جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۱
کد مطلب: 50169
۴۵
۱۰۶
چگونه انتخاب رشته کنیم ؟

راهنمای رایگان انتخاب رشته نهم به دهم

اهمیت نمرات دبیرستان در آزمون ورودی دانشگاه ها
راهنمای رایگان انتخاب رشته نهم به دهم
ورود نوجوانان به دبیرستان( از پایه نهم متوسطه اول به پایه دهم متوسطه دوم)  آنان را در آستانه اولین انتخاب بزرگ زندگیشان قرار می دهد.مشاوره و راهنمای انتخاب رشته پایه نهم متوسطه آنقدر اهمیت دارد که اگر درنحوه انتخاب رشته نهم سهل انگاری شود آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز به مخاطره خواهد افتاد. هر انسانی در زندگی خود در برهه هایی می بایست انتخاب های سرنوشت سازی انجام دهد که این انتخاب ها آینده او را دستخوش تغییرات اساسی می کند که خوب یا بد بودن آن بستگی به نوع انتخاب او دارد. شما دانش آموزان نیز خوب یا بد بودن آینده تان بستگی به این انتخاب دارد پس به راحتی از کنارش رد نشوید.

انتخاب رشته سال نهم تحصیلی اولین قدم شما برای ورود به دنیای تخصصی‌تان است، تا قبل از آن، شما یک سری مباحث عمومی و همگانی را مطالعه می‌کردید، اما اکنون باید تخصص خود را انتخاب کرده و ریزبه‌ریز مباحث جزئی رشته‌تان را یاد بگیرید.  
 
انتخاب رشته پایه دهم یکی از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز در زندگی دانش آموزان به شمار می رود چون که می تواند آینده شغلی و درامدی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هرساله دانش آموزان پایه نهم از آنجایی که می بایست برای ورود به پایه دهم یکی از رشته های علوم پایه ( علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی )، فنی حرفه ای، کاردانش و علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایند دچار سردرگمی و استرس می شوند. از آنجایی که انتخاب هر کدام این رشته ها می تواند در آینده دانش آموزان تغییراتی را ایجاد کند تصمیم به نگارش این مقاله در خصوص معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم به دهم گرفته ایم .

 
شرایط انتخاب رشته پایه نهم متوسطه
انتخاب رشته دبیرستان بطور کلی تغییر یافته است و دیگر مانند گذشته بر اساس نمرات نهم انتخاب رشته انجام نمی گیرد. بلکه تمام نمرات هر سه سال هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته تاثیر دارند و ضریب دروس برای تمام رشته ها یکسان است.انتخاب رشته نهم با این تغییرات جدید به انتخاب رشته دانشگاه شباهت پیدا کرده است و به رتبه دانش آموز بستگی دارد. بطور مثال اگر دانش آموز پایه نهم رتبه لازم جهت رشته تجربی را بدست نیاورد، بایستی در رشته های دیگر دست به انتخاب بزند. سهمیه و ظرفیت نیز در انتخاب رشته دبیرستان تاثیر گذار شده است، به این صورت که ممکن است یک منطقه برای رشته ریاضی تنها 100 نفر ظرفیت داشته باشد و دانش آموزی که معدل بالای 18 یا 19 داشته باشد نتواند رشته ریاضی را انتخاب نماید و مجبور به انتخاب سایر رشته ها شود.


عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم متوسطه
*علاقه دانش آموز که این مورد 10 امتیاز دارد
*نظر والدین که 5 امتیاز را شامل می شود.
*نظر مشاور مدرسه که 10 امتیاز دارد.
*نظر معلمان تمام دروس که 10 امتیاز را شامل می شود.
*سوابق تحصیلی و عملکرد دانش آموز در کسب نمرات تحصیلی که این مورد 35 امتیاز دارد.
*عملکرد دانش آموز در آزمون های مشاوره ای که باید شرکت نماید و 35 امتیاز را شامل می شود.

تاثیر نمرات در انتخاب رشته نهم
یکی از مهمترین ملاک ها و شاخص های موثر در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در پایه نهم دبیرستان، نمرات دروس تخصصی رشته ها است. این نمرات به دو شیوه بر هدایت تحصیلی تاثیر می گذارند.
-تاثیر حذفی
-تاثیر بر امتیاز

تاثیر حذفی نمرات در انتخاب رشته به این صورت است که اگرمیانگین نمره دانش آموز در دروس تخصصی رشته مورد نظر کمتر از حدنصاب باشد، دانش آموز دیگر نمی تواند آن رشته تحصیلی را انتخاب نماید. حداقل نمره لازم و حدنصاب نمرات لازم برای انتخاب رشته در جدول زیر خلاصه شده است.
 
توجه داشته باشید که این نمره به صورت میانگین نمرات خرداد سه سال هفتم، هشتم و (نهم با ضریب ۳) است که با فرمول فوق محاسبه می شود.
 

شاخه‌های پایه‌ دهم دبیرستان
با توجه به فرمی که مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، در پایه نهم سه شاخه با نام‌های علوم نظری، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای همراه با زیرمجموعه‌های خود را مشاهده می‌شود.
علوم نظری شامل: علوم تجربی، علوم ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی
کار و دانش شامل: زمینه‌های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی
فنی‌وحرفه‌ای شامل: زمینه‌های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی


راهنمای انتخاب رشته پایه نهم به دهم رشته ریاضی فیزیک
انتخاب رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم
کاملا مشخص است که رشته ریاضی فیزیک ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد ، از انجایی که اکثر فارغ التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده تشکیل می دهد درک درست از این دو درس می تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند . به جرات می توان گفت که هر یک از فصول فیزیک مربوط به یک رشته مهندسی می باشد، پس دانش آموزی که درک درستی از درس فیزیک و ریاضی و قسمت های تجسمی دارد می تواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد. هرچند نباید از نقش درس شیمی هم در انتخاب رشته ریاضی فیزیک به راحتی گذشت . اینکه ما دید مهندسی داریم امابه دلیل نخواندن دروس معدل کمی در این سه درس کسب کردیم اصلا توجیه مناسبی نیست لذا توصیه می شود دانش آموزانی که دارای معدل بالاتر از 18 در این سه درس هستند وارد این رشته شوند هرچند از نظر قانونی باید :
1 . مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد .
2 . نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد .
3 . مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد .
 

راهنمای انتخاب رشته پایه نهم به دهم رشته علوم تجربی
انتخاب رشته علوم تجربی در پایه نهم

انتخاب رشته علوم تجربی پایه نهم گوی سبقت را از دیگر رشته ها ربوده است و بیشترین استقبال را هر ساله در بین دانش آموزان دارد. یکی از شروط مهم در انتخاب این رشته قوی بودن در دروس زیست، ریاضی، و شیمی است و در ضمن رشته های دانشگاهی گروه آزمایشی تجربی نیز مرتبط با این سه درس می باشند. علاقه به طبیعت و منابع طبیعی یکی از نیازهای دانش آموزی است که می خواهد این رشته را انتخاب نماید. در حفظ کردن مطالب نیز می بایست تا حدی قوی باشد. به جز قوی بودن در درس ریاضی، بیشتر از همه باید نسبت به منابع طبیعی اشتیاق داشته باشد تا در آینده موجب دلزدگی و پشیمانی دانش آموز نشود.

پس تنها به عشق پزشکی و رشته های پزشکی و پیراپزشکی و درآمد و پرستیژ آن به سمت این رشنه نیایید. به همه ابعاد دقت کنید تا ببینید آیا می توانید از پس این رشته برآیید یا نه. انتخاب حساسی است و یک دانش آموز عاقل احساسی اقدام نمی کند. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که رشته تجربی بشدت داوطلب دارد و در کنکور بشدت بر سر آن رقابت است و قبولی در رشته های خوب به نسبت سخت تر و کسی که به سمت این رشته می آید باید همت، تلاش و علاقه لازم و کافی را داشته باشد.

اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با زیست ، شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند ، برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست و شیمی هستند و همچنین رشته های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی ، زیست و شیمی نیاز دارند ، نمی توان رشته تجربی را رشته حفظیات نامید اما از نظر درک ریاضی و مفاهیم نسبت به رشته ریاضی مهارت کمتری را می طلبد . اما از نظر درک پدیده های طبیعی و کنجکاوی نسبت به پدیده ها نسبت به رشته ریاضی کنجکاوی بیشتری را نیاز دارد.

از آنجایی که استقبال از رشته تجربی در سال های قبل به شدت زیاد شده است بنابراین دانش آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود . این رقابت بدین معنی است که تقریبا در چند سال گذشته تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی حداقل 2 برابر شرکت کنندگان رشته ریاضی فیزیک و یا رشته علوم انسانی بوده است . اگر بخواهیم رشته های گروه پزشکی یعنی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را رشته های اصلی دانشگاهی برای دانش آموزان تجربی بنامیم تنها برای حداکثر 2 الی 4 درصد این داوطلبان در دانشگاه های دولتی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صندلی وجود دارد . عددی که هرساله در حال کاهش یافتن است . این رقابت حتی با کمک صندلی های دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان هم نتوانسته است طعم سهولت به خود بگیرد . بنابراین کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم مستحق می داند باید خود را برای یک رقابت تمام عیار آماده کند .

1 . اگر کسی می خواهد رشته تجربی را در انتخاب رشته پایه نهم برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی ، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد .
2 . نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد .
3 . مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد . یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد .
 

راهنمای انتخاب رشته پایه نهم به دهم رشته علوم انسانی
انتخاب رشته علوم انسانی در پایه نهم
در رشته علوم انسانی قوی بودن در دروس ادبیات و عربی کمک بیشتری به دانش آموز می کند اما متاسفانه اکثر دانش آموزان برای فرار از درس ریاضی به این رشته روی می آورند. درست است که در این رشته دروس ریاضی بسیار سطحی می باشد و دروس رشته انسانی جنبه حفظی بیشتری دارد اما قوی بودن درس ریاضی شما منافاتی با رشته علوم انسانی ندارد، کسی که می خواهد در این رشته تحصیل کند باید فاکتور روابط عمومی قوی و سخنوری را به عنوان اولویت انتخاب این رشته مدنظر داشته باشد . زیرا عموم رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه است مانند رشته های اقتصاد ، روانشناسی ، مشاوره ، مدیریت ، علوم سیاسی و ...

رشته علوم انسانی به قدرت حافظه قوی و تمرکز و توانایی در ایجاد ارتباط بین مفاهیم درسی را نیاز دارد و دانش آموزی که قصد انتخاب رشته علوم انسانی نهم را دارد می بایست دقت نظر داشته باشد که اکثر مشاغل مربوط به رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با مردم و اجتماع است و در نتیجه می بایست از قدرت بیان و روابط عمومی بالایی برخوردار باشد تا بتواند در این مشاغل به پیشرفت و موفقیت برسد. قوی بودن در دروس ادبیات و عربی لازمه ورود به این رشته تحصیلی است. برای موفقیت در رشته علوم انسانی حافظه قوی و بهره مندی از تمرکز خوب کمک شایانی می کند . دروس رشته انسانی جنبه " حفظ کنید " بیشتری دارد و این موضوع بی ارتباط با رشته های دانشگاهی این گروه نظیر حقوق ، تاریخ و ... نیست .

نکته مثبت برای موفقیت در کنکور سراسری با انتخاب رشته رشته انسانی رقابت کمتر نسبت به سایر گروه های آموزشی می باشد یعنی دانش آموز قوی کمتری نسبت به سایر رشته های نظری در این گروه وجود دارد.
1 . اگر کسی بخواهد رشته انسانی را در انتخاب رشته دبیرستان برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد .
2 . نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.
3 . نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
4 . نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
5 . مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته علوم انسانی عبارتند از : رشته های پرطرفدار: حقوق قضایی، روان شناسی، حسابداری و سایر رشته ها نیز مدیریت(مالی،دولتی،بیمه،بازرگانی)اقتصاد،علوم اجتماعی،جامعه شناسی و … که برای تمام این مشاغل همانطور که اشاره شد به قدرت بیان و روابط اجتماعی بالا نیاز است.  


انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

در رشته علوم و معارف اسلامی ارتباط بیشتری با دروس معارف اسلامی ، تفسیر قرآن ، فقه و ... برقرار خواهد شد و برای دانش آموزانی که به مسائل حوزوی و ادبیات عربی علاقه بیشتری دارند توصیه می شود . دروس این رشته نیز مانند رشته علوم انسانی نیاز به توانایی حفظیات بیشتری دارند. فارغ التحصیلان این گروه می توانند در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند . این دسته از داوطلبان همچینین می توانند به دلیل نزدیکی با رشته انسانی در زیر گروه انسانی موفقیت نسبی کسب کنند .
1 . در رشته علوم و معارف اسلامی مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد .
2 . نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود .
3 . نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود .
4 . نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود .
5 . مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد .
 
انتخاب رشته شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در پایه نهم
رشته فنی حرفه ای شامل چهار زیر می شود:
گروه هنر شامل رشته‌هایی مانند سینما، انیمیشن، نقاشی، هنرهای تجسمی، هنرهای چوبی و قلم‌زنی، گرافیک، طراحی و دوخت و... است.
گروه صنعت شامل رشته‌های: الکترونیک، الکتروتکنیک، مکانیک خودرو، نقشه‌برداری، متالوژی، ساخت و تولید، نقشه‌کشی عمومی، صنایع فلزی، صنایع چوب و کاغذ و… است.
گروه کشاورزی شامل: امور زراعی و دامی، امور دامی، مهندسی تولیدات گیاهی، تکنولوژی گیاه‌پزشکی، تکنولوژی پرورش طیور، مدیریت تلفیقی آفات، تکثیر و پرورش آبزیان، صنایع غذایی، ماشین‌های کشاورزی و…است.
گروه خدمات شامل رشته‌های: کامپیوتر، نقشه‌کشی معماری، کودک یاری، مدیریت خانواده، حسابداری، بازرگانی، تربیت‌بدنی و … است.

یادمان باشد با انتخاب رشته فنی حرفه ای شانس قبولی خود را در دانشگاه های درجه یک کشور تا مقطع ارشد از خود گرفته ایم و اصولا برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه های خوب نیز با ضعف علمی محسوسی نسبت به دانشجویانی که از رشته ریاضی فارغ التحصیل شده اند مواجه هستند ( که البته با تلاش و کوشش قابل جبران است )
اما از سویی دیگر با مهارت های فنی آموخته در این رشته ها می توان زودتر و راحت تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور رسانند.

اگر قصد مهندس شدن یا مدیر شدن و تحصیلات عالی را دارید رشته ریاضی نسبت به فنی اولویت بهتری دارد اما اگر می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید رشته های فنی حرفه ای توصیه می شود.

لازم به ذکر است دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه بیشتری دارند در رشته های فنی حرفه ای موفق تر خواهند بود .
شاید از گذشته این تصور در بین بعضی خانواده ها رواج یافته باشد که فقط شاگر تنبل ها یا کسانی که از درس خواندن فراری هستند سراغ رشته های فنی حرفه ای می روند . حتی اگر چنین تصوری درست باشد باید به جنبه مثبت قضیه نگاه کنیم . قرار نیست همه مهندس شوند ... حداقل اگر کمی واقع بینانه تر به فارغ التحصیلانی که در اقوامتان حضور دارند نگاه کنید خواهید دید بیشتر این به ظاهر مهندسان از انجام کوچک ترین کارهای فنی ناتوانند و فقط اسم مهندسی را یدک می کشند . اما اگر فرزند شما با علاقه خود به سراغ این رشته ها برود حداقل نتیجه ای که در پی خواهد داشت این است که شاید با گرفتن یک فوق دیپلم یا حتی دیپلم دیگر از ادامه تحصیل منصرف شود ولی حداقل یک عمر با ان چیزی که در چندسال تحصیلش در دبیرستان و شاید دانشگاه می آموزد کارهای خیلی ها را راه می اندازد و از این بابت نقش موثری در اجتماع ایفا خواهد کرد .

