پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۸
کد مطلب: 50132
۲

چند روش عالی برای خواندن درس‌هایی که از آن‌ها متنفرید!

چند روش عالی برای خواندن درس‌هایی که از آن‌ها متنفرید!
ممکن است شما هم از بعضی از درس‌هایی که باید بخوانید متنفر باشید، اما با کمی تامل و مدارا و ۱۰ روش مفیدی که در ادامه می‌گوییم، از عهده‌ خواندن‌شان برمی‌آیید.

۱. نوع رفتارتان را در مورد درسی که ازش متنفرید تغییر دهید
احتمالاً بیشتر از هر چیزی، از درسی که باید بخوانید نفرت دارید، اما بهتر است دیدگاه مثبت‌تری در خود ایجاد کنید. چند راه حل ساده این مشکل را حل می‌کند. اول از همه دنبال مباحثی بگردید که ممکن است در آن درس دوست داشته باشید و بیشتر روی همان مباحث تمرکز کنید تا بتوانید کمی از درس خواندن لذت ببرید. به این فکر کنید که چرا اصلاً باید این درس را بخوانید. اگر به درد سال ها‌ی تحصیلی بعدیتان می‌خورد یا در رسیدن به اهداف مالیتان نقش دارد، ارزش آن را دارد که برایش وقت بگذارید و تلاش کنید.

۲. برای یادگیری درسی که دوست ندارید زمان تعیین کنید و برنامه بچینید
هر چه بیشتر خود را وقف یادگیری درسی کنید که دوستش ندارید، نتایج بهتری می‌گیرید. اما اگر از فکر خواندنش فراری هستید، بازه‌های زمانیِ طولانی در نظر بگیرید که بتوانید حین مطالعه به طور مرتب استراحت کنید.
در ضمن از انبار کردن درس‌ها و شب امتحانی بودن خودداری کنید. اگر در طول ترم نتوانید برای درسی که دوستش ندارید وقت بگذارید، آخر ترم هم این کار را نمی‌کنید. اما با مطالعه‌ مستمر و هرروزه در امتحانات نهایی موفق می‌شوید.

۳. شیوه‌های یادگیری خود را آزمایش کنید
هر کسی شیوه‌ یادگیری مخصوص به خودش را دارد. ممکن است شما از روش تدریس درسی خوش‌تان نیاید. ممکن است استاد به آن درس مسلط نباشد یا این که شما از سخنرانی‌های طولانی و خسته‌کننده بدتان بیاید. با این شرایط سعی کنید دنبال روش‌های دیگری برای یادگیری باشید. مثلاً از ویدئو‌های آموزشی و کتاب‌های صوتی و مصاحبه‌های جالب استفاده کنید یا مطالعه‌ گروهی داشته باشید. هدف این است که از هر راهی استفاده کنید تا موضوعات درس را خوب یاد بگیرید. شاید خوب یاد گرفتن، نظرتان را تغییر دهد و باعث شود به آن درس علاقمند شوید.

۴. روش‌های جدیدی برای یادگیری پیاده کنید
همان‌طور که در مورد قبلی هم اشاره کردیم، اکثر مواقع از درسی بدتان می‌آید که نمی‌توانید آن را بفهمید. در این مواقع از استاد، هم‌کلاسی یا حتی معلم سرخانه کمک بگیرید! اگر کسی را پیدا کنید که عاشق آن درس باشد، می‌تواند خیلی خوب به شما یاد دهد و شما را هم به آن درس علاقمند کند. به علاوه ممکن است مسائل جذابی در مورد آن درس بگوید که خودتان قبلاً هیچوقت فکرش را نمی‌کردید. در ضمن از منابع آنلاین مثل فیلم‌ها و ویدئو‌های آموزشی هم می‌توانید استفاده کنید. در بعضی از این ویدئو‌ها از انیمیشن استفاده شده است که درس خواندن را برایتان جذاب‌تر می‌کند.

۵. مباحثی را که یاد می‌گیرید جمع‌بندی کنید و به طور خلاقانه ارائه دهید
این روش مخصوصاً برای کسانی که یادگیری سمعی یا بصری دارند کارایی دارد. از مباحثی که یاد می‌گیرید، نمودار بکشید و نقشه‌ی ذهنی و شکل تهیه کنید. از خودتان وقتی مبحثی را توضیح می‌دهید فیلم بگیرید. صدایتان را برای دوره‌ مربوط به هر فصلی که می‌خوانید ضبط کنید و یا هر فصل را به صورت جدا خلاصه‌نویسی کنید. برای مطالب طولانی، آهنگ ماندگار بسازید و هر روز تکرارش کنید تا در ذهن‌تان بماند. خوشبختانه با ابزار تکنولوژی جدید امتحان هر کدام از روش‌های گفته شده بسیار آسان و قابل انجام است.

