دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 13 Jul 2020
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۳:۳۸
کد مطلب: 49849
۲
۱

توصیه های رئیس سازمان نظام روان شناسی به مردم برای مقابله با کرونا

توصیه های رئیس سازمان نظام روان شناسی به مردم برای مقابله با کرونا
شیوع ناگهانی کرونا به عنوان ویروسی نو ظهور موجب بروز وحشت و اضطراب غیر واقعی در بین مردم شده است. در این میان بعضی با بزرگ نمایی سعی در فاجعه آمیز جلوه دادن وضعیت موجود می‌کنند و همراه  با آن سودجویان از طریق فضاهای مجازی با شایعات بی‌اساس اهداف خود را دنبال می‌نمایند. اما واقعیت، ظهور و انتشار ویروسی با اثر تخریبی پائین اما فراگیری و سرایت بسیار بالا است. این ویروس زمانی قدرتمند و مخرب است که با سیستم ایمنی ضعیف روبه رو شود.

مهم ترین عاملی که سیستم ایمنی را تضعیف و این ویروس را قوی می‌کند "استرس" است. تغییر ترشح هورمون ها به هنگام استرس سبب کاهش تعداد و اختلال عملکرد گلبول های سفید خون می شود که به مثابه سربازان محافظ بدن در مقابل بیماری های عفونی عمل می کنند، بنابراین سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و مجموعه تغییرات ناشی از استرس انسان را در معرض انواع اختلالات قرار می‌دهد.

کرونا مهمان ناخوانده ای است که چند هفته یا در نهایت احتمالا چند ماه زندگی روزمره ما را تحت الشعاع قرار داده و سپس پایان می پذیرد. مهم ترین عامل برای مصونیت بخشی در شرایط کنونی، برنامه ریزی صحیح برای آرامش بخشی به خانه و کاشانه است که در این راستا راهکارهایی پیشنهاد می شود: 

1-  خانه را به محل امن و آرام برای همه اعضا خانواده تبدیل کرده و از شرایط قرنطینه خانگی با استفاده از امکانات دورکاری، برای انجام کارهای عقب افتاده خود استفاده کنیم.

2-  از آنجا که برنامه های خود مراقبتی براساس ویژگی های هر خانواده، منطقه و غیره متفاوت خواهد بود برنامه متناسب با شرایط خود را تدوین نموده و با در نظر گرفتن پاداش، با کودکان و نوجوانان خود برنامه‌های خود مراقبتی را تمرین کرده و تجربیات خود را به دیگران انتقال دهیم.

3-  برای ایجاد «آرامش در فضای خانواده»، پدر و مادر همراه فرزندان تجربیات خود را به اشتراک بگذارند؛ عادت به تغییر شرایط زندگی و دور ماندن از فضاهای کاری، آموزشی، تفریحی و غیره را با ایجاد خلاقیت، ابتکار عمل و مشارکت دادن همه اعضاء خانواده در تصمیم گیری ها آسان تر کنیم. با برنامه ریزی براساس نیازها، انتظارات و نگرانی‌های اعضاء خانواده، گرفتن مشاوره، صحبت کردن، مطالعه کردن، ایجاد سرگرمی، برنامه‌های لذت بخش درون خانوادگی، نوشتن خاطرات مثبت، تغذیه مناسب، اجرای دستورات ستاد ملی مقابله با بحران و پیدا کردن تکنیک‌های آرام‌بخش برحسب سبک زندگی خود، استرس و اضطراب را کنترل کنیم و به دیگران روحیه، امید و شعف را منتقل کنیم. 
 
4-  «کودکان و نوجوانان» افراد در معرض خطر هستند. اغراق در پرداختن به خطر کرونا سبب افزایش استرس و اضطراب  در عزیزان ما شده و پس از پایان این همه گیری که به زودی اتفاق خواهد افتاد، در صورت عدم توجه خانواده، تبعات منفی اضطراب ، موجب بروز انواع اختلالات از جمله: بیش‌فعالی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس، افسردگی و وسواس می‌شود. کودکان نمی‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند، باور کنید کودکان از مشاهده اضطراب ما  بیش از کرونا آسیب می بینند.

