جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
کد مطلب: 50013
۲

آیا عشق در نگاه اول حقیقت دارد؟

آیا عشق در نگاه اول حقیقت دارد؟
من و همکارم، مهدی نور الهی در این مقاله سعی داریم تا عشق در نگاه اول را از دیدگاه مردم و روان شناسان بررسی کنیم.

عشق در نگاه اول، آیا امکان پذیر است؟ آیا واقعا افراد میبینند و به سادگی در همان لحظه متوجه میشوند که میخواهند عاشق بشوند؟ شواهد جدید پاسخ می دهند، بله!
این نظریه بطور شگفت انگیزی رومانتیک است. دو غریبه همدیگر را در میان یک اتاق پر ازجمعیت ملاقات می کنند، در آن جا  یک جلب توجه آنی یا یک شوک الکتریکی بوجود می آید و بطور ناگهانی آن دو متوجه میشوند که بایکدیگر جور هستند و هرگز به یاد نمی آورند.

در دنیایی که قرار ملاقات گذاشتن اغلب به انجام کار های زیادی نیاز دارد، کاری هایی که ناامیدی، رد شدن و بلا تکلیفی به همراه دارد. در یک نگاه عاشق شدن کشش قویی دارد.

مردم می گویند این جریان همیشه اتفاق می افتد. اگر شما با تعهد خود یک رابطه را شروع کنید، عشق در نگاه اول مانند یک قرارداد واقعی بنظر می آید.

براساس گفته های پرینس هری که تجربه آن را دارد، می گوید او مگان مارکل را اولین بار در برنامه
“very first time we met”(BBC  interview)
دیده است. پورتیا دِ روسی چیزهایی بسیار مشابهی را درباره الن دیگنرس می گوید همانند چیز هایی که مت دامون(بازیگر نقش اول در فیلم مریخی) درباره همسرش لوسیانا می گوید.
البته ، افراد مشهور از امتیاز عشق در نگاه اول بهرمند نیستند. شواهدی وجود دارند که که می گویند 60 % افراد تجربه عشق در نگاه اول رادارند . (Naumann ,2004)
احتمالا شما هم دوستانی دارید که قسم می خورند این اتفاق برای آنها نیز رخ داده است. یا شاید خود شما به اینکه در دفعات اول به شریک فعلیتان چشم دوخته اید آگاه باشید ... اما آیا واقعا اتفاق افتاده است؟
 
دانشمندان به ندرت عشق در نگاه اول را به صورت تجربی مطالعه کرده اند، اما تحقیقات جدیدی خارج از هلند شواهدی را در تایید این پدیده ارائه می دهد (zsok,Haucke,De Wit, & Barelds ,2017)
محققین ازنزدیک به 400 مرد و زن ، زوجینی رمانتیک و محتمل،درباره عکس العمل بی درنگشان بعد از اولین رویارویی برای کامل کردن مطالعاتشان سوال کردند.
این تحقیق شامل نشان دادن موافقتشان با جمله "من عشق درنگاه اول را با این فرد تجربه کردم" می شود، همچنین گزارش اینکه چه ویژگی های فیزیکی جالبی در فرد مورد نظرشان پیدا کرده اند واینکه چه مقدار تمایل داشته اند (تمایلات جنسی و ...) را ارائه می دهد .
مجموعه داده ها به سه دسته تقسیم می شوند :
بصورت آنلاین (جایی که تصاویری از شریک احتمالی در انجا نشان داده شده است)
بصورت شخصی (جایی که به صورت رو در رو افراد یکدیگر را می بینند)
با سنجیدن بی درنگ عشق در نگاه اول، زوسک و همکارانش چه چیزی یاد گرفتند؟(2017)

