سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۵
کد مطلب: 50218
۴
۹

چرا همسرم به دنبال چشم و هم‌چشمی است؟

چرا همسرم به دنبال چشم و هم‌چشمی است؟
شایسته زنجیران‌ روانشناس و روان درمانگر، درباره چگونگی رفتار با همسری که به دنبال چشم و هم چشمی است، اظهار کرد: دلایل مختلفی وجود دارد تا بعضی از افراد به چشم و هم‌چشمی روی بیاورند.
 
وی با بیان‌ اینکه احساس خود کم بینی و عقده حقارت یکی از دلایلی است که منجر به چشم و هم‌چشمی در افراد می‌شود، افزود: این افراد عزت نفس پایینی دارند و مدام خود را کمتر و پایین تر از دیگران می‌بینند، بنابراین سعی می‌کنند با انجام کارهایی به موقعیت و جایگاه دیگران دست پیدا کنند و از احساس حقارت خود بکاهند.

این روانشناس با اشاره به اینکه گاهی اوقات چشم و هم‌چشمی نشانه حسادت به فرد دیگری است، ادامه داد: این به معنی است که فرد بگوید چیزی که فرد مقابل دارد من هم باید داشته باشم، چون من از او کمتر نیستم و حتی فرد تمایل دارد دیگری از موقعیت و داشته خود محروم شود و خودش به آن دست یابد.

وقتی احساس خود کم بینی و حقارت در فرد ایجاد می‌شود، او تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به جایگاه و موقعیت دیگران انجام می‌دهد و مسلما این کار منجر به اضطراب، نشخوار فکری و از بین رفتن آرامش در او می‌شود.

افرادی که از پذیرش پایین تری برخوردارند و به طور انتخابی بر نقاط ضعف و کمبودهای خود تمرکز دارند، احساس خودارزشمندی کمتری نسبت به دیگران دارند و مدام در فکر تصاحب جایگاه و موقعیت دیگران هستند و این مقایسه ناعادلانه که ریشه در حسادت، احساس حقارت و کمال طلبی دارد منجر به اضطراب، نشخوار فکری، عزت نفس پایین و به طور کلی نداشتن احساس رضایت از زندگی در فرد شده و در ارتباطات او تأثیر بسزایی دارد.

این روانشناس با بیان اینکه چشم و هم‌چشمی می‌تواند یکی از دلایل بروز اختلاف در میان زوجین و حتی طلاق در خانواده‌ها باشد، گفت: مطمئنا هیچ یک از ما دوست نداریم با فردی که پیوسته خود و ما را با فرد دیگری مقایسه می‌کند و هیچ گاه از شرایط و داشته‌های خود راضی نیست، زندگی کنیم.

خانواده کانون محبت، آرامش و تفاهم است. هرگاه زوجین در زندگی مشترک به دنبال مقایسه زندگی خود با زندگی دیگران باشند، فضای خانواده به میدان جنگ و مبارزه تبدیل می‌شود و نتیجه آن سرکشی، نافرمانی و لجاجت است.

افرادی که چشم‌ و هم‌چشمی می‌کنند معمولا به دلیل عدم احساس رضایت از زندگی و تصور اینکه حقشان توسط دیگری پایمال شده پرخاشگرانه عمل می‌کنند و با مقایسه زندگی خود با دیگری سعی در کسب آنچه ندارند می‌کنند و زندگی را به کام خود و همسرشان تلخ می‌کنند.

این روانشناس بیان کرد: در اینجا پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از چشم‌ و هم‌چشمی روی عزت نفس خود کار کنید و با تمرکز بر نقاط قوت و پذیرش نقاط ضعف خود سعی کنید عزت نفس و اعتماد بنفس خود را افزایش دهید، همچنین به جای تمرکز بر نگاه و برداشت دیگران روی اهداف و موفقیت‌های شخصیتان تمرکز کنید. سعی کنید اهداف روشنی برای خودتان تعیین کنید و در جهت رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

زنجیران خاطرنشان کرد: شما می‌توانید با ارضای نیازهای عاطفی همسرتان، توجه و تقویت ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌های او موجب افزایش احساس ارزشمندی در همسرتان شده و کانون خانواده را به فضایی امن و صمیمانه تبدیل کنید، آنچه مهم است احساس رضایت و خوشبختی شما از زندگیتان است، نه برداشتی که دیگران از شما دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

الی بانو
United Arab Emirates
گسی که دنبال تقلید و چشم و هم چشمی هست اصلا اعتماد به نفس نداره و به دنبال تایید بقیه است
ناصر
United Arab Emirates
ممنون از سایت خوبتون و کارشناسان محترمتون. بسیار مفید و آموزنده بود
لاری
United Arab Emirates
کجاش مفید و آموزنده بود؟خخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
بخاطر این دنبال چشم و هم چشمی هست که آقا هم موقع انتخاب همسر خیلی به ظاهر خانم‌اهمیت داده تا روح و روان‌سالمش
Iran, Islamic Republic of
همه ما اینگونه نیستیم،من میدانم اگربادختری ازدواج کنم که همه جایش عملی و بوتاکسی است صاحب فرزندی زشت شبیه قبل از عمل و بوتاکس مادرش، خواهم شدوهزینه های عمل و بوتاکسی اش به علاوه هزینه های بوتاکس وعمل هر چندماه مادرش و پول بزک دوزک هایش به گردن من میافتد
لاری
United Arab Emirates
خب شما برو یدونه بدون عمل و بوتاکس بگیر. گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده. دختر عملی خوشگلو به تو نمیدن میگه بو میده.
کیمیا
United Arab Emirates
خیلی ممنون از نظر کارشناس محترمتون. برای مشاوره از چه طریقی با ایشون میتونم در ارتباط باشم؟
لاری
Iran, Islamic Republic of
این نظر را شک نکنین خود همین خانم روانشناس نوشتن برای بازار گرمی .خخخخخخ
منصوری
United Arab Emirates
مگه خودشون هم یمتونن برای سایت خودشوم کامنت و نظر بذارن؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو