیح بیش از حد، آنها را ترغیب کنید که پس از خواندن مطالب مربوط به این خبر، با شما بحث کنند، این یک فضای امن برای تمام سوالات آنها فراهم می کند.

اجازه دهید که فرزندانتان احساس امنیت کنند
دکتر فاطمه اکبری زاده توضیح داد: همه کودکان حتی نوجوانان، می خواهند بدانند که والدین آنها می توانند از آنها محافظت کنند. بهترین راه برای برقراری یک ارتباط امن، صحبت کردن در مورد اخبار نگران کننده به صورت روشن، و با ذکر حقیقت است. به جای اینکه بگویید همه چیز خوب است و اتفاقی نمی افتد به آنها اطمینان بدهید که در یک مکان امن قرار دارند و شما در کنارشان هستید.

به آنها بگویید که نگرانی طبیعی است
وی بیان کرد: سعی کنید به آنها بگویید شما هم اتفاقات این چنینی را نگران کننده می دانید. اجازه بدهید کودکان بدانند شما می توانید موازنه ای بین اخباری که می شنوید با واقعیت موازنه ای برقرار کنید. به آنها بگویید که شما می توانید این نگرانی ها را با واقعیت اینکه چقدر این اتفاق ممکن است بیفتد موازنه کنید. بهتر است از آنها بخواهید اگرچه اتفاقات بدی می توانند رخ دهد اما اغلب اتفاق نمی افتند، بنابراین نیازی نیست که همه وقت بچه ها بترسند و بهتر است بیش از اندازه این گفتگوها را ادامه ندهند. 

گفتگو را متناسب با سن فرزندان خود تنظیم کنید
به گزارش گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، این روانشناس تصریح کرد: همه کودکان دارای خلق و خوی و حساسیت های مختلف هستند. توانایی آنها برای درک جهان، و دریافت و واکنش به اخبار بد به سن آنها بستگی دارد. اگر بیش از یک فرزند دارید، ممکن است بخواهید به طور جداگانه در مورد اخبار با آنها صحبت کنید و متناسب با نیازها و سطح سنی و درک آنها بگویید.

زمان مناسب را برای صحبت با آنها پیدا کنید
اکبری زاده عنوان کرد: ممکن است کودک شما در یک زمان نامناسب  شروع به سؤال درباره یک رویداد خبری کند. در این حالت، به آنها بگویید که شما این خبر را شنیده اید و فکر می کنید آنچه در مورد این خبر می پرسند مهم است. به آنها بگویید که دوست دارید بعداً در مورد آن صحبت کنید و از آنها بخواهید تا به شما یادآوری کنند، بنابراین آنها می دانند که شما واقعاً علاقه دارید.

به کودکان امکان زیادی برای پرسیدن سؤالاتشان بدهید
وی اظهار کرد: طبیعی است که کودکان در مورد حوادث آسیب زا درک درستی نداشته باشند. کودکان مایل هستند در مورد آنچه که نمی دانند چیزی در ذهن خود تشکیل دهند که اغلب آن چیز از واقعیت بدتر است. تشویق آنها برای پرسیدن تعداد زیادی سؤال در مورد موضوعی  یا خبری که شنیده اند خیلی مهم است. زیرا به شما این امکان را می دهد تا فضایی برای توضیح صحیح و روشن فراهم گردیده تا بتوانید اطلاعات غلط آنها را اصلاح کنید.

برای تکرار سئوالاتشان به آنها اجازه دهید
روانشناس بالینی افزود: به یاد داشته باشید که کودکان تمایل دارند وقتی احساس عدم اطمینان یا نگرانی می کنند حرف خود را تکرار کنند. ممکن است لازم باشد چندین بار یک سؤال را بپرسند تا زمانی که احساس اطمینان بیشتری کنند.

تا حد ممکن صادق باشید
دکتر فاطمه اکبری زاده اظهار کرد: هنگامی که کودکان مستقیما در مورد یک موضوع سئوال می پرسند، ممکن است وسوسه شوید که حقیقت را نگویید. این می تواند بی فایده باشد چون آنها سئوال خود را ممکن است از دیگران بپرسند. اغلب صادقانه بودن ممکن است مفیدتر باشد. این مسئله در مورد سؤالاتی نیز صادق است که جواب آن را نمی دانید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!