جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۷
کد مطلب: 49878
۲

برابر دانستن کرونا با مرگ، تلقین منفی و مضر است

برابر دانستن کرونا با مرگ، تلقین منفی و مضر است
میگنا: دکتر اصغر خوش‌نظر، افزود: متاسفانه این روزها با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در جامعه شاهد آن هستیم که یک نوع ترس و تلقین منفی در بین افراد افزایش یافته و تصور می‌شود که مبتلا شدن به کرونا انسان را به کام مرگ می‌کشاند.

وی اضافه کرد: اگر این افراد با چنین ترس و پیش زمینه ذهنی به کرونا مبتلا شوند، احتمال اینکه این بیماری افراد را از پای درآورد بیشتر است، درحالی که برخی، بیماری کرونا را همانند یک آنفلوآنزا تصور می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا خیلی بهتر و قوی‌تر بتوانند از پس آن برآیند.

خوش نظر تاکید کرد: نباید اجازه داد جوی در جامعه ایجاد شود که همه تصور کنند کرونا برابر با مرگ است، چون این تصورات علاوه بر اینکه میزان ترس را در افراد افزایش می‌دهد، باعث می‌شود تا میزان اختلالات روانی در سطح اجتماع نیز روند صعودی داشته باشد.

این روانشناس بالینی به اختلالات روانی ناشی از بیماری کرونا در جامعه اشاره و یادآور شد: این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان قزوین، با چند نوع اختلال روانی شامل اضطراب و تلقین روبرو هستیم که واکنش فیزیولوژی بدن را تغییر داده و با افزایش میزان ضربان، اثرات منفی فراوانی در جسم فرد برجای می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در این نوع تلقین فرد با مشاهده یک عطسه، تنگی نفس و آبریزش بینی احساس می‌کند که به بیماری کرونا مبتلا شده و آن چنان ترسی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد که با اختلالات روانی و فراوانی وسواس روبرو می‌شود.

این روانشناس، وسواس را  از زیر مجموعه‌های اختلالات روانی اضطراب دانست و افزود: فرد در چنین شرایطی دچار اختلالاتی از جمله افزایش غیرضروری شستشوی دست‌ها قرار گرفته و مدام در حالت نگرانی به سر برده تا جایی که به عنوان مثال شستشویی که ۲۰ ثانیه باید به طول بیانجامد، به علت اختلالت وسواس به بیش از سه دقیقه می‌رسد.

خوش نظر به وسواس اجتنابی و تعمیم دادن بیش از حد اشاره کرد و گفت: وسواس اجتنابی یکی دیگر از اختلالاتی است که ممکن است مردم در این روزها با آن روبرو شوند، به عنوان مثال محیط‌هایی که باید از آن اجتناب کنیم، برای این افراد تعدد پیدا کرده و تعدادشان افزایش می‌یابد که این نوع حالت در علم روانشناسی ناشی از یک خطای ذهنی ذهنی بوده و به تعمیم بیش از اندازه معروف است.

روش‌های مقابله
به گفته این مدرس دانشگاه، بهترین راهکار برای مصون ماندن از چنین تصورات و اختلالاتی، افزایش آگاهی علمی برای روش‌های مقابله با بیماری کرونا است که باید در بین افراد جامعه تقویت شود و احساس روانی مطلوبی در بین مردم ایجاد کند.

خوش نظر با بیان اینکه انتشار اخبار مبتلایان بهود یافته در خصوص ویروس این بیماری و تجربه‌ای که داشته‌اند، می‌تواند آثار بسیار مطلوبی در بیننده برجای بگذارد، افزود: داشتن یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش دهد.

تاکنون، ۸۰ نفر در استان قزوین به بیماری کرونا مبتلا شده‌ و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا