جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۷
کد مطلب: 50068
۰
روﻧﻣﺎﯾﯽ از پنج عنوان کتاب راهنمای ویژه والدین دارای دانش آموز اتیسم

اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در روز جهانی اوتیسم 1399

اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در روز جهانی اوتیسم 1399
میگنا: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رونمایی پنج ﻋﻧوان ﮐﺗﺎب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم به مناسبت روز جهانی اتیسم در ﻓروردین ۹۹ خبرداد.

دکتر سیدجواد حسینی اظهارکرد: این کتاب‌ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اتیسم، رفتن به آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رفتن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش‌های رفتاری ﻣﻌﻣول درﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اتیسم است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است،اظهارکرد: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

علایم اوتیسم که تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند و در سه عرصه نعاملات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌ گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

حسینی در گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه‌ ابتلا شدت و ضعف  دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تک‌تک کشورهای جهان موجود نیست، اظهارکرد: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰۰تولد، شش الی هفت مورد طیف اوتیسم وجود دارد.

حسینی در ادامه گفت: افراد اوتیستیک دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان ‌آنان با دیگران فرق دارد. آنان حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند. حواس پنجگانه اوتیست‌ها بسیار حساس‌تر از سایرین است مثلا صدای ضعیف جارو یا هم‌زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می‌تواند برای یک اوتیست ده برابر قوی‌تر از صدای فردی باشد که با او گفت‌وگو می‌کند.

وی با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جای‌دهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

حسینی با تاکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه تصریح کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران مدارس در خصوص آشنایی با اتیسم موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.

وی افزود: استفاده از نظرات متخصصان حوزه اتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست‌های تخصصی با وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با اتیسم از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.

 حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتیسم خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری با تاکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸سازمان ملل دوم آوریل(13 فروردین) را روز جهانی آگاه سازی درباره اتیسم نامیده است، گفت: در این سال مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش کنند. مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ " انتقال به بزرگسالی" است،اظهارکرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت‌های باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درس‌های مبتنی بر مهارت‌های روزمره زندگی است.

این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز ادامه تحصیل دهند. در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان بااختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه‌ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند، اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به نیاز کشور به ۱۴ مدرسه استاندارد  ویژه دانش آموزان اتیسم افزود: درسال جاری و با کمک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استان‌هایی که نیاز به این مدارس دارند، ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور در سال جاری است.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان، الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین گفت: ایجاد پارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای بهره‌گیری از نظرات آنان و رونمایی از پنج عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم در فروردین ۹۹ از اقدامات صورت گرفته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی