پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۰
کد مطلب: 49984
۱

والدین بدانید؛ نقاشی‌های کودکتان دارای معناست

والدین بدانید؛ نقاشی‌های کودکتان دارای معناست
میگنا: یلدا صباحی درباره معنا و مفهوم نقاشی کودکان، اظهار کرد: نقاشی برای کودکان وسیله‌ای برای افزایش کیفیت رشد روحی، عاطفی و ذهنی است.
 
این روانشناس با بیان اینکه نقاشی‌های کودکتان دارای مفهومی است که در ذهن او تداعی شده، گفت: به همین دلیل است که روانپزشکان اطفال از نقاشی کودکان به عنوان یک تست تشخیص استفاده می‌کنند.

صباحی افزود: بهتر است والدین بدانند تصویر خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به نظر بعضی پژوهشگران نماد پدر مطلوب است.

او با بیان اینکه وقتی رابطه پدر و مادر خوب است، خورشید به طور کامل و درحال درخشیدن نمایش داده می‌شود، تصریح کرد: اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد، خورشید را به رنگ قرمز تند یا سیاه ترسیم می‌کند. رنگین کمان‌های چند رنگ پیام‌های مثبتی هستند و دیدگاه‌های مثبت کودک را نشان می‌دهند.

او با بیان اینکه در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود، گفت: خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی خانواده‌ای است که ممکن است مورد علاقه یا تنفر کودک باشد و این خانه‌ها نماد یک زندگی سعادت‌مند است که کودک در آن احساس آرامش می‌کند.

برعکس اگر خانه‌ای بدون در ورودی، با دیوار‌هایی بلند و به گونه‌ای منزوی و دورافتاده ترسیم شود، معنای متفاوتی پیدا می‌کند.

این روان شناس کودک و خانواده با بیان اینکه کودک وقتی شکل آدم را می‌کشد، قبل از هر چیز شکل خود و یا درکی را که از بدن و تمایلاتش دارد، بیان می‌کند، گفت: در واقع بین بعضی خطوط آدمی که کودک نقاشی کرده با خصوصیات روانی و جسمی کودک، ارتباط مشخصی وجود دارد.

 اگر آدمک در مجموع هماهنگ باشد احتمال بسیاری وجود دارد که کودک کاملا سازگار باشد و اگر برعکس آدمک در اندازه‌ای خیلی کوچک و یا در گوشه‌ای از کاغذ کشیده شده باشد، معنایش این است که کودک خود را کم ارزش و ازدیگران پایین‌تر می‌داند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!