کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نحوه برخورد با تحقیر و تمسخر دیگران

باشگاه خبرنگاران , 30 فروردين 1399 ساعت 13:09

بسیاری از ما با افرادی رو به رو شده ایم که جز تمسخر و تحقیر هیچ رفتار خوبی در آن‌ها مشاهده نکرده ایم.


بسیاری از ما با افرادی رو به رو شده ایم که جز تمسخر و تحقیر هیچ صفات خوبی در آن‌ها دریافت نکره ایم. برخی افراد نمی‌دانند که چگونه می‌توانند با این اشخاص رو به رو شده و به خوبی از پس آن در بیایند. همین امر موجب می‌شود که افراد نسبت به این جور رفتار‌ها سریعا می‌شکنند و تاثیرات بدی بر روحیات آن‌ها می‌گذارد.

واکنش نشان دادن در مقابل افرادی که تحقیر و خوار می‌کنند و ارزش هـایتـان را زیر سوال می‌برند، قدری دشوار و دردناک است. گاهی اوقات زخم‌هایی که اینگونه افراد وارد می‌کنند، ممکن است تا ابد باقی بمانند.

باید توجه داشته باشید که افرادی که تمسخر می‌کنند و قصد آسیب رساندن دارند، در درجه اول باید خودشان را بیازارند تا بتوانند دیگران را آزرده دل کنند.

باید بدانید که یک انسان کامروا، موفق و با اعتماد به نفس هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد. شاید این افراد از دیگران انتقاد‌های سازنده‌ای کنند، اما هیچ گاه آن‌ها را تحقیر نمی‌کنند.

برخی از افراد به طور کلی نظر منفی نسبت به دیگران دارند.  به دلیل کمبود‌هایی که احساس می‌کنند دوست دارند خودشان را قدرتمند‌تر از سایرین جلوه بدهند تا به این طریق بر تزلزل شخصیتی خود غلبه کنند.

افرادی که به شدت تحقیر می‌کنند با این کار فقط ناراحتی، عدم موفقیت و بی هدفی خود را در زندگی به نمایش می‌گذارند. دانستن این مطلب کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید در کنار آن‌ها به زندگی عادی خود ادامه دهید و حرف هایشان را نشنیده بگیرید. اگر بدانید که مشکل از طرف مقابل است نه شما، می‌توانید منطقی با مسائل برخورد کنید و از حرف‌ها و کنایه‌های آن‌ها آزرده نشوید.

شاید فردی که دارای چنین خصوصیاتی است یکی از نزدیکان باشد و برایتان سخت باشد که بخواهید از نظر عاطفی خودتان را از او جدا کنید. هیچ نیازی به این کار نیست، فقط سعی کنید در بحث‌هایی که او راه می‌اندازد، شرکت نکرده و خودتان را کنار بکشید. قصد او این است که کاری کند تا افراد احساس بدی نسبت به خودشان پیدا کنند.  زمانی که احساس می‌کنید فردی با حالت تهاجمی برخورد می‌کند می‌توانید بگویید: ازت ممنونم، اما فکر می‌کنم بهتر است توصیه هایت را برای خودت نگه داری و یا خیلی سخاوتمندی، ولی من نیازی به گفته‌های تو ندارم.

همه این مسائل به دلیل خشم و نفرتی که در آن‌ها وجود دارد، درست می‌شود و مجبور نیستید که بار مسئولیت زندگی آن‌ها را به دوش بکشید.  اگر به توصیه‌های آن‌ها گوش کنید، با این کار خشم و عصبانیت آن‌ها را به به درون خود راه داده اید. به خودتان اجازه انجام چنین کاری را ندهید.

یکی دیگر از واکنش‌های مناسبی که در مقابل این افراد می‌توانید از خود بروز دهید این است که به آن‌ها بگویید: از پیشنهادت ممنونم و بعد هم به ادامه کار خود بپردازید. با بیان این عبارت در حقیقت به بحث پایان خواهید داد. آن‌ها منتظر هستند که شما از خود عکس العمل نشان دهید و زمانی که این کار را انجام نمی‌دهید، دیگر چیزی برای گفتن نخواهند داشت.

دیگران تا زمانی که به آن‌ها اجازه داده نشود، نمی‌توانند کسی را آزار دهند. در برخی مواقع بهتر است نگاهی به طرز برخورد خود با طرف مقابل داشته باشید و ببینید چه کاری انجام داده اید که او به خودش اجازه داده تا یک چنین رفتارهایی داشته باشد.اگر به فکر تلافی کردن باشید، خودتان را بی ارزش می‌کنید. باید خیلی رو راست به او بگویید که رفتارش آزرده دهنده است. البته باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید.

اگر چنین بحثی در محیط کار پیش آمد، می‌توانید ادامه بحث را به زمان دیگری موکول کنید. با این کار، آن‌ها را متوجه می‌کنید که هم از نظرشان خوشتان نیامده و هم کاملاً حرفه‌ای با آن‌ها برخورد کرده اید.

گاهی اوقات نظر دیگران به این دلیل آزرده خاطر است که از آن‌ها انتظار تایید ۱۰۰% داشته اید، اما نظر آن‌ها بر خلاف انتظار رویت می‌شود. شاید پیشنهاد آن‌ها زیاد هم بد نباشد، اما در نظر بد جلوه خواهد کرد.

زمانی که صبر می‌کنید و به پیغام‌هایی که به طور روزانه دریافت می‌کنید می‌اندیشید، به این نتیجه می‌رسید که خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کرده اید در معرض انتقاد و اهانت قرار گرفته اید. دلیلش هم این است که دنیا پر است از انسان‌هایی که قصد تحقیر دیگران را دارند. هر جایی که می‌روید، به هر کجا که نگاه می‌کنید، هر چیزی که در روزنامه می‌خوانید و یا در تلویزیون تماشا کرده و حتی تبلیغاتی که مشاهده می‌کنید، همه و همه قصد دارند به شما بگویند که تا زمانیکه از محصولات آن‌ها استفاده نکنید، طرز خاصی لباس نپوشید، مطالعات خاصی نداشته باشید، طرز خاصی راه نروید، به اندازه کافی خوب نیستید. آن‌ها به طور ماهرانه‌ای عزت نفس و ارزش شخصی را زیر سؤال می‌برند.

هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار بگیرد؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید سالم زندگی کنید و از عزت نفس برخوردار باشید، باید این پیغام‌های منفی که از سایرین در مورد شخصیتتان می‌شنوید را نادیده بگیرید. با تحقیر کردن متقابل، کارشان را تلافی نکنید. ممکن است برداشتی که از نظریات آن‌ها می‌کنید کاملاً نادرست باشد و آن‌ها واقعاً از گفته‌های خود قصد و منظوری داشته باشند. تنها به دلیل اعتقادات و باور‌های ذهنی نمی‌توانید دیگران را متهم کنید. گاهی اوقات برخی از توهین‌ها و تحقیر‌ها هستند که برخورد با آن‌ها صورت مناسبی ندارد، اما اگر بتوانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید، بهترین کار را انجام داده اید.


کد مطلب: 50221

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50221/نحوه-برخورد-تحقیر-تمسخر-دیگران

میگنا
  https://www.migna.ir