۶. درس را به کار‌هایی که انجام می‌دهید ربط دهید
هر درسی را اگر بتوانید به زندگی روزمره‌ خود ربط دهید، بهتر یاد می‌گیرید. برای مثال به لیست مواد مغذی شامل چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها و این که چه تاثیری بر بدن دارند فکر کنید. در این مورد می‌توانید برای هر گروه غذایی، غذای مخصوصی را به عنوان نماینده در نظر بگیرید. برنج می‌تواند نوعی کربوهیدرات باشد. روغن نارگیل می‌تواند نوعی چربی محسوب شود و تخم‌مرغ هم می‌تواند جای پروتئین قرار بگیرد. حال به غذا‌هایی که هر روز میخورید فکر کنید و تاثیراتی را که بر بدن دارند با استفاده از اطلاعات زیست‌شناسی خود بنویسید.

۷. مباحث سخت را علامت بزنید
تا می‌توانید حاشیه‌نویسی کنید. هر وقت می‌خواهید مبحثی را بخوانید، یادداشت‌برداری کنید. زیر کلمات کلیدی خط بکشید و مطالب کلیدی را هایلایت کنید. هم‌زمان که یاد می‌گیرید قسمت‌های آسان را با برچسب آسان و قسمت‌های سخت را با برچسب سخت مشخص کنید. از این طریق می‌توانید با خواندن مباحث آسان کمی سرحال شوید و برای خواندن مباحث سخت وقت بیشتری اختصاص دهید. به علاوه هر چه بیشتر دوباره‌خوانی کنید، بهتر مطالب را به طور کامل یاد می‌گیرید.

۸. با هم‌کلاسی‌های خود درس را جمع‌بندی کنید
محیط اطراف نقش بسیار بزرگی بر درس خواندن دارد. اگر با تنهایی درس خواندن مشکل دارید، با دوستان‌تان به طور گروهی درس بخوانید. اگر دوستان‌تان هم در آن درس مشکل داشتند، می‌توانید با هم‌فکری هم مشکلات‌تان را برطرف کنید. البته ممکن است پیدا کردن ساعت آزاد برای مطالعه‌ی گروهی کار سختی باشد، اما اگر موفق شوید، می‌بینید که گروهی درس خواندن چقدر بیشتر لذت‌بخش است؛ و وقتی درس خواندن همراه با شادی باشد، باعث می‌شود به درسی که دوستش ندارید هم علاقمند شوید.

۹. به خودتان یادآوری کنید که این وضعیت همیشگی نیست
به احتمال خیلی زیاد درسی که دوستش ندارید بیشتر از یک ترم ادامه نخواهد داشت و به زودی تمام می‌شود. پس مجبور نیستید ترم‌های بعد هم آن را بخوانید. حتی اگر در سال‌های بعدی تحصیل‌تان به آن درس نیاز پیدا کنید، باز هم بعد از اتمام مدرسه یا دانشگاه کاملاً از دستش راحت می‌شوید! پس یادتان باشد این درس فقط بخشی از دوره‌ی تحصیلی شما است نه چیزی که باید در تمام عمرتان تحملش کنید. با این طرز فکر می‌توانید خود را متقاعد کنید که کمی سختی بکشید و فقط برای یک ترم درسی که ازش متنفرید را بخوانید!

۱۰. به روز امتحان فکر کنید
وقتی شب امتحان برسد، خواندن درسی که ازش متنفرید خیلی سخت می‌شود. اما جواب دادن به سوالات امتحان به مراتب حتی سخت‌تر است. پس به جای این که شب امتحان پشیمانی بیاورید، از همین حالا شروع کنید و مطالب را کم کم بخوانید تا چند ماه بعد استرس کمتری بکشید؛ و بیشتر از این از خواندنش متنفر نشوید! باور کنید مغزتان بابت فشار درسی کمتر تشکر خواهد کرد و نمر‌ه‌ی خیلی بهتری هم در امتحان می‌گیرید. این یعنی با یک تیر، دو نشان!

حرف آخر
خواندن درسی که دوستش ندارید ممکن است سخت و خسته‌کننده به نظر برسد، اما با این وجود، روش‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خواندنش لذت‌بخش شود. فقط کافی است یادتان باشد خواندن این درس همیشگی نیست. اما خوب می‌شود اگر به روش‌های درس خواندن‌تان کمی عصاره‌ی خلاقیت اضافه کنید و هم‌چنین بیشتر خوشبین باشید. ممکن است مدتی طول بکشد، ولی اگر حوصله به خرج دهید، حتی ممکن است عاشق درسی شوید که روزی ازش متنفر بودید! پس ۱۰ روشی را که گفتیم امتحان کنید تا شاهد پیشرفت در نمرات‌تان باشید. یادتان باشد درس خواندن می‌تواند خیلی لذت‌بخش باشد، به شرطی که روشش را بلد باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .