پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
شنبه ۲ مهر ۱۳۹۰ / ۱۷:۰۴

ماهواره ناسا سقوط کرد/ جزئیات سقوط و احتمال برخورد یک تلسکوپ با زمین

گزارشهای غیر رسمی جدید خبر می دهند ماهواره 6 تنی ناسا از اتمسفر زمین عبور کرده و قطعاتی از آن در جایی در غرب کانادا به زمین برخورد کرده است اما ناسا هنوز موقعیت دقیق سقوط لاشه های این ماهواره را شناسایی و اعلام نکرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود هشدار ناسا مبنی بر نزدیک شدن زمان سقوط ماهواره از کار افتاده 6 تنی UARS به زمین و با وجود اینکه اخبار جدید از سقوط این زباله فضایی غول پیکر به داخل اتمسفر خبر می دهند اما هنوز موقعیت دقیق برخورد مشخص نشده است. این ماهواره بزرگ می تواند با هر نقطه ای از زمین برخورد کرده باشد و هنوز اطلاعاتی از نقطه دقیق برخورد آن ارائه نشده است، اما احتمال آسیب دیدن انسانها در اثر این برخورد یک در سه هزار و 200 تخمین زده شده است. این ماهواره شب گذشته از فراز بریتانیا عبور کرده و به شکل لکه ای درخشان در آسمان بدون ابر آشکار بود. سرعت سقوط این قطعه 6 تنی در شب گذشته 29 هزار کیلومتر بر ساعت محاسبه شد. ناسا اعلام کرده بود مقصد نهایی برخورد UARS تنها دوساعت قبل از برخورد نهایی قابل شناسایی خواهد بود، البته این منطقه با دقتی برابر محدوده 9 هزار و 500 کیلومتری قابل شناسایی خواهد بود. انتظار می رود 26 قطعه با وزن کلی 544 کیلوگرم در مسیر بازگشت به زمین سالم از اتمسفر عبور کرده باشند. منطقه پیش بینی شده برخورد ماهواره 57 درجه شمالی و 57 درجه جنوبی است، محدوده ای که تقریبا تمامی سرزمینهایی که انسانها در آن سکونت دارند را پوشش می دهد. با این همه تا کنون احتمال برخورد آن با آمریکای شمالی، روسیه و ترکیه قویتر به نظر آمده است.   تصاویر به ثبت رسیده از ماهواره در حال سقوط UARS توسط اخترشناسن "تیری لیگولت" گفته شده UARS پس از برخورد به 100 قطعه تقسیم خواهد شد که بیشترین این قطعات در حرارت ناشی از اتمسفر از بین خواهند رفت و تنها قطعات سنگین فلزی می توانند از اتمسفر زمین جان سالم به در برده و به زمین برسند. تاخیر در سقوط ماهواره مقامات آمریکایی که به صورت لحظه به لحظه اطلاعات خود درباره ماهواره UARS را تجدید می کنند در ساعات پایانی روز جمعه اعلام کردند این ماهواره 6 تنی ممکن است در ساعات اولیه روز شنبه به زمین سقوط کرده و شاید مکان سقوط آن تا آخرین لحظات قابل پیش بینی نباشد. بر اساس گزارش بی بی سی، همچنین گروهی از دانشمندان انگلیسی محدوده زمانی سقوط آن را 23 عصر جمعه به وقت گرینویچ تا سه بامداد روز شنبه به وقت گرینویچ تخمین زدند. UARS بزرگترین ماهواره بدون سرنشین آژانس فضایی آمریکا است که در 30 سال گذشته به صورت خارج از کنترل به اتمسفر زمین سقوط می کند. این ماهواره در ساعت 15:30 به وقت گرینویچ روز جمعه در ارتفاعی برابر 160 تا 170 کیلومتری از زمین قرار داشته است. تصویری دیگر از حرکت UARS به سوی زمین ماهواره UARS در سال 1991 به همراه شاتل فضایی دیسکاوری به فضا پرتاب شد تا بتواند لایه های بالایی اتمسفر زمین را مورد مطالعه دقیق قرار دهد. این پروژه در درک پدیده هایی از قبیل ساختار شیمیایی لایه محافظ اوزن و تاثیرات خنک کننده ای که آتشفشانها می توانند بر روی آب و هوای جهانی داشته باشند بسیار تاثیر گذار بوده است. برخورد ماهواره با زمین؟ با وجود اینکه هنوز اخبار دقیقی از برخورد نهایی ماهواره UARS با زمین منتشر نشده، اما رویترز از سقوط سریع این ماهواره به سوی زمین در ساعات اولیه روز شنبه 24 سپتامبر خبر داده است، اما اینکه قطعات این ماهواره دقیقا در چه مناطقی با زمین برخورد کرده اند هنوز مشخص نشده است. گفته می شود این ماهواره از فراز کانادا و آفریقا و مناطق وسیعی از اقیانوس آرام و اطلس و هند عبور کرده است. ناسا همچنان در تلاش است تا مناطق برخورد لاشه این ماهواره را مشخص کند. تصویری از ماهواره UARS بر فراز زمین گزارشهای غیر رسمی منتشر شده نشان می دهند تعدادی از قطعات این ماهواره بر روی منطقه "اوکوتوکز" در غرب کانادا فرود آمده باشد. گفته می شود عبور ماهواره از اتمسفر در محدوده زمانی 3:45 و 4:45 بامداد روز شنبه به وقت گرینویچ رخ داده باشد. ماهواره UARS یکی از 20 هزار زباله فضایی است که در مدار زمین در حرکت هستند و زباله ای به بزرگی این ماهواره ممکن است هر یک سال یکبار به اتمسفر زمین سقوط کند، همانطور که در پی این ماهواره، قرار است طی کمتر از پنج هفته دیگر، تلسکوپ فضایی آلمانها نیز به اتمسفر سقوط کند. رقابت زباله های فضایی برای سقوط تلسکوپ ROSAT با وزنی برابر 2.4 تن طی 12 سال گذشته و پس از خاموش شدن در سال 1999 به دلیل از کارافتادن سیستم هدایت کننده اش، بدون هدف در فضا سرگردان بوده است. با نزدیک شدن بیش از اندازه مدار حرکت این تلسکوپ به زمین مقامات اعلام کرده اند به زودی این تلسکوپ نیز با زمین برخورد کرده و در اتمسفر از بین خواهد رفت. همچنین انتظار می رود قطعات این تلسکوپ که می توانند وزنی برابر 400 کیلوگرم داشته باشند در اواخر ماه اکتبر با زمین برخورد کنند. مقامات اروپایی اخطار داده اند ROSAT آخرین ماهواره یا تلسکوپ از کار افتاده ای نخواهد بود که به زمین سقوط خواهد کرد زیرا افزایش فعالیتهای خورشیدی در سال آینده می تواند قربانیان بیشتری را به دنبال داشته باشد. قطعات این تلسکوپ از بزرگترین قطعه UARS سه برابر سنگینتر خواهند بود و از این رو مقامات ناسا حادثه منجر به مرگ، آسیب دیدگی و خسارت در اثر برخورد قطعات این ماهواره با زمین را بیش از 50 درصد اعلام کرده اند. بر اساس گزارش فاکس نیوز، "هاینر کلینکراد" مدیر دفتر زباله های فضایی آژانس فضایی اروپا می گوید: ROSAT از ساختار آینه ای بسیار بزرگی برخوردار است که می تواند در برابر حرارت ناشی از بازگشت در اتمسفر از خود مقاومت نشان دهد.

سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...