1 . اگر کسی می خواهد وارد رشته های فنی حرفه ای شود باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.
2 . نمره درس ریاضی (1) اول متوسطه بدون تبصره و حداقل 10 باشد.
3 . مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه ( بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی ) باید حد اقل 120 و معدل آن ها کمتر از 12 نباشد .

انتخاب رشته شاخه‌ کارودانش در پایه نهم
رشته کارودانش از لحاظ عنوان رشته ها شباهت زیادی با رشته فنی حرفه ای دارند ولی اولا انتخاب گرایش های جزئی تر در رشته های کارودانش ممکن تر هستند همچنین این امکان وجود دارد که برای اخذ دیپلم کارودانش به مدرسه مراجعه نکرد و صرفا با مراجعه به آموزشگاه های فنی حرفه ای که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه ای گرفتند به دانش آموزان دیپلم کارودانش دهند.
مراکز و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کاردانش» نامیده می‌شوند. در مجموع ورود به رشته های فنی دشوارتر و گذراندن دروس رشته های فنی نیز سخت تر از رشته های کاردانش می باشد  اما شرایط استخدامی برای رشته های فنی حرفه ای بهتر می باشد و احد های کارگاهی رشته کاردانش بیشتر است .

رشته کاردانش آسان ترین رشته برای گرفتن دیپلم می باشد و با توجه به اینکه در بیشتر مدارس و آموزشگاه های کارودانش سخت گیری زیادی روی دانش آموزان وجود ندارد در نتیجه بعد از اخذ دیپلم به دلیل نا آشنایی نسبی دانش آموز با مباحث دید خوبی نسبت به آن در بازار کاری وجود ندارد .

دانش‌آموزانی که از توانایی کمتری برای یادگیری دروس تئوری برخوردارند، می‌توانند در این شاخه به ادامه‌ی تحصیل بپردازند. دانش‌آموزان این شاخه بعد از اتمام تحصیل، مدرک معتبری از طرف مرکز تحصیلی در حوزه‌ی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود دریافت می‌کنند که می‌تواند برای ورود به بازار کار برای آن‌ها بسیار مفید باشد.

این دو شاخه علاوه بر شباهت‌های فراوان دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. بیشتر دروس ارائه‌شده در شاخه‌ی کار و دانش عملی و کارگاهی است و دروس تئوری کمی در آن جای دارد، اما در شاخه‌ فنی‌وحرفه‌ای دروس تئوری نیز برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود؛ بنابراین شرایط ورود و ادامه‌ی تحصیل در شاخه‌ی فنی حرفه‌ای به‌مراتب سخت‌تر از کار و دانش است.
شاخه‌ کار و دانش به علت عملی بودن دروس تنوع رشته‌های بالاتری نسبت به شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای دارد. به‌طور میانگین برای شاخه‌ کاردانش حدود 150 زیرشاخه و برای شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای حدود 40 زیررشته می‌توان نام برد.

هرچند در مدارس کاردانش نیز استثنا وجود دارد و مدارس کاردانشی داریم که از لحاظ کیفیت با مدارس فنی حرفه ای قابل مقایسه اند.

1 . برای انتخاب رشته کارودانش در انتخاب رشته پایه نهم مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورهر یک از درس های ریاضی ، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد .
2 . نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود .
3 . نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود .
4 . مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 12 باشد .
 

سوالات متداول
1- آیا با کسب هر معدلی امکان انتخاب هر کدام از رشته ها وجود دارد ؟
خیر . برای اتنخاب هر یک از رشته های علوم پایه ، فنی حرفه ای و کاردانش شرط کسب حداقل معدل وجود دارد .

2- بر چه معیاری باید انتخاب رشته انجام شود ؟
دانش آموزان باید بر اساس علاقه ، سوابق تحصیلی ، بازار کار رشته مورد نظر و ... انتخاب رشته خود را انجام دهند .

3- رشته ریاضی فیزیک بهتر است یا رشته علوم تجربی ؟
برای هر دانش آموز با توجه به وضعیت تحصیلی ، علاقه و توانایی های فردی ممکن است یکی از این دو رشته مناسب باشد .


***مشاوره تحصیلی رایگان
توجه: راهنمای انتخاب رشته در پایه نهم به دهم امری کاملا تخصصی است لذا کلیه دانش آموزان و اولیا گرامی جهت استفاده از خمات مشاوره رایگان بصورت تلفنی و درخواست راهنمایی در این زمینه می توانند از سراسر کشور از طریق شماره تلفن 09121548993 (آقای مهندس زنده نام) تماس بگیرند و راهنمایی های لازم را در این زمینه دریافت کنند.
سعی کنید در انتخاب رشته نهم، همه جوانب را در نظر بگیرید. با مشاوران و کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمایید و با دید باز و اطلاعات کامل اقدام به انتخاب رشته نمایید.
مرجع : مشاوره هیوا/ مشاوره 9 به 10
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

abolfazl
Iran, Islamic Republic of
سلام من سید ابوالفضل حجتی هستم کلاس هشتم و به درس های ریاضی . شیمی . قران . فیزیک . علاقه دارم مخصوصا ریاضی من تا حالا رشته علوم تجربی را برای خودم زیر نظر داشتم ولی از آنجایی که اصلا به زیست شناسی علاقه ندارم میترسم که رشته علوم تجربی را انتخاب کنم حالا شما با این شرایط من فکر میکنید چه رشته ای برای من بهتر است ؟؟
ممنون میشم جوابم رو بدید .
Iran, Islamic Republic of
تو از تجربی نگذر هیچوقت برو به امید خدا پزشکی بخون
Iran, Islamic Republic of
سلام من میخوام رشته تجربی بردارم و خیلی به دکتر بودن علاقه دارم و میدونم اگه امسال که نهم هستم تجربی بردارم تا دوازدهم خیلی خوب میرم ولی میگن کنکورش خیلی سخته و خیلیا قبول نشدن و از اینکه این رشته رو برداشتن پشیمونن منم میترسم کنکورش قبول نشم ولی بازم به این رشته علاقه دارم میشه بگید من این رشته رو بردارم یانه انتخاب هام سرنوشتمو میسازن وهرکسم میخواد سرنوشتش خوب باشه میشه راهنمایی کنید ؟
منوچهر غلامی
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس نهم هستم امسال انتخاب رشته دارم میخواستم بدونم من معدل هفتم 19.5 و معدل هشتم 19 و معدل امسال نیمه اول 18.70 هستش بنظرتون من تجربی
United States
منم نهم هستم از نظر من اگ ب ریاضی و علوم علاقه داری و نمره‌ت بالا هست برو
United States
سلام اگ کسی میدونه میشه درباره رشته گرافیک ی توضیح مفصل بده
شماره یک مشاور تحصیلی خوب
Iran, Islamic Republic of
دانش آموزان عزیز برای رسیدن به پاسخ سئوالات خود در زمینه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم لطفا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

آقای جوکار از مشهد
09395111744
همه روزه از ساعت 14 الی 18
فقط بفرمایید از طرف سایت میگنا تماس گرفتید
Iran, Islamic Republic of
سلام من امسال انتخاب رشته دارم و کلاس نهم هستم بسیار علاقه مند به رشته ی انسانی هستم
اما استرسی باهام همراه است ک شاید رشته انسانی نیاورم
معدل من سال هفتم ۱۸:۹۳ درس مطالعات ۲۰ درس عربی ۱۸ و فارسی ۱۹ و درس زبان ۱۹
معدل سال هشتم ۱۸:۶۹ درس مطالعات ۲۰ درس عربی ۲۰ و درس فارسی ۲۰ و درس زبان انگلیسی ۲۰
و اما معدل سال نهم تا این لحظه ترم اول درس مطالعات ۲۰ و درس عربی ۱۶ و درس فارسی ۱۷ و درس زبان انگلیسی ۱۸
آیا من رشته ی انسانی قبول میشوم؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بله عشق دلم
Until
Iran, Islamic Republic of
من همونم که پیام دادم و در پایان نوشتم ممنون از پاسخگویی شما میخواستم بپرسم از کجا بفهمیم شما جواب سوال منو دادید؟
مشاور سایت میگنا
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دانش آموزان عزیز: سئوالات خود درباره انتخاب رشته دبیرستان و کنکور را می توانید همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 14 الی 18 با تماس با خط ایرانسل 09024700352 با مشاور آگاه در میان بگذارید و پاسخ و راهنمایی لازم را دریافت نمایید
محمد
Iran, Islamic Republic of
نمیشه از طریق پیام رسان راهنمایی بدید ؟
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید میخوام بدونم در استان هرمزگان در شهر بندر عباس دبیرستان رشته مکانیک خودرو است یا نه
MMK
Iran, Islamic Republic of
سلام من یه پایه نهمی ام‌...من اطراف رو مثل بقیه نمیبینم یجور دیگه میبینم شما یه مداد نیبینی ولی من یه مداد نمیبینم و با استفاده از این میتونم انشا های خوبی بنویسم و شعر و رمان بگم البته من ریاضیم دوست دارم و علاقه دارم😀اصلا به عربی و علوم علاقه ندارم😑😐ولی نمرات خوبی نیگیرم ولی علاقه ای ندارم....همش دوست دارم بدونم اطرافم چجوریه دست خودم نیست کنجکاوی اسمش نمیدونم ولی دوست دارم چگونگی تشکیل اطرافو کشف کنم🙂چند وقتیه یه فکری زده به سرم که کنکور ممکنه سخت باشه و به فکر رشته های فنی ام اگر پاسخ بدید ممنون میشم🕶🤙😀 =/😎مچکر💬
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید رشته مورد نظر رو میاری
MMK
Iran, Islamic Republic of
ادامه توضیحاتم
ریاضی=/هفتم=/18
ریاضی=/هشتم=/20
ریاضی نهم=/فعلا مستمر=/18
فارسی هفتم=/17
فارسی هشتم=/19
فارسی نهم=/فعلا مستمر=/19
معدل هفتم=/19/81
معدل هشتم=/19/93
فعلا نهم نمره ندادن در حال دادن ترم اولم😀
من فکرا جالبی به سرم میزنه و اولش فکر میکردم برای ریاضیه ولی نه.....برای اطرافمه مثل بقیه فکر نمیکنم=/شما یه صندلی یه مداد میبینید ولی از دیدگاه من متفاوت/مثال/برای این انشا های ادبی خوبی مینویسم+رمان+کمی شعر=/بیشتر داستان نویسی طنز ادبی😀
لطفا مشورت بدید
☆Mohammad mahdi ☆
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید ببخشید مزاحمتون شدم من ریاضی رو خوب میفهمم با علاقه اصلا یه جوری از ته دل نیخونم ادبیات ریاضی فقط من معدلم هفتم19/79و هشتم 19/93 شده و نهم هنوز معلوم نیست ریاضیم هفتم18و نهم20شدم ولی به علوم تجربی به غیر از مبحث فیزیک دوست ندارم من حفظی زیاد علاقه ندارم ولی نمره ترم اول ریاضی نهم نگرانم کرده شدم16 ولی با میانگین و فعالیتا میشه18 ولی به هر حال درس رو خوب میفهمم من ابیات رشته داستان نویسیم خیلی دوست دارم یک رمان تا حالا نوشتم بانوشته های طنز ادبی خیلی علاقه دارم ولی مطالعات بخش تاریخ اصلا نه و عربیم نع زیاد ولی نه اینکه نمره بدی بگیرم 2۰ ولی علاقه ندارم بعد یسری نگرانی ها برای اینکه از پس ریاضی بر میام و کنکور دارم چون تست زنیم افتضاحه🤧و یکم کندم😅ولی دیگ ریاضی زیر15/5 نمیام....لطفا یه راهنمایی کنید‌..راستی اصلا به علوم تجربی برا من فکر نکنید
.....من بیشتر برا ریاضی نگرانم که دیگران همه تیز هوشانی و نخبه و باهوش باشن و من رتبه نیارم...اینم از نگرانی منه....لطفااا راهنمایی کنید🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻من اکثر نمره کم اوردن ریاضی بی دقتی و هندسه هست حل معادله اینا که عالی ولی اگ بی دقتی کنم تموم غلط😕🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Iran, Islamic Republic of
سلام دقیقا منو گفتی اصن. دوتا ادم‌چقد میتونن شبیه هم باشن؟منم دقیقا تو همین موضوع گیر کردم
پرسپولیسی
Iran, Islamic Republic of
سلام من پایه نهم هستم.درپایه هفتم نمرم ۱۹/۵۶شدم پایه هشتم ۱۹/۶۶و پایه نهمم ترم دوم که ندادن ولی ترم اول ۱۹ شدم به رشته تجربی زیاد علاقه دارم و علومم عالیه و ۱۹ یا ۲۰ میشم همه امتحاناتم رو و ریاضیم یکم کمه ۱۷.۱۸.هستم و ترم اولم ۱۸ شدم به درس هایی هم که علاقه دارم و نمراتم‌واقعا توشون عالیه و از ۱۸تا۲۰ هستم علوم و ریاضی و زیان و عربی هستند و از مطالعات و دفاعی و معارف متنفرم و نمرم هیچوقت خوب نشد تو این ۳تا .به همبن دلایل مبخام برم رشته تجربی اما ترس زیادی دارم از پایه دهم .یازدهم.دوازدهم و کنکور و حتی دانشگاه. چون افراد زیادی هستند که این رشته رو میرم و قطعا بهتر از منم هست. به نظرتون من چه رشته ای برم؟میشه کمکم کنید؟🙏
Iran, Islamic Republic of
سلام من به زبان انگلیسی خیلی علاقه دارم و تصمیم دارم در اینده کنکور زبان بدم اما بری انتخاب رشته ی دهم نمیدونم چکار کنم به هیچ رشته ای علاقه ندارن و میخوام یه رشته ی سبک باشه که بتونم برای کنکور اماده بشم میشه راهنماییم کنید لطفا ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا که نه . البته بشرط داشتن ظرفیت در منطقه می توانید در مدارس دولتی اگر پر نشده باشد ثبت نام کنید وگرنه می توانید بروید در مدارس غیر انتفاعی با معدل 14 هم بروید علوم تجربی
Until
Iran, Islamic Republic of
سلام نهمی هستم معدل ترم اول هفتم= ۱۸ معدل ترم دوم هفتم=۱۹/۱۴ هشتم ترم اول=۱۸/۳۶ معدل هشتم ترم دوم= ۱۸/۲۹معدل نهم ترم اول = ۱۸/۹۳ اگر در امتحانات خرداد همه ی امتحاناتم ۲۰ بشم به نظرتون امکان رفتن به رشته علوم تجربی و علوم انسانی برام وجود داره
ممنون میشم هر چه سریعتر پاسخ بدید
سپاس از پاسخگویی شما
Iran, Islamic Republic of
دانش آموزان عزیز برای رسیدن به پاسخ سئوالات خود در زمینه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم لطفا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

آقای جوکار از مشهد
09395111744
همه روزه از ساعت 14 الی 18
فقط بفرمایید از طرف سایت میگنا تماس گرفتید
شماره تلفن یک مشاور خوب
Iran, Islamic Republic of
دانش آموزان عزیز برای رسیدن به پاسخ سئوالات خود در زمینه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم لطفا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

آقای جوکار از مشهد
09395111744
همه روزه از ساعت 14 الی 18
فقط بفرمایید از طرف سایت میگنا تماس گرفتید
Mina
Iran, Islamic Republic of
سلام من نهمی هستم و میخوام رشته تجربی رو انتخاب كنم
نمره ریاضی و علومم هر دو ۲۰ بوده و معدل هفتمم ۱۹/۸۶ و هشتم ۲۰
امسال کمی افت کردم و نمره ریاضیم ۱۸ و نمره علومم ۱۷ شد
با این حال میتونم تجربی رو انتخاب کنم یا نه
Iran, Islamic Republic of
حتما میتونی عزیزم دلم
Iran, Islamic Republic of
سلام‌
بله‌ حتما‌ تجربی‌ رو‌ میارید
Iran, Islamic Republic of
بله
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس نهم هستم سال هفتم نمره رياضي ۱۹ و نمره علوم ۲۰ و سال هشتم نمره رياضي ۲۰ و نمره علوم ۲۰ بوده در سال نهم ریاضی ۱۸ و علوم ۱۷ شد
با این نمرات میتونم برم تجربی یا نه؟!
خیلی نگرانم اگه پاسخ بدید ممنون میشم
Iran, Islamic Republic of
حتما چرا که نه❤❤❤❤❤❤
Fati
Iran, Islamic Republic of
سلام خوب هستید خیلی ممنون میشم اگر به این سوالم پاسخ بدهید:)
من الان در پایه نهمم هستم و یه هفته دیگه انتخاب رشته دارم نمرات ریاضیم پایین هست و من علاقه بسیاری به رشته تجربی دارم و نمیتونم وارد بشم
بعد من در آزمون نمونه دولتی شرکت کردم و رشته مد نظرم هم تجربی زدم
اگر من در آزمون نمونه دولتی قبود شم مطتونم در مدارس نمونه دولتی رشتا تجربی بخونم یا نه باید رشته مد نظرم رو یه رشتا دیگر بزنم؟!
Fatemeh
Iran, Islamic Republic of
سلام من پایه نهم هستم معدل سال هفتمم 19.23بوده ومعدل پایه هشتمم 18.72بوده و معدل امسالم 19.17 هست به نظرتون میتونم برم رشته تجربی؟
Iran, Islamic Republic of
بیشتر نمره های علوم و ریاضی داخل این رشته تاثیر داره اگه ریاضیات بالا ۱۳ و علوم بالا ۱۴ بیاری میتونی بری البته رقبای شما خیلی تاثیر داره ببینم ظرفیت شهرتون برای رشته ی تجربی چند نفره باید از همکلاسی هایت هم در ستون بالاتر باشه عزیز
Iran, Islamic Republic of
سلام‌ بله‌ میتونید‌
مهدیار زهتابی
Iran, Islamic Republic of
سلام من در تبریز درس میخونم سال هفتم معدلم ۱۷ بود و نمره ریاضی ۱۵ و نمره علوم ۱۷ و در هشتم معدلم ۱۶.۹۳ نمره ریاضی ۱۶ و علوم ۱۷ و در نهم معدلم۱۷.۱۷ ریاضی ۱۹ و علوم۱۷ میتونم برم رشته تجربی؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه متاسفانه
Razie
Iran, Islamic Republic of
سلام من امسال باید انتخاب رشته کنم اما در ذهنم دوگانگی پیش اومده، بین تجربی و ادبیات موندم.
خانواده و آشنایان بهم میگن برو ادبیات، اما من بازم نتونستم تصمیم درستی بگیرم. من از بچگی علاقه داشتم به تجربی.، اما من حفظیاتم خوبه به طوری که با یه دور خوندن اصل مطلب رو میگیرم
معدل سال هفتم :۱۹٫۹۸
سال هشتم:۲۰
سال نهم:۲۰
ممنون میشم راهنماییم کنید که چه رشته ای رو انتخاب کنم
Iran, Islamic Republic of
اگه ریاضیت خوبه برو تجربی
.....
Iran, Islamic Republic of
سلام امسال میخوام برم کلاس نهم و اینکه چه رشته ای میتونم انتخاب کنم فکرم در گیر کرده میتونم با این نمرات {هفتم(نوبت اول):(قران:۱۷)،(معارف اسلامی:15)، (قراعت فارسی:19) (املای فارسی:18)، (انشاع:20)،(عربی:۱۶)،(زبان:۱۸)، (علوم:۱۳),(ریاضی:۲۰) ، (تربیت بدنی:۲۰), (مطالعات:20), (هنر:۲۰)،(فناوری:۱۹), (تفکر:20)}
{هفتم(نوبت دوم):(قران:۱۰) , (معارف اسلامی:18), (قراعت فارسی:۱۸), (املا:۱۹), (انشاع:۲۰),(عربی:۱۸), (زبان:۱۹), (علوم:12), (ریاضی:۱۸), (تربیت بدنی:20),(مطالعات:۱۴),(هنر:20), (کارو فناوری:15), (تفکر:۲۰) }
{هشتم(نوبت اول), (املا:18), (انشاع:۲۰), (تربیت بدنی:۲۰), (تفکر:20), (ریاضی:18), (زبان:۱۸), (عربی:۱۵), (علوم:۱۶), (هنر:20)، (قران:20),(قراعت فارسی:۱۹),(مطالعات:۲۰),(معارف اسلامی:۱۶), (کارو فناوری:20) }
نوبت دوم هشتم هنوز نگرفتم و اگه نمرات هشتم بیشتر از این باشه و نمرات نهم که قراره امتحان بدم بالا 17 باشه میتونم تجربی یا فنی حرفه ای بزم ممنون میشم جواب بدین
علی ارزانی
Iran, Islamic Republic of
با معدل ۱۲چگونه رشته انتخاب کنم
Iran, Islamic Republic of
حمالی
Student
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید
من به رشته انسانی علاقه دارم
و تمام تحقیقات و برنامه ریزی لازم برای انتخاب رشته ام رو کردم، امروز‌ که اولویت رشته ها اومد متوجه شدم رشته انسانی رو اولویت "ب" اوردم، و باید دبیرستان دولتی برم هر جور که شده. به نظر شما با اولویت ب میتونم انسانی دبیرستان دولتی بردارم؟
ممنون میشم زود جواب بدین
سحر کیانی
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید میخواستم بدونم من ک الویت اول فنی حرفه ای هنر رو زدم معدلم ۱۸/۰۲شده میتونم برم انسانی یا ن باید همون هنر رو برم؟
فاطمه سادات کاهنی
Iran, Islamic Republic of
سلام میخواستم ببینم نمره هایی که برای هدایت تحصیلی در انتخاب هر رشته لحاظ میشه نمره برگه ازمونمون هست یا میانگین نمره مستمر و برگه؟؟
مثلا من نمره مستمر ریاضی:۱۸،نمره برگه(پایانی):۱۲.۵،و نمره نوبت دومم یعنی میانگین این دو نمره ۱۶شدم الان نمره ۱۶من لحاظ میشه یا نمره۱۲/۵؟؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام امسال باید انتخاب رشته کنم و با توجه به معدلم گفتن که میتونم هر رشته ای که میخوام برم اما نمیدونم چه رشته ای برم هر رشته ای که انتخاب میگردم پدر و مادرم میگفتن خوب نیس در واقع الان فقط میخوام یه رشته ای برم که مفید باشه آیندم مشخص باشه و دچار مشکل نشم الان موندم چی انتخاب کنم .
تجربی تو مسائلش میمونم و به همین دلیل انتخابش نمیکنم .
نرم افزار خیلی دوس دارم اما میگن چون هر سال باید آپدیت بشه سخته و نرو حالا موندم چه کار کنم که عاقبتم به‌خیر بشه‌.
مبینا
Iran, Islamic Republic of
سلام من مدرسه نمونه دولتیه فرهنگ قبول شدم ولی واقعا هدفم پزشکیه و تا قبل قبول شدن ت این مدرسه عاشق تجربی بودم
الان خونوادم مگن تو تویه این مدرسه انسانی بخونی خعلی بهتر از تجربی خوندن تو مدرسهء عادیه😔 حالا من چیکار کنم هدفمو عوض کنم بنظرتون؟
رس
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید
من سمپاد تحصیل میکنم نمره خرداد هفتم زیستم شده 18 هشتم شده 19.5 نهم هم 19.75 برای شیمی هر سه پایه بیست و برای ریاضی هفتم 19 هشتم 19.60 نهم 19.75
میخواستم بپرسم میتونم تجربی برم به نظرتون؟
چون ما سمپاد هستیم بهمون خیلی سخت میگیرن و ازون طرف مدارس دولتی چون اموزش مجازی هست همینجوری البته بعضیاشون که میشناسم نمره رو کامل میدن به بچه ها :/ خواستم بپرسم با توجه به این قضیه ظرفیتا خیلی بالا نمیره ..؟ یعنی میتونم تجربی انتخاب کنم یا پر هست به نظرتون؟
ناهید
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید من پایه نهم هستم معدل سال اول راهنمایی من ۲۰بوده و سال دوم راهنمای ام ۱۸ بوده برای رشته تجربی باید معدل سال سوم راهنمای ام چقدر باشد؟
SD
Iran, Islamic Republic of
سلام من به رشته مهندسی کامپیوتر علاقه زیادی دارم امسال پایه نهمم و باید یکی از مهمترین انتخاب های زندگیم رو بکنم فقط ترس از این دارم که نتونم کار پیدا کنم چون شهرمون خیلی بزرگ نیس لطفاً اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم نمره هام هم خوبن
sara
Iran, Islamic Republic of
سلام من معدل هفتمم 20شد
و معدل هشتمم نوبت اول ۱۸/۷۹شد و نوبت دومم ۱۶/۸۰ شدم برااینکه انلاین بود چیز زیادی نفهمیدم
الان کلاس نهمم و دوس دارم که رشته علوم تجربی بیارم باید معدل امسالم چند بشه ؟
Iran, Islamic Republic of
تقریبا ۱۸خوبه
Iran, Islamic Republic of
سلام
من بین انتخاب دورشته موندم
انسانی و تجربی
انسانی رو چون می‌خوام حقوق بخونم دوست دارم خیلی هم بهش علاقه دارم
به تجربی هم دارم اما نه زیاد فقط بخاطر اینکه هرچی قبولشم میتونم استخدامشم واینکه پدرم اصرار داره با تجربی بردارم یا حسابداری گ
الان با این اوصاف چکار کنم من
Iran, Islamic Republic of
با اینکه حقوق هم تو تجربی هست هم تو انسانی پس بنظر من تجربی بردار که هم اونی باشه که پدرت میخواد هم اونی باشه که تو میخوای
Iran, Islamic Republic of
سلام و وقت بخیر ببخشید امسال من انتخاب رشته میکنم سال اخر راهنمایی هستم به تجربی خیلییی خیلیییی علاقه دارم ولی خیلی میترسم که نمره دلخواهمو به دست نیارم اصن هیچکس هم کمک نمیکنه اومدم که با شما اینو در میان بزارم من توی ریاضی یکمی ضعیفم اصن مبحث ریاضی و یاد نمیگیرم همه بهم میگن یا انسانی بردار یا فنی حرفه ای ولی من تجربی دوس دارم حالا من چیکار کنم....؟!
نيلوفر نبی پور
Iran, Islamic Republic of
سلام من سال نهمم انتخاب رشته دارم و خیلیا منو دچار تردید میکنن که رشته ریاضی نرم البته به رشته ریاضی و کامپیوتر خیلی علاقه دارم. معدل سال هفتم و هشتم بیست و هنوز نهم مشخص نشده.
صلاح رشته تجربی برم؟؟؟
مارال
Iran, Islamic Republic of
سلام من سال نهم هستم بزرگسالان درس میخونم الان میخوام رشته کاردانش خیاطی رو انتخاب کنم و(( از قبل دیپلم مهارت خیاطی رو از مراکز فنی و حرفه ایی گرفتم )) و ایا نیاز هست که دروس ی مثل نازک دوزی و محیط کار رو دوباره بگذرونم یا همان دیپلم کفایت میکند و فقط دروس مثل عربی و ریاضی رو بگذرونم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام من هفتم ریاضی و علومم هردو ۱۹ بوده ولی امسال کمی افت داشتم ریاضی ۱۷ و علوم ۱۸ میشم آیا میتونم این رشته رو بردارم
روشنفکر بی سواد
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید روز بخیر ببخشید من هفتم معدلم ۱۷ و هشتم معدلم ۱۶ شد اگه نهم معدلم بالای ۱۸ باشه میتونم تجربی بیارم ؟! برای تجربی معدل باید چند باشه؟!
matin
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس هشتم هستم و الان تمام مشغله فکری و ذهنی من انتخاب رشته ی نهم به دهمم هست و به هیچ رشته ای علاقه ندارم و از درس زیاد خوشم نمیاد و از کار هم بدم میاد و به چیز هایی ک علاقه دارم در درس فارسی،زبان انگلیسی،ریاضی تا حدودی،علوم تا حدودی،و ادبیات هستش.
لطفا به من کمک کنید که با درس ها چه رشته ای رو مبتونم انتخاب کنم و با چه رشته ای علاقه دارم لطف میکنید جواب بدید ممنون میشم با تشکر.
شاهین
Iran, Islamic Republic of
بنظرم شما به رشته فنی و حرفه ای و یا کاردانش بروید تا یک مهارت مثل برق خودرو- نقشه کشی- مکانیکی - الکترونیک- کامپیوتر- تاسیسات- گرافیک و....) یاد بگیرید
Iran, Islamic Republic of
سلام من به رشته ریاضی فیزیک علاقه دارم و معدل هر سه سال هم ۲۰ هستم کلا نمره ای جز ۲۰ توی کار نامه ام نیست
خلاصه دوست دارم برم ریاضی فیزیک ولی از یه چیز نگرانم که منو به شک انداخته آخه همه میگن ریاضی شغل نداره و بازار کارش کم رونق هست
می ترسم چند سال بکوب درس بخونم آخر به جایی نرسم
به نظرتون ریاضی برم یا فنی حرفه ای؟
حدیث
Iran, Islamic Republic of
سلام. وقتتون بخیر من به هنر خیلی علاقه دارم مثل بافتن یا خیاطی یا طراحی یا سفالگری و یا خمیر چینی و کلی چیزای دیگه و دوست دارم همه این هنر هارو بلد باشم کدوم رشته هنر رو باید انتخاب کنم؟ کارو دانش برم یا فنی حرفه ای
ممنون میشم کمکم کنید وجواب بدید

دیدگاه شما در انتظار تایید است.
ali
Iran, Islamic Republic of
سلام .من بین دورشته ریاضی و تجربی گیر کردم
معدل هفتم ۱۹/۹۸ هشتم۲۰ نهم تاالان نوبت اول ۲۰
میخواستم بدونم برم تجربی بهتره یا برم ریاضی
چون خانوادم میگن برو تجربی برا پزشکی و ...
از یه طرفم تعداد شرکت کننده هاش زیاده ریاضی کمتره
چه کنم؟
Iran, Islamic Republic of
پسرها بهتر است بروند رشته ریاضی . توی 4 سال یک رشته مهندسی خوب بخوانند زودتر بیایند وارد بازار کار شوند
Iran, Islamic Republic of
ریاضی یا تجربی
؟
من معدلم عالیه از زیست خوشم نمیاد میشه بگید چه رشته برم؟
نازنین
Iran, Islamic Republic of
سلام. علوم نهم ۲۰ و ریاضی ۱۸ و معدل ۱۹ونیم به بالا هست
جمع نمرات سه سال بدون ضریب علوم ۵۴ ریاضی ۴۹
منطقه دو هستم
تجربی اولویت الف قبول میشم؟؟؟؟؟؟
لطفاً جواب بدین ممنون
حنازاده
Iran, Islamic Republic of
سلام
در انتخاب رشته تجربی فقط نمرات خرداد رو حساب کنیم ؟؟
عطیه
United Kingdom
سلام ببخشید این روزا هرچی درمورد رشته گرافیک تحقیق میکنم میبینم نوشتن که باید دوربین عکاسی هم داشته باشیم .
من میخوام رشته گرافیک انتخاب کنم ولی اگه نخوام دوربین داشته باشم میشه ؟ آخه هزینه های وسایل گرافیک همینجوری زیاد هست هزینه ی دوربین هم روش دیگه زیادتر میشه
سلام
Iran, Islamic Republic of
من در نهم علوم ۱۴ و ریاضی ۱۳ می تونم به تجربی برم در مرز هستم
حدیث
Iran, Islamic Republic of
سلام امکانش هست کسی رشته علوم انسانی مجاز بشه ولی تجربی مجاز نشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
هفتم=ریاضی،۱۷ علوم،۲۰ معدل ۱۸.۹۶
هشتم= ریاضی،۲۰ علوم،۲۰ معدل ۱۹.۹۶
نهم=ریاضی، ۱۸.۵ علوم ۱۱.۵معدل ۱۷.۹۰
می توانم تجربی یا ریاضی بروم؟؟؟؟؟
ثنا
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید . معدل هفتم و هشتم ۲۰ گرفتم و معدل نهم ۱۹/۸۱ علوم نهم ۲۰ و ریاضی نهم ۱۵ گرفتم آیا می تونم به رشته ی تجربی برم ؟چون واقعا به این رشته علاقه دارم ولی از کنکور تجربی می ترسم اگه میشه راهنماییم کنید ممنون
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر من رشته کامپیوتر رو دوست دارم و کلاس دهم دارم ثبت نام کنم و یک سال درس نخونده بودم و تازه می خوام کلاس دهم برم و معدل درسی 13هست و تلاشمو میکنم نمره هامو بکشم بالا تو رشته کامپیوتر موفق بشم به نظرتون برای ثبت نام راه میدن با این معدلم
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر می خوام کلاس دهم برم و رشته کامپیوتر بردارم و معدل درسی13هست و تلاش میکنم نمره بره بالا و برای ثبت نامم راه میدن
Iran, Islamic Republic of
سلام من امسال میرم دهم و دختر هستم و
خیلی ب فوتبال و رشته تربیت بدنی علاقه دارم ولی اطرافیان و معلمانم خیلی اصرار دارن که برم تجربی و میگن باید عقلانی تصمیم بگیرم و اینکه من توی آزمون تیزهوشان رشته فتو گرافیک هم قبول شدم و برای نمونه تجربی هم امتحان دادم ک هنوز نتایج اعلام نشده
من اصلللا به تجربی علاقه ندارم و هدفی توی این رشته نمیبینم و محیط بیمارستان هم دوست ندارم و الان هم نمیدونم باید چیکار کنم اصلا
میشه راهنمایی کنید
بین عقل و علاقه گیر کردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس هفتم معدلم شد ۱۸/۶۹ ریاضی شد ۱۶ علوم شد ۲۰ هشتم و نهم رو باید چه نمره ای بگیرم تا بتونم رشته تجربی رو انتخاب کنم و اینکه آیا در متوسطه دوم می شه شغل داشت در رشته تجربی
سید مهدی خداپرست
Romania
سلام من سال نهم تموم کردم هدایت تحصیلی مجاز به انتخاب رشته های ریاضی ، تجربی و کارو دانش هستم من میخوام برم ریاضیات ولی خیلی ها بهم میگن که سال اول دوم ترک تحصیل میکنم و نمیتونم بخونم بخاطر همین میخوام برم کار دانش ولی اونم شنیدم که میگن ذهن برای کارگر شدن می‌سازه الان نمیدونم کدوم رشته برم
ساناز روستائی
Iran, Islamic Republic of
سلام . ریاضی هفتم ۱۱و نیم . هشتم ۱۵ . نهم ۱۶
سالانه خرداد هفتم ۳۳ . هشتم ۴۹ . نهم ۵۰
علوم هفتم ۱۶ هشتم ۱۴ . نهم ۱۵ سالانه خرداد علوم هفتم ۴۸ سالانه خرداد هشتم ۴۳ سالانه خرداد نهم ۳۶ . معدل کل نهم ۱۷ و پنجها صدم .
توی هدایت تحصیلی اولویت الف رو کسب کردم برای ریاضی امتیاز هم ۵۷/۲۹ بنظر شما میتونم با اولویت الف و امتیاز ۵۷/۲۹ برم ریاضی؟ ؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام من میخواستم بر رشته انسانی تمامی نمراتم«هفتم هشتم نهم». خوبه ترم اول و دوم «بالای ۱۸» فقط سال هشتم ترم اول ادبیات فارسی رو۱۳ گرفتم بنظرتون می تونم برم انسانی نمره ترم دوم ۲۰ شد
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید ببخشید من سال هفتم ریاضی 17.علوم 18.سال هشتم ریاضی 18علوم 14گرفتم😅اگر امسال بتونم علوم و ریاضی بالای 15 بیارم میتونم برم رشته تجربی
Iran, Islamic Republic of
سلام
من نمیدونم به چی علاقه دارم
و نمیدونم چجوری بفهمم
میشه راهنماییم کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام وقتتون بخیر خیلی ممنون میشم ب سوال من پاسخ بدین
من هفتم و هشتمم اصلا هدفی نداشتم و اصلا درس نمیخوندم و نمرات خوبی ندارم ولی نهمم همه نمراتم 20 است و اینکه من عاشق اینم برم تجربی و امسال تصمیم گرفتم بخونم و تو علوم هفتم و هشتمم هیچوقت تجدید نداشتم ولی ریاضیم خیلی بد بود ک امسال خیلی عالی شده بعدش اینکه من خیلی خیلی ب رشته علوم تجربی علاقه دارم و تموم تلاشمو میکنم قبول بشم ولی تنها چیزی ک نگرانم کرده و میدونم قبول نیمشم نمرات هفتم و هشتم من است ب نظر شما چه کاری میتونم بکنم ک قبول بشم امسال برم تجربی
اسما
Iran, Islamic Republic of
سلام راستش من رشته ای کار دانش هستم و خانواده پدر راضی نیستن و منو مسخره میکنن چیکار کنم
یاسمین
United Arab Emirates
سلام وقت بخیرمن علوم و ریاضی حداقل ۱۴ میشم عربی و پیام و قران ۲۰علاقه به تجربی و انسانی ندارم اگه برم حسابداری فنی حرفه ای سخت نیس ؟
میشه خودتونم یه پیشنهادی بدین رشتمو چی بزنم؟
بهار
Iran, Islamic Republic of
سلام من معدل سال هفتمم 18 و علوم 18و ریاضی 13 سال هشتم 17.52 علوم 13ریاضی10 سال نهم نوبت اول دوتاش بیست و اگه خرداد هم دوتاش بیست بشه معدل هم بالای 19.50 باشه
تجربی میارم؟؟
اگه بیارم امکان داره اولویت الف بیارم؟؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس نهم هستم .می خواستم بدونم که اگر کسی یکی از رشته های فنی حرفه ای رو بخونه می تونه موقعه دانشگاه تغییر رشته به رشته های نظری بده بخصوص تجربی؟؟؟
United States
سلام وقت بخیر من کلاس هشتم هستم ‌‌‌‌‌وبه فیزیک شیمی و مخصوصاً زیست علاقه زیادی دارم و همینطور رشته تجربی اما دو دلم که این رشته رو انتخاب کنم
Mahdi
Iran, Islamic Republic of
سلام می تونم با این شرایط برم به تجربی
هفتم نوبت اول نمره علوم و ریاضی ۱۴و۱۶نوب دوم ۱۶و۱۵
هشتم نوبت اول ۱۴ ۱۴نوبت دوم ۱۸۱۹
نهم نوبت اول ۱۸و۱۷ نوبت دوم۱۸, ۲۰
میتونم برم به رشته تجربی یا ریاضی ؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام برای تربیت بدنی خیلی هارو دیدم که وزن شون زیاد بوده و انگار یکی از شرایط رو نداشتن منم نمره چشمم یکم بالاس خیلی مشکله ورود به این رشته؟
Mmmm
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید یه سوال دارم. الان سال نهممون فقط نمره برگه ضریب ۳ میگیره؟؟ یعنی دیگه با نمره مستعمر و ترم یک کاری ندارن؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام یه راهنمایی کنین برم چه رشته ای معدل هفتم ۱۹.۵
هشتم ۱۸.۹۳ نهم ۱۹.۲۱ چیکار کنم راهنمایی کنین
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سللم من کلاس نهم هستم و به علوم انسانی علاقه دارم میخواستم بپرسم با نمره 11 درس مطللعات اجتماعی میشه رفت انسانی
mahdi
Iran, Islamic Republic of
سلام میخو استم بپرسم که با نمره 11اجتماعی میشه انسا نی رفت
ففاطمه
Romania
من نهم هستم معدل هفتمم نوزده وهشتمم پونزده ونهمم هجده آیا تجربی گروه الف میارم؟ یا باید برم انسانی؟
Iran, Islamic Republic of
سلام میشه لطفا تروخدا سریع جواب بدین چون فرصت زیادی باقی نمونده
من نهم هستم و انتخاب رشته دارم و دارم از استرس میمیرم
عاشق دکتری و پزشکی هستم ولی فکر میکنم وگه برم تجربی از پس درسای سنگینش و سختیاش بر نیام
از طرفی ب رشته انسانی علاقه ارم ولی ب رشته های دانشگاهیش اصلا علاقه ندارم
و میترسم اگه برم تجربی از پس درساش برنیام
و میترسم اگه رفتم انسانی حسرتشو بخورم چرا نرفتم تجربی ک ب آرزوم برسم
من باید چیکار کنم؟
شکیبا
United States
سلام معدل هفتم من ۱۷/۴۰و معدل هشتم۱۸/۴۳و معدل نهم۱۷/۸۷ایا میتونم تجربی بردارم اما ریاضی من عالی هست و علوم خوب نمره ریاضی تقریبا ۱۹و۲۰
الهه
Iran, Islamic Republic of
سلام‌من‌یه‌دانش‌آموزنهم‌هستم‌‌وتوی‌این‌سه‌سال‌درس‌ریاضی‌وعلوم
وعربی‌واجتماعی‌قوی‌بودم‌وکل‌نمره‌های‌هفتم‌وهشتم‌ونهم
۲۰بوده‌من‌بااین‌شرایط‌واقعانمی‌دونم‌تو‌انتخاب‌رشته‌چه‌رشته‌ای‌رو
انتخاب‌کنم‌ازکودکی‌به‌پزشکی‌علاقه‌دارم‌ولی‌میترسم‌که‌کنکور‌
قبول‌نشم‌میشه‌منو‌راهنمایی‌کنین‌که‌بهترین‌‌رشته‌روانتخاب‌کنم
شماره مشاور
Iran, Islamic Republic of
دانش آموزان عزیز برای رسیدن به پاسخ سئوالات خود در زمینه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم لطفا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

