چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۹:۵۱
کد مطلب: 50189
۲

راهکارهای لازم جهت کاهش اضطراب کودکان در دوران مبارزه با کرونا

سیدشهرام علیزاده
راهکارهای لازم جهت کاهش اضطراب کودکان در دوران مبارزه با کرونا
میگنا: این روزها که در حال طی کردن شرایط خاص قرنطینه خانگی هستیم و به کودکان خود اجازه نمی دهیم تا در محیط خارج از منزل حاضر شوند؛ لازم است که راهکارهایی را جهت کنترل اضطراب آنها به کار گیرید. بی شک نمیتوان نگرانی خود و اعضای خانواده را به طور کامل از بین ببریم ولی می توان با استفاده از روش هایی این اضطراب را کنترل کنیم و فضای نسبتا مطلوبی را برای کودکان فراهم آوریم.

*در صورت بروز نگرانی از جانب کودکان شرایطی را فراهم آورید تا این نگرانی را با شما در میان بگذراند. مثلا می توانید از کودک بخواهید تا ویروس کرونا را نقاشی کند و پس از اتمام نقاشی، باورهای اشتباه او را به چالش بکشید. سوالاتی مثل "واقعا فکر میکنی انقدر ترسناکه؟ چی باعث شد اینطوری فکر کنی؟ " می تواند دلایل شکل گیری بیش از حد ترس در وجود کودکان را برای شما نمایان سازد و در کنترل این نگرانی ها راهگشا باشد.

*در معرفی بیماری کرونا و شرایط افراد مبتلا به آن اغراق نکنید و به کودک اطلاعات غلط ندهید. مثلا به او نگویید که بیماری کرونا از فاصله ۱۰۰ متری هم منتقل میشه پس اصلا بیرون نرو چون ممکنه نفس بکشی و کرونا بگیری!!!) و سعی کنید با زبانی ساده، موارد لازم را هنگام خروج ضروری از منزل جهت پیشگیری برایش توضیح دهید.( لطفا با کسی دست نده، ماسکت را از صورتت برندار، دستکش هایت را از دستت خارج نکن و سعی کن از دیگران فاصله بگیری)

*در هنگام نگرانی بیش از حد کودک به او اطمینان دهید که در کنار او هستید و او را در هنگام مشکلات این چنینی ترک نخواهید کرد.

*در صورت علاقه بیش از حد کودک برای حضور در جمع با او صحبت کنید و با زبانی ساده برایش توضیح دهید که این وضعیت همیشگی نیست و پس از مدتی باز هم می تواند در جمع حاضر شود.

*به کودک توضیح دهید که شرایط ویژه، تنها مربوط به او نیست و تمامی همسالان او برای مدتی (تا زمان کنترل بیماری) از حضور در جمع و بازی های گروهی محروم هستند.

*بیش از گذشته برای بازی کردن با کودک وقت صرف کنید و سعی کنید که مدیریت بازی را به او بسپارید تا به راحتی بتواند هیجانات خود را بروز دهد.
*از نشان دادن فیلم های مربوط به بیماران مبتلا به کرونا به جد خودداری کنید چرا که در غیر این صورت وحشتزدگی و اضطراب بیش از حد کودک را شاهد خواهید بود. صحبت شما در مورد مرگ و میر مرتبط با کرونا در حضور کودکان ممکن است که اختلال اضطراب جدایی را در آنان موجب شود. در این اختلال، کودک مدام فکر می کند که والدین خود را از دست خواهد داد.

*در پاسخ به سوالات کودک در مورد بیماری کرونا تامل کنید و از او بپرسید که به نظر او جواب این سوال چیست. در صورت اغراق کودک نسبت به شدت خطر، پاسخ های او را اصلاح کنید. مثلا به او بگویید که بیماری کرونا نمی تواند وارد خانه آنها شود و تا زمانی که در خانه بمانند و موارد بهداشتی را رعایت کنند به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

*سعی کنید که چند مرتبه در روز خبرهای مرتبط با بیماری و نکات بهداشتی را بررسی کنید و ترجیحا این جستجو را به مواقعی موکول کنید که کودک شما در حال استراحت یا بازی کردن است. برای تشویق هر چه بیشتر کودک به رعایت نکات بهداشتی، جدولی را برای پاداش دهی به او تهیه کنید و در صورت رعایت نکات بهداشتی به او جایزه بدهید. مثلا با هر بار شستن دست ها یک ستاره در جدول دریافت می کند. سعی کنید به ازای چند ستاره یک پاداش منطقی (مثلا هر ۳۰ ستاره یک اسباب بازی) را برای کودک در نظر بگیرید. مواردی که لازم است را در جدول پاداش بنویسید.

*شستن دست ها با مواد شوینده به مدت ۳۰ ثانیه
*روبوسی نکردن و دست ندادن با اعضای خانواده و فامیل
*نزدیک نشدن به افراد در حال عطسه
*فاصله گرفتن از دیگران در پایان لازم به ذکر است که شما والدین گرامی می توانید با حفظ آرامش خود و خانواده، با موفقیت، شرایط اضطراری پیش رو را پشت سر بگذارید.
 

سیدشهرام علیزاده
روانشناس بالینی کودک و نوجوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی