پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 49959
۱

شیوع لجبازی نافرمانی در بین پسران بیشتر از دختران است

شیوع لجبازی نافرمانی در بین پسران بیشتر از دختران است
میگنا: دکتر فیروزه غضنفری اظهار کرد: لجبازی و نافرمانی از مراحل رشد طبیعی در کودکان است که این رفتارهای مقابله‌ای بین ۱۲ تا ۲۰ ماهگی نمود پیدا می‌کند و در سه‌سالگی به اوج خود می‌رسد و سپس در سال‌های پیش‌دبستانی کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت زمانی نیازمند توجه بالینی می‌شود که از نظر تداوم شدت و فراوانی، وضعیتی غیرعادی پیدا می‌کند به این صورت که با وضعیت رشدی و سنی کودک هماهنگ نباشد. غضنفری افزود: از تداوم و فراوانی این رفتارها باید برای متمایز کردن رفتاری که در محدوده عادی است از رفتاری که بیمارگونه بوده، استفاده شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: زمانی که این رفتارها با فراوانی زیاد تکرار شوند و حالت شدیدی به خود بگیرد به‌نوعی اختلال به نام اختلال لج بازی نافرمانی تبدیل می‌شوند.

این دکترای روانشناسی گفت: بر اساس تعریف پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، اختلال لجبازی نافرمانی با الگوی خلق خشم_ تحریک‌پذیر، رفتار جنجالی_نافرمانی یا کینه‌جویی که حداقل شش ماه ادامه دارد، مشخص می‌شود.

کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً با بزرگ‌ترها جروبحث می‌کنند، خشمگین و زود رنج هستند، آن‌ها مکرراً و فعالانه در مقابل درخواست‌های بزرگسالان نافرمانی می‌کنند، مدتی باعث ناراحتی دیگران می‌شوند و برای اشتباهات و سوء رفتار خود دیگران را سرزنش می‌کند.

شیوع این اختلال بین یک تا ۱۱ درصد است که در کودکان پیش‌دبستانی یا قوانین مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز می‌کند.

همچنین شیوع قبل از نوجوانی آن در پسران قدری بیشتر از دختران است. وی افزود: اختلال لجبازی نافرمانی تأثیر گسترده‌ای بر کودک، خانواده، معلمان آنان و جامعه دارد.

رفتارهای پرخاشگرانه کودکان باعث اختلال در روابط با گروه همسالان و طرد شدن آن‌ها و همچنین منجر به مشکلات یادگیری و نتایج تحصیلی ضعیف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: وقتی چنین عواملی با تعارض‌های درون خانوادگی با والدین و دیگر اعضای خانواده همراه می‌شود، موجب کاهش عزت نفس، خلق افسردگی، تحمل کم برای ناکامی و حملاتی کج‌خلقی می‌شوند. ‌

وی گفت: لجبازی نافرمانی هم‌زمان و تدریجی است. همچنین پیش‌آگاهی این اختلال نامطلوب بوده و کودکان مبتلا در سال‌های آینده در معرض خطر رشد مشکلات دیگری همچون اختلالات خواب خلقی و اضطرابی، اختلال سلوک، مصرف مواد و الکلیسم و نیز اختلال شخصیت ضداجتماعی و رفتارهای بزهکارانه در دوران بلوغ و بزرگسالی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن