پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ - 24 Jun 2021
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۹
کد مطلب: 50050
۳

شش رفتاری که به خود شکوفایی کمک می کند

شش رفتاری که به خود شکوفایی کمک می کند
انتخاب های رشدگرا کنید
زندگی را به صورت یک رشته انتخاب در نظر بگیرید، انتخابی که به سمت پیش روی ورشد باشد؛ نه پس روی و ترس داشته باشد. انتخاب پیش روی رشد، حرکت به سمت خودشکوفایی است در حالی که انتخاب پس روی ترس، دور شدن از خودشکوفایی است. برای مثال در دانشگاه به جای درس های آسانی که به راحتی می توان نمره عالی در آنها گرفت. درس های مشکلی را انتخاب کنید که مهارت شما را پرورش دهند.

روراست باشید
رو راست باشید، به ویژه زمانی که در حالت تردید قرار دارید. مسئولیت انتخاب های خود و پیامدهای آنها را برعهده بگیرید. برای مثال در کتاب فروشی به جای کتابی که در فهرست پرفروش ترین کتاب ها قرار دارد کتابی را بردارید که بیانگر علاقه شما باشد.

خود را برای تجربه های بالا در موقعیت های خاصی قرار دهید
شرایطی را ایجاد کنید که به احتمال بیشتری دستخوش تجربه های اوج شوید. خود را از تصورات و خیال های باطل رها سازید، از هوش خود استفاده کنید. اگر آدم با استعدادی هستید، و به نواختن پیانو علاقه دارید؛ پس وقت بیشتری را صرف این زمینه کنید و وقت خود را در زمینه هایی که از لحاظ اجتماعی خشنودکننده هستند ولی در آنها استعداد و ذبه آنها علاقه ندارید، صرف نکنید.

از لاک دفاعی خود بیرون بیایید
دفاع ها را شناسایی کنید و جرات یابید از آنها دست بردارید. برای مثال به جای استفاده از خیالپردازی ها برای کمک به خود و پس راندن اضطراب، دست از این خیالپردازی بردارید و روی پرورش دادن مهارت های لازم خود اقدام کنید.

اجازه دهید خود (self) شکوفا شود
به درون خود گوش دهید و ندای تکانه فطری را بشنوید. صداهای دنیا را خفه کنید. به جای اینکه صرفا به دیگران نگاه گنید که به شما بگویند چه کسی شوید، به تمایلات و آرزوهای شخصی خودتان درباره اینکه دوست دارید چه کسی شوید توجه داشته باشید.

تجربه پذیر باشید
به طور کامل عمیق ، شفاف و از روی اخلاق با تمرکز و خذب کامل تجربه کنید. بدون خود آگاهی (حساسیت شدید درباره رفتار، یا ویژگی های شخصی ) دفاع ها و کمرویی را تجربه کنید . خود انگیخته، اصیل، و پذیرای تجربه باشید.


منبع: کتاب انگیزش و هیجان (مارشال ریو)
تنظیم: مهدی بیگلری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خانواده درمانی (زوج درمانی)  چیست؟
نگرانی چیست؟
روانشناسی کودک چیست و چرا اهمیت دارد؟
نشخوار فکری چیست؟ راه‏‌های مقابله با آن کدامند؟
عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟
استرس بالا احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش می دهد
طلاق در کمین چه کسانی است؟
چرا بیماری‌های ذهنی مطالعه را دشوار می‌کنند؟
پاسخ به پنج سوال کلیدی درباره وسواس
رابطه اثربخش در مشاوره
والدین به تفاوت های ذهنی بچه ها احترام بگذارند
حرف و عمل ما چه زمانی هم‌خوانی دارد
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند