پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - 4 Mar 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۴
کد مطلب: 50109
۱
در برنامه تلویزیونی مطرح شد

نیازهای سلامت روان در روزهای کرونایی فراموش نشود

نیازهای سلامت روان در روزهای کرونایی فراموش نشود
دکتر علی اصغر احمدی روانشناس با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: اغلب اقدامات و توصیه‌هایی که این روزها درباره مقابله با ویروس کرونا در کشورمان و حتی در جهان می‌شود مربوط به سلامت جسمانی می‌شود.از سویی دیگر برخی از این توصیه‌ها به گریز از تبعات اقتصادی این شرایط از قبیل بیکاری و رکود اقتصادی می‌پردازد. این در حالیست که به ابعاد روانی انسان‌ها و بهداشت روانی آنها توجه کافی نشده و به آن اهمیت کمتری داده شده است.
 
وی افزود: انسان به کمک دنیای روانی باید امور جسمانی خود را اداره کند و اگر از سلامت و اعتدال و آرامش روانی و مدیریت صحیحِ خود و محیط برخوردار نباشد نمی‌تواند به توصیه‌های دیگر عمل کند.

احمدی با بیان اینکه ابتدا باید ببینیم در پروتکل‌های وزارت بهداشت فاکتور روانشناختی دیده شده است یا نه؟، گفت: این فاکتورها اهمیت بالایی دارند. بهتر است در پروتکل‌های وزارت بهداشت به فاکتورهایی مثل شادابی و سرحال بودن روانی اشاره شود تا مردم بتوانند تحمل سختی‌های جسمی و اقتصادی را داشته باشند.

در شرایط کنونی که خانواده‌ها مجبورند بیشتر در کنار هم باشند باعث شده که خانواده‌ها با هر تعداد نفر در شرایط جدید ناخواسته ای قرار گرفته اند که قبلاً هیچ آموزشی برای آن دیده نبودند. در زمان‌های گذشته، زندگی پس از یک مدت با هم بودن زن و مرد و فرزندان به روال قبل خود باز می‌گشت و هر یک از اعضای خانواده به روال سابق خود بازگشته و زندگی مسیر قبلی خود را که خانواده با آن آشنا هستند باز می‌گشت اما در شرایط کنونی افراد خانواده آموزش لازم را برای مدت بیشتری در کنار هم بودن ندیده اند که این مهم باید مد نظر مقامات بهداشتی قرار گیرد تا از تبعات منفی آن کاسته شود.

دکتر مجید صفارنیا هم با بیان اینکه امروز در شرایط تغییر سبک زندگی هستیم. هر چند انسان موجود سازگاری است که قبلاً نیز با این موضوع روبرو شده است اما این شرایط جدید باعث تغییر اساسی در سبک زندگی‌ها شده که باعث افسردگی و افزایش استرس برای افراد خانواده خواهد شد و موجب می‌شود تفاوت‌های شخصیتی افراد در طول زمان بروز داده شود که مهمترین راه برای جلوگیری و کم کردن این اثرات این است که هر کس تلاش کند جایگزین مناسبی برای نقش‌های متعددی که در بیرون از خانه دارد در خانه بیابد و به نحو احسن نقشی که در خانواده باید داشته باشد را ایفا کند.

این روانشناس بابیان اینکه بالاخره این دوران به پایان می‌رسد، افزود: شرایط به وجود آمده زمان مناسبی برای تمرین همدلی است که می‌توانیم با عوض کردن جای خود با همسر، در ارتباط با مشکلات خود و جامعه بیشتر تفکر کنیم. همچنین مذاکره و هم کلام شدن با همسر، دیدن فیلم یا بازی مشترک باعث افزایش صمیمیت بین افراد و زوجین خواهد شد.

صفارنیا گفت: داشتن حس‌های با خروجی مشترک با یکدیگر، آشپزی کردن، ورزش کردن و انجام کارهای دونفره با همسر یا فرزندان باعث بهبود شرایط می‌شود. در این شرایط برچسب نزدن به یکدیگر و احترام به شخصیت و خلقیات همسر و فرزندان نیز می‌تواند باعث ایجاد حس سلامت روانی و بهداشت در محیط خانه شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تربیت فرزندان شادتر، چرا و چگونه؟
نقش خانواده در مراقبت از نوجوان مبتلابه اختلال "دوقطبی"
سکوت، قاتل خاموش زندگی‌مشترک
قم، شادترین استان کشور+جدول
کرونا با روانمان چه کرد؟
چرا کمال‌ گرایی، آدم را بیچاره می‌کند؟
روانشناسی زرد دکانی برای کسب سود از رنج دیگران
نسبت به هویت جنسی پسرم نگرانم
با افراد مغرور و خودشیفته این گونه رفتار کنید
چند روش مؤثر برای غلبه بر اضطراب و افسردگی
ما خشمگینیم و عضو شبکه‌های اجتماعی!
تربیت بچه حرف‌ گوش‌کن بدون دعوا و قشقرق
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی