جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۳
کد مطلب: 49987
۱۱

ذهن آگاهی در مقابله با کرونا

ذهن آگاهی در مقابله با کرونا
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

با توجه به اینکه این روزها اخبار کرونا فضای جامعه را بسیار ملتهب کرده و با شیوع لحظه ای آن نگرانی و اضطراب افراد رو احاطه کرده لزوم استفاده از تکنیک های روانشناسی در شرایط فعلی بیش از پیش احساس می شود. اگرچه داشتن روحیه‌ای مثبت در عین ناکامی‌ها یا تلخی‌های این روزهای زندگی دشوار است اما باید توجه داشته باشیم که کرونا یک درد مشترک است بنابراین باید هم به خود و هم به دیگران کمک کنیم برای روبه رو شدن با اثرات منفی روانشناختی آن مجهز شویم و خود را قوی سازیم.

یکی از روش های روانشناختی مفید در مقابله با استرس بیماری که به آرام شدن و کاهش نگرانی ها کمک میکند استفاده از تمرینات ذهن آگاهی است. با استفاده از این تمرین ها سیستم پاراسمپاتیک فعال می شود و منجر به احساس آرامش می شود و با کاهش استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

ذهن آگاهی بر کرونا یعنی بدون نگرانی از ابتلا و ناراحتی از شیوع بیماری، روی رفتار‌های صحیح پیشگیرانه تمرکز کنیم و به عشق ورزی به همنوع در شرایط سخت، توجه داشته باشیم.

ذهن آگاهی تمرینی‌ برای آگاه شدن از زمان «حال» و «حضور در لحظه» است و به ما کمک میکند تا برای آرامش و دور کردن نگرانی‌ها و استرس ها با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطه‌ای عمیق و واقع گرایانه برقرار کنیم و ذهنمان را از بودن در لحظه حال آگاه نگه داریم.

وقتی توجه آگاهانه به لحظه حال و بدون تمرکز در مورد آینده و گذشته داشته باشیم بهترین رفتار را انجام می‌دهیم، زیرا احساساتمان در اثر تفکرات منطقی بطور صحیح برانگیخته می‌شوند.

در اینجا یکی از روش های ذهن آگاهی آموزش داده می شود که با صرف زمان کم و با تکرار زیاد طی روزهای مختلف میتواند اثرات مثبتی را بر سلامت ذهن و بدن شما بر جای بذارد.


لطفا با دقت و تمرکز تمرین را شروع کنید:
مکانی ساکت و راحت برای خود پیدا کنید. روی صندلی یا روی زمین بنشینید. چشمانتان را ببندید و به آرامی توجه تان را بسمت بالا و پایین شدن نفستان در قفسه سینه و شکمتان بیاورید.

یک نفس عمیق بکشید و به هوایی که داخل ریه هایتان میفرستید و خنکی که در گلویتان احساس می کنید توجه کنید سپس به آرامی نفستان را خارج کنید توجه داشته باشید که تنفس عمیق را به درستی اجرا کنید در تنفس صحیح هنگام دم قفسه سینه بالاتر می آید و هنگام بازدم شکم مقداری بالاتر قرار می گیرد.

2 الی 3 دقیقه به ریتم نفس کشیدنتان که همواره مانند موج های دریا وارد و خارج می شود توجه کنید. ممکنه در هنگام تمرین تنفس افکار، نگرانی ها و احساساتی سراغتون بیاد نگران نباشید این چیزی عادی است که ذهن بیشتر وقت ها انجام می دهد مهم این است که شما تمرکزتان را از آن افکار، احساسات و نگرانی ها مجددا به سمت نفس کشیدنتان برگردانید. بعد از انجام چند تنفس میتوانید به آرامی چشمانتان را باز کنید.

شما می توانید هر زمان که احساس نگرانی و اضطراب در مواجهه با کرونا و اخبار مربوط به آن داشتید با استفاده از بهترین نعمت الهی که خداوند در اختیارمان قرار داده یعنی تنفس به راحتی اضطراب را مدیریت کنید و از احساس آرامشی که بعد از تمرین بر شما پدیدار میشود لذت ببرید. سعی کنید در طول روز حداقل 5 بار تمرین ذهن آگاهی تنفس رو انجام دهید و از پیامدهای مثبت آن بهره ببرید.

تندرست و مانا باشید


*زهرا شهابی نژاد
دانشجوی دکتری مشاوره
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود