جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۸:۳۶
کد مطلب: 50175
۱

اطرافیان خود را با ترس و خبر ناگهانی شوکه نکنید

اطرافیان خود را با ترس و خبر ناگهانی شوکه نکنید
میگنا: دکتر علی ناظری متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ترس ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که یک قضیه بدون هیچ پیش بینی باعث بهم خوردن تعادل ذهنی فرد موردنظر شود و احساس می‌کند یک خطر یا موقعیت او را تهدید می‌کند و این موضوع باعث ایجاد ترس و نگرانی در فرد می‌شود. این افراد یک موقعیت گوش به زنگ بودن را تجربه می‌کنند تا بتوانند تعادل ذهنی و روانی خود را حفظ کنند. این نمونه ترس‌ها با توجه به شدت و نوع بیان ،فرد را با یک غافلگیری یا شوک روانی رو به رو می‌کند.

بعضی از این افراد سعی می‌کنند از نظر ذهنی، جسمی و رفتاری به حد تعادل و رفتار مناسب برسند، اما بعضی دیگر به دلیل شدت غافلگیری نیاز به حمایت و کمک دارند تا بتوانند در قبال این وضعیت ها، اقدامات لازم را انجام دهند. به بیان دیگر افراد گروه دوم نیاز به یک مدیریت در زمان بحران حاد دارند که باید آموزش‌های لازم روحی روانی توسط مشاور و اطرافیان فرد مورد نظر صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد:اگر این منبع تهدید و خطر برای فرد به صورت مداوم باشد، در واقع ناگهانی بودن خود را از دست می‌دهد، اما تاثیرات مخرب آن می‌تواند ادامه دار باشد. همچنین ذهن و رفتار فرد به طور کامل درگیر رفع بحران و ترس می‌شود و تا زمانی که این بحران مدیریت نشود، سلامت روانی فرد به حد تعادل نمی‌رسد.


همین موضوع کرونا در بعضی افراد می‌تواند یک‌ترس و اضطراب ناگهانی ایجاد و سیستم روانی آن‌ها را دچار اختلال کند؛ در نتیجه برنامه‌های زندگی این افراد را در کوتاه مدت تحت تاثیر خود قرار دهد. البته در صورت ادامه دار بودن موضوع، واکنش افراد متفاوت است و از حالت شوک و ناگهانی بودن خارج می‌شود که این حالت مداوم اشکالات و اختلالات خاص خود را در پی خواهد داشت.

متخصص روانپزشکی درباره ترس‌های ناگهانی در کودکان مطرح کرد: رو به رو کردن کودکان با ترس‌های ناگهانی، رفتار مورد تایید و سازنده‌ای نیست، البته کودکان مواجه شدن با ترس‌های ناگهانی را به عنوان نوعی بازی در حالت متعادل و خفیف استقبال می‌کنند، اما به این دلیل که مغز آن‌ها در مرحله فراگیری و یادگیری قرار دارد، انجام این نمونه کارها توصیه نمی‌شود.

همچنین توصیه می‌شود افراد به خصوص کودکان را با صدای بلند و حضور یک‌شخص به صورت غافلگیرانه رو به رو نکنید، زیرا انجام این کارها در ابتدا یک استرس و اضطراب اولیه در فرد ایجاد می‌کند و سلامت روانی را به خطر می اندازد. بعضی خانواده‌ها با دیدگاه توانمند شدن کودک در آینده و جامعه، او را با ترس و اضطراب رو به رو می‌کنند که به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

در روزهای اپیدمی ویروس کرونا که افزایش استرس و نگرانی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود ،باید به توصیه های متخصصان روانپزشکی توجه ویژه و نقش موثری در کاهش استرس خود و دیگر اعضای خانواده داشته باشیم.

همچنین با توجه به وضعیت موجود سعی کنیم اطرافیان خود را با ترس و خبرهای ناگهانی رو به رو نکنیم تا در  حفظ سلامت روان یکدیگر نقش مثبت داشته باشیم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .