جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
کد مطلب: 50197
۱

اجرای «طرح همدلی» جهت حمایت عاطفی روانی از خانواده‌های متوفیان بیماری کرونا

اجرای «طرح همدلی» جهت حمایت عاطفی روانی از خانواده‌های متوفیان بیماری کرونا
به گزارش روابط عمومی بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، دکترمحسن اصغریار ضمن اشاره به شرایط روحی نامساعد خانواده های متوفیان بیماری کرونا به ویژه در یک ماهه نخست درگذشت عزیزانشان و آسیب پذیر بودن این شرایط گفت: به منظور کاستن از این فشارهای روانی و اعلام حمایت و همدردی از خانواده های فوق، تیمی متشکل از روان شناسان،مشاوران، روحانیون دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در قالب طرح همدلی تشکیل شده و هم اکنون در حال ارتباط گیری و سرکشی به این خانواده ها هستند.
 
مسوول کمیته طرح همدلی، در توضیح چرایی اجرای این طرح افزود: با عنایت به اینکه درگذشتگان بیماران حاد تنفسی و کرونا شرایط تدفین خاصی دارند و غریبانه دفن می شوند، تشییع و مراسم ختمی ندارند و خانواده های آنها علاوه بر داغ از دست دادن عزیزشان نتوانسته اند مراحل سوگ را به درستی طی کنند و شرایط به شدت سنگین روانی آن را هم تحمل می کنند، در معرض آسیب های روحی جدی قرار دارند، بنابراین ضروری به نظر می رسید که برای کاهش آلام و فشارهای روانی این عزیزان برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه طرح فوق به تایید رییس دانشگاه علوم پزشکی رسیده و اجرای آن به عهده بسیج جامعه بهداشت و درمان گذاشته شده، افزود: جلسات مرتبط با این طرح با حضور کارشناسان مشاوره و روان شناسی، کارشناسان بهداشتی و درمانی برگزار و پروتکل بهداشتی خاصی برای حضور تیم ها در منازل متوفیان کرونا تدوین شد.

اصغریار در خصوص بخش اجرایی این طرح هم گفت: تیم های تعریف شده در طرح همدلی با حضور در منازل متوفیان(متوفیانی که حداقل سه هفته از فوت عزیزشان می گذرد) ضمن ابراز همدلی و دلجویی با خانواده ها به بررسی شرایط روحی روانی و همچنین سایر مشکلات آنها می پردازند، شماره تماسی نیز برای خدمات مشاوره ای رایگان در اختیار خانواده ها قرار داده می شود تا در صورت نیاز با مشاورین بسیج جامعه پزشکی ارتباط برقرار کنند.

مسوول کمیته طرح همدلی همچنین با تأکید بر اینکه ضروری است، این احساس را در خانواده ها ایجاد کنیم که آنها تنها نیستند و رها نشده اند، افزود: هدایایی از سوی بسیج جامعه پزشکی شامل نبات و نمک تبرکی حرم ، یک جلد کتاب و یک پک بهداشتی نیز در جریان این بازدیدها، در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: چنانچه خانواده ای دارای مشکلات خاص معیشتی نیز باشد ، با همکاری خیرینی که اعلام آمادگی کرده اند بسته های خواربار در اختیار آنها قرار داده می شود.

اصغریار همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه این طرح به موقع اجرا نشود شاید به اثرات مطلوب مدنظر نرسیم بنابراین جهت تسریع در روند ارائه فهرست فوتی ها باید هماهنگی های لازم با بخش های مختلف دانشگاه صورت گیرد.

وی عنوان کرد: بسیاری از خانواده هایی که مورد بازدید تیم ها قرار گرفته اند ، بسیار خوشحال شدند و حتی خانواده ای پس از بازدید تیم، با ستاد تماس گرفته بود و مجددا از این اقدام خداپسندانه تشکر کرده بود.

اصغریار با اشاره به عدم موافقت و آمادگی برخی از خانواده ها برای پذیرش تیم ها گفت: خانواده ها هیچ اجباری در پذیرش تیم ها ندارند و هر زمان خانواده ای آمادگی داشت می توانیم در خدمت آنها باشیم؛ خانواده های عزیز مطمئن باشند تیم های سرکشی فقط با هدف عرض تسلیت، دلجویی و حمایت عاطفی روانی، دقایقی را در منزل آنها حضور خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.