شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ / ۰۶:۴۳
کد مطلب: 50207
۳
۲
زندگینامه و درباره:

دکتر غلامعلی افروز

استـاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار عرصه روان‎شناسی ایران
دکتر غلامعلی افروز
پنجم آذرماه ۱۳۲۹ در تهران متولد گردید.
دوره ابتدایی را در دبستان اسفندیار و متوسطه را در دبیرستان‌های ذوقی و دارالفنون به پایان رساند. مهرماه ۱۳۴۸ وارد دانشگاه تهران شد، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته روان‌شناسی آغاز نمود و در بهمن ماه ۱۳۵۱ با احراز رتبه اول در این رشته فارغ‌التحصیل گردید.

در اواخر سال ۱۳۵۲ با بورس تحصیلی دانشگاه تهران دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی را در دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا (MSU) با کسب رتبه ممتاز به پایان رساند و به‌عنوان نخستین فارغ‌التحصیل ایرانی در این رشته موفق به اخذ درجه دکتری گردید.

وی در خردادماه ۱۳۵۷ به کشور بازگشت و همکاری خود را با دانشگاه تهران آغاز نمود. دکتر افروز در سال ۱۳۶۴ به مرتبه دانشیاری و در سال ۱۳۷۱ به مرتبه استادی دانشگاه تهران ارتقاء یافت.

در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان استاد نمونه دانشگاه‌های کشور معرفی شده و در سال ۱۳۷۴ نیز به لحاظ تلاش در تهیه هوش‌آزمای تهران ـ‌استنفرد ـ بینه (T.B.S) (به اتفاق آقای دکتر هومن) برنده جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی گردید.

در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان چهره ماندگار روان‌شناسی ایران برگزیده شد.

دکتر افروز هم‌چنین در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌خاطر فعالیت‌های گسترده پژوهشی در قلمرو کودکان استثنایی (سندرم داون) جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را دریافت نمود.

ایشان در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان اولین استاد ممتاز دانشگاه تهران برگزیده شدند. تاکنون ۵۳ جلد کتاب از دکتر افروز منتشر گردیده و چندین جلد از کتاب‌های ایشان نیز به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو در کشورهای مختلف انتشار یافته است.

از دکتر افروز بیش از سیصد مقاله علمی و فرهنگی در زمینه‌های روان‌شناسی و تعلیم و تربیت منتشر شده است. وی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون در حدود ۱۰۰۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی حضور فعّال و اثربخش داشته‎اند.

ایشان در ده‌ها کنفرانس بین‌المللی با سخنرانی و ارائه مقاله حضور فعال داشته و در چندین انجمن علمی در سطوح ملی و بین‌المللی عضویت دارد.

دکتر افروز از بدو پیروزی انقلاب اسلامی مسؤولیت‌های مختلفی از جمله ریاست سازمان ملی استعدادهای درخشان، قائم مقامی وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی اولیا و مربیان،‌ مؤسس و اولین رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بوده‌اند.
همچنین برای دو دوره چهارساله ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران را عهده‌دار بودند.

در حال حاضر دکتر افروز علاوه بر فعالیتهای مستمر دانشگاهی رئیس اندیشکده خانواده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده و ریاست کرسی نظریه پردازی علوم رفتاری شورای انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارند.
در زمستان ۱۳۹۳، دکتر غلامعلی افروز، به عنوان پژوهشگر برتر شانزدهمین جشنواره ابن سینا شناخته شد.


برخی از دستاوردهای زندگی این بزرگوار، به شرح زیر است:
– فارغ‏ التحصیل رشته روانشناسی دانشگاه تهران با احراز رتبه اول – بهمن۱۳۵۱، فارغ‏ التحصیل ممتاز ارشد و دکتری دانشگاه میشگان، اردیبهشت ۱۳۵۷
– اولین استاد ممتاز دانشگاه‏های کشور
– چهره ماندگار عرصه روانشناسی ایران
– محقق برگزیده جشنواره بین‏المللی خوارزمی و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران
– برنده جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO)
– اولین پژوهشگر حوزه روانشناسی در خاورمیانه و آسیا که موفق به دریافت جایزه بین‏ المللی سازمان بهداشت جهانی می‏ گردد.
– دارای کرسی نوآوری موفق (بااحراز امتیاز ۹۵ از ۱۰۰) در حوزه تعلیم و تربیت «تحول در نظام آموزش متوسطه ایران». به عنوان اساسی‏ترین زمینه نیل به اقتدار علمی و مرجعیت پژوهشی با ترسیم رسالت‏های ویژه دانشگاه‏های مختلف کشور به مثابه منابع اصلی تولید علم.
– مؤلف ۵۵ جلد کتاب و بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و پژوهشی در حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت.
مؤسس و اولین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران،
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش،
رئیس دانشگاه تهران،
اولین رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور،
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بیش از ۱۵ سال،
رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی
تآسیس کانون دانش آموختگان و دانش پژوهان کودکان استثنایی کشور، در سال ۱۳۹۳
و استاد راهنما و مشاور صدها دانشجوی دکتری و ارشد در بیش ازسه دهه فعالیت دانشگاهی.

**لینک رزومه علمی دکتر افروز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Denmark
ایشون اصلا و ابدا تاثیرگذاری چندانی در علم روانشناسی در ایران نداشته
پر ارجاع ترین مقاله شون تنها 71 ارجاع داشته اونم در طی 11 سال
در ضمن رویکرد ایشون به نظر من آکادمیک نیست و بیشتر دیدگاهی دینی دارند تا علمی
حالا چرا به عنوان بزرگان روانشناسی از ایشون یاد شده برای من واقعا جای سوال داره!
Iran, Islamic Republic of
نویسنده کتاب حج در اسلام شد بزرگ روانشناسی ایران؟؟؟
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.