5-  «سالمندان» و افراد با بیماری های زمینه‌ای جسمی و روانی، در مقابل استرس و اضطراب،  شکننده تر هستند. استرس ها مانند آتشی که به خرمن زده شود، به تجارب ناخوشایند قبلی جرقه می‌زند که مهار و مقابله با آن مشکل است، بنابراین مواظب و مراقب سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‎‌ای جسمی و روانی دارند، باشیم، آن‌ها را در معرض نگرانی‌های ایجاد شده قرار ندهیم و تغذیه مناسب و شرایط روحی و روانی مطلوبی برای آن‌ها فراهم کنیم.

6-  داشتن ترس منطقی جهت اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آن ضروری است. بی احتیاطی، عدم مواظبت و شوخی تلقی کردن آن عواقب غیر قابل جبرانی دارد و در طرف مقابل اضطراب بیش از حد موجب استیصال، تضعیف سیستم ایمنی بدن و موفقیت ویروس کرونا می‌شود. پس اضطراب نرمال و طبیعی داشته باشیم و با توکل بر خداوند مهربان به دنبال مقابله با مشکل و برقراری آرامش در زندگی باشیم.

7-  در شرایط حاضر، انتشار اطلاعات  ناصحیح «شایعات بی اساس» اثرات تخریبی بسیار دارند. برای خودمان منابع مطمئن اخبار را در نظر بگیریم  و بکوشیم با عدم ارسال هر مطلبی، تا حد امکان چرخه انتشار شایعات را قطع کنیم.

8-  واقعیت این است ویروس کرونا به هر دلیل الان در کشور منتشر شده است، قضاوت، نقد عملکرد دیگران و مسئولان، خشم و عصبانیت و توجه به پیام‌های رسانه‌های بیگانه در کانون خانواده مشکلی را حل نمی‌کند. با مثبت‌اندیشی، ایجاد امید، بیان پیام مثبت و توجه به عملکرد های مثبت مانند تلاش و جانفشانی کادر درمانی کشور و سایر ارکان، می توان با ارائه شواهد و بی اعتبار سازی از هجوم افکار منفی و مستولی شدن اضطراب و ‌رفتارهای غیر منطقی اجتناب کرد.

9-  در هفته های آینده با توجه به آغاز سال نو و عید نوروز و نیز حلول ماه رمضان، باید با تغییر سبک زندگی ضمن گرامی داشت ایام مانع از شیوع بیشتر ویروس و به مخاطره انداختن عزیزان مان بشویم.

10-  در شرایط پر استرس با  مشورت با روان‌شناسان و مشاورانی که می‌شناسید از طریق تلفن و فضای مجازی راهکار بگیرید. صحبت کنید و استرس خود را کاهش دهید. تمام روان‌شناسان و مشاوران کشور آماده‌اند از طریق فضاهای مجازی به یاری مردم عزیز بشتابند.
                              
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
تاسف واسه نصیحت درمانی.... سازمان نصیحت درمانی!!
زمان جديد برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری اعلام شد/کنکور تغییر نکرد
ریشه‌ محبت کردن در انسان چیست؟
ویژگی‌های رواندرمانگر ممتاز
نگاهی به نظریه فرانکل در روانشناسی دین
چه کنیم قضاوت دیگران برایمان مهم نباشد؟
بازار مکاره مشاوره‌های مجازی
ترامپ مانند دوران کودکی به دنبال جلب توجه است
نور خیابان بر خواب و سلامت روان نوجوانان تاثیر دارد
شرحی بر نظریه های رشد اخلاقی
چه کسانی احساس «شرم سمی» دارند؟
درباره‌ هورمون نوراپی‌نفرین و فواید آن
بدن های رنجیده
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی