پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
کد مطلب: 49915
۲
قدرت تلقین پادشاه است ؛

به خودمان تلقین نکنیم بیمار هستیم

به خودمان تلقین نکنیم بیمار هستیم
میگنا: مریم رکنی روانشناس اهل شهرستان کردکوی استان گلستان در گفت و گویی اظهار کرد: اضطراب، نگرانی، ترس و استرس به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف و حتی در مقابل ویروس های نه چندان قوی آسیب پذیر می کند" بنابراین مهمترین گام مقابله با کروناویروس ،حفظ آرامش و نشاط درونی است.

رکنی افزود:  یکی از عواملی که سبب ایجاد رعب و وحشت از بیماری کووید۱۹ می باشد عدم آگاهی و ابهام جامعه درباره ی این ویروس است، درحال حاضر تغییر سبک زندگی ، کاهش ارتباطات اجتماعی، عدم حضور در مجامع و اماکن عمومی نیز مهپترین علل بروز اضطراب و تنش است.

کرونا هم مانند خیلی از بیماری های ناشناخته ترس و استرسی در اشخاص ایجاد می کند " ترس و نگرانی شدید از بیمارشدن و استرس در خصوص به خطر افتادن سلامت خود و اطرافیان.

این روانشناس اضافه کرد :کروناویروس بر اساس اسناد منتشر شده رسمی بیماری در حد یک آنفولانزای شدید است ' اما آنچه که کرونا را خطرناک جلوه می دهد قدرت انتشار سریع آن است که اندکی از آنفولانزا بیشتر است؛ که هر فردی با رعایت نکات بهداشت فردی می تواند به راحتی از ابتلا به این ویروس در امان ماند ، و یکی از نکات بهداشت فردی ، بهداشت روانی است.


افراد نباید به کرونا ویروس به دید طاعون یا ایدز نگاه کنند
کرونا ملت را از پا در نمی آورد، بلکه این خود مردم هستند که باعث ازدیاد بیماری و یا حتی مرگ خودشان می شوند با تضعیف روحیه ناشی از ترس و استرس های مازاد در سلامت خود نقش مهمی را ایفا می کنند.

با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید ولی صحبت های خود را محدود به ویروس کرونا نکنید، سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید و از روشهایی که قبلا برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس در شما موثر بوده است استفاده کنید ، برای مثال " آرام سازی، تماشای فیلم یا هر فعالیت لذت بخشی که شما را آرام می کند ، روال عادی زندگی سالم خود را حفظ کنید و از سلامت جسمی خود مراقبت کنید.

به اندازه کافی بخوابید، به طور منظم وعده های غذایی مغذی بخورید ، سعی کنید تا جای ممکن از مصرف مواد غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند مانند شیرینی جات خودداری کنید ، ترجیحا فعالیت های فیزیکی داشته باشید، وسایل کاربردی روزانه خود مانند تلفن همراه را ضدعفونی کنید ، احساس عدم اطمینان و نگاه منفی نسبت به شرایط حال و آینده نداشته باشید.


از قدت تلقین غافل نشوید!
این روانشناس با اشاره به اینکه به نظرم قدرت تلقین پادشاه است، گفت: اگر در اوج سلامتی تلقین بیمار پنداری کنیم قطعا بیمار می شویم ، پس بهتر است آغاز هر روز را با حس سلامتی و شادی ؛گذران خوبب داشته باشیم.

جا دارد همین جا از زحمات پزشکان، پرستاران و آحاد جامعه که در خط مقدم سلامت مردم حضور داشته اند و دارند کمال تشکر و قدردانی را کنم ؛ ضمن اینکه عنوان کنم اگر در بیمارستان هایی که بیماران با علایم بیماری کووید۱۹ بستری هستند از ورود و حضور هرگونه همراه این بیماران و سایر بیماران تا جای ممکن خودداری شود؛ ضمن اینکه باعث انتشار ویروس خواهد شد.

نیاز به یادآوری است که پیج های خبری یقینا در تنش و استرس جامعه تاثیرگذارند ، متاسفانه برخی از مدیرانی که پیج های خبری را مدیریت می کنند ، از سواد رسانه ای کافی برخوردار نیستند و به جای اینکه نقش سازنده ای داشته باشند، بلعکس مخرب هستند، آنها باید در این روزها امید بخش باشند.


طرح در خانه بمانیم را جدی بگیریم
طرحی بسیار عالی است که اگر همه اجرا کنند یقینا این ویروس کمتر از دو هفته ریشه کن خواهد شد؛ این طرح باید برای مردم شفاف سازی شود و با بیان ملایم همچنین محترمانه صورت بگیرد، جز در موارد غیر ضروری از حضور در مجامع عمومی خودداری کنیم ، اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید ، برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید.

این روانشناس در پایان گفت:  این نکته را هم خاطر نشان کنم که کروناویروس در هوا معلق نمی ماند و بعضا روی اشیاء می نشیند و طول عمر این ویروس تا چند روزی متغیر است که با افزایش دما از بین می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم