شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۷
کد مطلب: 49937
۱

چکار کنیم در نوروز کرونایی افسرده و عصبی تر نشویم؟

چکار کنیم در نوروز کرونایی افسرده و عصبی تر نشویم؟
میگنا: نوروز دارد از پشت پنجره فریاد می کشد اما ما مجبوریم در خانه بمانیم. مجبوریم چون ویروسی که معلوم نیست از کجا و چطور به وجود آمده بر سر هر کوچه و برزن نشسته است و به دنبال قربانی جدید می گردد!
 
اما چیزی که شاید خیلی از ماها را اذیت کند این است که ژس نوروز چکار کنیم آیا اگر به مسافرت نرویم افسرده تر و عصبی تر و بی حصوله تر خواهیم شد؟
 
یک روانشناس می‌گوید: نداشتن برنامه‌ریزی برای ایام نوروز موجب افزایش استرس، اضطراب و پرخاشگری و درنهایت بروز عوارض جسمی و روانی در کودکان و نوجوانان می‌شود.
 
لیلا صادقی با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروزی تاثیرات منفی بر روی کودکان و نوجوانان دارد، افزود: نداشتن برنامه‌ریزی برای ایام تعطیلات نوروزی موجب افزایش استرس، اضطراب و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می‌شود و حتی ممکن است آنها از نظر امنیتی نیز احساس خطر کنند. در نهایت نگرانی بیش از حد در کودکان موجب بروز علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، اختلال خواب، جویدن ناخن، شب ادراری، بی‌قراری و بهانه‌گیری، گریه و لجبازی می‌شود، لذا بهتر است والدین در این ایام فعالیت‌هایی در قالب تفریحات سالم و سرگرم کننده در نظر داشته باشند.
 
به گفته این روانشناس، باتوجه به اینکه مکانیزم‌های دفاعی روانی کودکان بسیار ضعیف‌تر از بزرگسالان است و در برابر استرس آسیب‌پذیرتر هستند لازم است کودکان و نوجوانان از استرس و اضطراب در امان باشند.

صادقی ادامه داد: والدین برای کاهش استرس و اضطراب فرزندان خود در ابتدا باید استرس خودشان را کنترل کنند، چراکه استرس قابلیت انتشار و انتقال دارد و به راحتی به کودکان منتقل می‌شود، در این میان لازم است والدین فضای خانه را شاد و آرام نگه دارند و برای سرگرمی و تفریح فرزندانشان در خانه برنامه‌ریزی داشته باشند. همچنین سعی شود کودکان و نوجوانان را از اخبار مرتبط با این ویروس مصون نگه دارند زیرا آنها قدرت تحلیل اخبار را ندارند و با شنیدن اخبار منفی وحشت‌زده می‌شوند. 

این مشاور خانواده با بیان اینکه در این ایام والدین می‌توانند کودکان خود را در تماشای کارتون؛ فیلم‌های کمدی و بازی‌ها و سرگرمی‌ها همراهی کنند، یادآور شد: باید به کودکان و نوجوانان توضیح داده شود که نوروز امسال نیز همانند سال‌های گذشته است اما با سبک و روشی جدید برگزار می‌شود با این تفاوت که فعالیت‌های دسته‌جمعی کاهش یافته است.

وی همچنین از والدین خواست تا به فرزندان خود اجازه دهند که آنها نگرانی‌ها و سوالات خود را در مورد ویروس کرونا مطرح کنند و والدین با حوصله به کودکان خود پاسخ دهند. والدین توجه کنند که پاسخ‌ها باید بار مثبت داشته باشد. همچنین از کودکان خود بخواهند که احساساتشان را نسبت به ویروس کرونا نقاشی کنند. 

 وی همچنین توصیه کرد که جهت  کنترل اضطراب و حفظ بهداشت روانی کودکان والدین نباید آن اطلاعات و برداشتی که از کرونا ویروس دارند را به کودکانشان منتقل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