آقای جوکار از مشهد
09395111744
همه روزه از ساعت 14 الی 18
فقط بفرمایید از طرف سایت میگنا تماس گرفتید
محمدامین رضایی خورشیدی
Iran, Islamic Republic of
سلام من در پایه ی هفتم ترم اول ریاضی ۱۶ و ترم دوم ۱۳ شدم ولی علوم هردو ترم ۲۰ و هشتم ترم اول ریاضی ۲۰ و ترم دوم ۱۷/۵و علوم ترم اول ۱۵و ترم دوم ۱۸ و معدل کل پایه ی هفتم ۱۷/۳۸و معدل کل پایه ی هشتم ۱۷/۴۷و اگه نهم معدل ریاضی و علوم من بالا ی ۱۷/۵باشه و معدل کل بالای ۱۷ ویا ۱۸ باشه میتونم برم رشته ی تجربی و ردیف ب یا الف رو میارم و شهر من هم گرگان هست میشه سریع بگین ممنون
زینب محمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام و خداقوت . حقیقتا من پایه نهم هستم و نسبت به انتخاب رشته خیلی محتاط ام و میخوام همه جوانب رو در نظر گرفته باشم تا وقتی که انتخاب رشته دبیرستان کردم بعدا پشیمون نشم و ۳ سال از عمرم رو الکی تلف نکرده باشم ! من معدل هشتم و هفتمم ۲۰ بود امسال هم تا الانش خداروشکر همه درس ها رو ۲۰ گرفتم و برای انتخاب رشته دستم بازه . چون خیلی صحبت برای گفتن دارم میخواستم اگه میشه تماس بگیرم و صحبت کنم . این شماره ای که داخل سایت گذاشتید رو ما تا چه بازه زمانی میتونیم تماس بگیریم و آیا رایگانه یا هزینه ای هم باید پرداخت کنیم ؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
ستایش
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید من میخوام برم دکوراسیون داخلی بنظرتون فنی حرفه ای بهتره یا کاردانش؟ممنون از پاسخ گویی
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس نهم هستم میشه در انتخاب رشته به من کمک کنین
رقیه کریمی
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید من نهم میخونم من میخام برم به رشته علوم تجربی ولی بعضی ها میگن سخنه ولی من اهمیتی نمیدم که سخته یا نه چون علاقه زیادی به این رشته دارم من ت دوران کورنا هفتمم نمراتم خیلی پاین بود و هشتمم هم همین طور من امسال خیلی درسم عالی یعنی هرروز یدونه 20میگیرم یعضی ها میگن تو نمیتونی این رشته رو برداری چون نمرات هفتم و هشتمم خوب نیس من میخاستمم ببینم میتونم با این وضعیتم برم رشته علوم تجربی
بنیامین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان میشه راهنماییم کنید
من کلاس نهم هستم میخوام برم رشته فنی حرفه ی میکانیکی خودرو
ریاضی هفتم پایانی شدم 7 مستمر 13 میانگین 10 شدم هشتم همینطور بود
نهم باید برای ریاضی چند بیارم رشته فنی حرفه ای میارم معدل هفتم ۱۶/۸۶ شدم هشتم ۱۷/۲۹
دنیز
Iran, Islamic Republic of
سلام
قصد من انتخاب رشته تجربی برای ادامه تحصیل هستش من در پایه هفتم و هشتم به دلیل آنلاین بودن کلاس ها نمره های ریاضیم در نوبت دوم ۱۳ و ۱۶ بود ولی نمره‌ی علومم در هردو پایه۲۰ بودم و امسال نمره ریاضی تا بحال ۲۰ و ۱۹ بوده نمره‌ی علومم هم خیلی خوب بود‌ من کلا به علوم و شیمی علاقه دارم و درس ریاضیم هم نمراتم عالی بود ولی بخاطر کلاس های آنلاین به شدت در درس ریاضی افت کردم میخوام بدونم اگه نمره ریاضیم در نوبت دوم هم ۲۰ و ۱۹ باشه میتونم رشته تجربی رو انتخاب کنم و اینکه معدل کل من در پایه های هفتم و هشتم و نهم زیر ۱۹ نبوده و عالی بود همه‌ی نگرانیم بخاطر نمره‌ی ریاضیم هستش.لطفا منو راهنمایی کنید واقعا استرس دارم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.