 1.عشق درنگاه اول فقط بر پایه خاطرات نیست. مردم واقعا درباره تجربه عشق درنگاه اول در آن لحظه که با یک فرد روبرو شده اند می گویند. آن یک کشش قوی اولیه است که می تواند بعد ها به یک رابطه تبدیل شود. یک استدلال قانع کنند مخالف، که مردم تحت تاثیر خاطرات هستند و اساسا خودشان را گول می زنند که فورا عاشق یکدیگر می شوند ، یک توضیح مناسب برای همه موارد عشق در نگاه اول نیست.
2. شما بیشتر دوست دارید که عشق در نگاه اول را با افراد زیبا حس (تجربه)کنید. در این مطالعه، غریبه ها بیشتر از تجربشان درباره عشق درنگاه اول بوسیله جذابیت های فیزیکی دیگران می گویند : در واقع یک درجه بالاتر در این مقیاس از دلربایی که محققین برای تشابه با  موردی با شدت 9 برابری استفاده می کنند که دیگران احتمالا آن را شوک عشقی در نگاه اول بنامند.

3. عشق در نگاه اول در مردان بیشتر از زنان  شایع است. محققین دقیقا مطمن نیستند که چرا اینگونه است و این مسئله به تحقیق بیشتری احتیاج دارد . شاید زنها کمتر به این مسئله تمایل دارند چون آنها بیشتر از مردان تایین کننده این هستند که با چه کسی قرار می گذارند (همانطور تحقیق دیگر نشان داد)؟

مردا ها ممکن است برای مثال، این موضوع را با چندین فرد محتمل دیگر نیز تجربه کرده باشند ... اگرچه به یک رابطه دیگر برمی گردد باز هم جای سوال دارد.

4. عشق در نگاه اول معمولا دو طرفه نیست . یک گزارش از مقایسه میزان شراکت افراد در عشق در نگاه اول نشان می دهد این معمولا یک عارضه یک طرفه می باشد: این نشان می دهد که آن بخش ازعاشقی سریع (فکر کنید مثل :بی خوابی در سیاتل) خیلی رایج نیست . محققین شک دارند ، هرچند ، تجربه احساس اولیه آن دسته از زوجین می تواند به شکل دهی و یاد آوری خاطرات دیگران و به جلو بردن این باور که آن اقا و یا آن خانم نیز تجربه عشق در ناگه اول را داشته اند کمک کند.

5. عشق در نگاه اول در حقیقت "عشق" نیست . یک نوع ظرفیت است که به عنوان بازتاب کننده عشق شناخته می شود – صمیمیت، سرسپردگی ، اشتیاق و علاقه شدید در آن لحظات اول وقتی افراد ادعا میکنند که در یک نگاه عاشق شده اند آنقدر قوی نیست.

در آخر ، این احساسات در افرادی در همان سطح که در یک رابطه پایه گذاری شده هستند تجربه نشده است .با گسترش دادن این موضوع به این افراد نشان داده می شود که در رابطه خود احساس صمیمیت، سرسپردگی ، اشتیاق و علاقه شدیدتری به شریک خود نسبت به افرادی که تجربه عشق در نگاه اول را دارا هستند دارند .همچنان تجربه عشق در نگاه اول در گسترش بیشتر این حواس نسبت به ملاقات اول جایی که عشق در نگاه اول وجود ندارد آزادتر ظاهر می شود .

در مجموع ، علم طرفدار خیالات است . عشق در نگاه اول در واقع بوسیله افراد تجربه شده است ، اما بصورت آنچنانی "عشق" یا "تعصب" نیست... بلکه ، یک کشش یا جاذبه قوی است که افراد را به یکباره در برابر امکان ایجاد یک رابطه آزاد می گذارد (Zsoks et al . 2017).

عشق در نگاه اول می تواند چندین دفعه رخ دهد ، و شاید به عنوان مثال جایی که با شکست مواجه می شود یا انقدر ساده بوده است که به عنوان رابطه قلمداد نشده و فراموش می شود . اما وقتی عشق در نگاه اول شروع به تقویت یک رابطه می کند ، داستان خیلی بزرگتر است.

مترجم:محمد امانی
منبع: www.psychologytoday.com
مرجع : سایت بالینی امانی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند