سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۵
کد مطلب: 50255
۳

نشانه‌های جسمی که به شما درباره رابطه عاطفی اشتباهتان هشدار می‌دهند!

نشانه‌های جسمی که به شما درباره رابطه عاطفی اشتباهتان هشدار می‌دهند!
به راحتی ممکن است سردردمان را به خاطر زیاد خوردن قهوه یا اضطراب مان را یک دلشوره‌ بی دلیل تلقی کنیم. اما ممکن است بدن مان سعی داشته باشد چیز‌هایی بیشتر از آنکه خودمان فهمیده ایم در مورد رابطه‌ای که در آن به سر می‌بریم به ما بگوید. بدن ما گاهی چیزی را نشان مان می‌دهد که ضمیر ناخودگاه مان از آن باخبر است، اما شاید ضمیر خودآگاه مان هنوز به آن پی نبرده.

کسانی که درگیر یک رابطه عاطفی آزاردهنده یا سمی هستند اغلب دچار مشکلات جسمانی‌ای می‌شوند که هیچ دلیل پزشکی روشنی برای آن‌ها وجود ندارد. این مشکلات در هر کسی شدت متفاوتی دارد، اما اغلب افراد به شکلی از آن‌ها دچار می‌شوند.

آدم‌ها اغلب به دلیل چیزی که به آن پیوند تروماتیک (Traumatic Bonding) گفته می‌شود به رابطه با شریک عاطفی آزارگر خود ادامه می‌دهند. این اتفاق در اصل زمانی رخ می‌دهد طرف آزارگر رابطه، شریک عاطفی خود را با تنبیه‌ها و محبت کردن‌های یکی در میان، درگیر وضعیتی شبیه به ترن هوایی می‌کند. این شرایط بدن را دچار پریشانی می‌کند؛ از یک طرف با سیلی از هورمون‌های اضطراب، کورتیزول و آدرنالین مواجه شده و از طرفی دیگر، با گرفتن محبت، غرق در دوپامین می‌شود. اینجا است که بدن به این وضعیت آشفته واکنش نشان می‌دهد.


تأثیر رابطه اشتباه بر سلامت جسم
۱- احساس فرسودگی
یک نشانه‌ رایج اشتباه بودن رابطه، احساس فرسودگی و خستگی دائمی است که این مسأله هم معمولاً همان هدفی است که طرف آزارگر رابطه دنبال می‌کند، چون وقتی طرف قربانی رابطه خسته و فرسوده شود احتمال آنکه انرژی جنگیدن داشته باشد کمتر شده و بنابراین کنترل او کار راحت تری می‌شود.

در لحظات خوب رابطه، شما هم حال خوبی دارید، اما وقتی وضعیت ناخوشایندی به وجود می‌آید، مثلاً وقت‌هایی که شریک عاطفی تان شما را بازیچه‌ دست خود قرار می‌دهد یا با شما قهر می‌کند، این شرایط می‌تواند بدن شما را تحلیل ببرد. همین بالا و پایین شدن‌های مداوم است که شما را فرسوده می‌کند.
این مسأله به قدری بر جسم افراد تأثیر می‌گذارد که گاهی حتی در ظاهر آن‌ها کاملاً نمود پیدا می‌کند. مثلاً با مقایسه‌ چهره‌ی آن‌ها قبل و بعد از ترک یک رابطه اشتباه می‌توانید ببینید که سیاهی‌های زیر چشم و فرورفتگی‌های چهره از بین رفته و چهره شادابی خود را دوباره باز یافته.
محیطی که در آن به سر می‌بریم می‌تواند حقیقتاً ما را مسموم کند.

۲- مشکلات خودایمنی
این مسمومیت تدریجی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خودایمنی در بدن مثل بروز التهاب، درد‌های بدنی و مشکلات پوستی شود. نکته‌ی جالب توجه آن است که در اغلب موارد وقتی افراد برای یافتن علت این مشکلات به پزشک مراجعه می‌کنند، معاینات و آزمایشات هیچ مورد غیر عادی‌ای در بدن آن‌ها نشان نمی‌دهند.
خوب بودن نتیجه‌ معاینات و آزمایشات معمولاً خبر خوبی محسوب می‌شود، اما این مسأله می‌تواند فرد را دچار پریشانی کند، چون او از واقعی بودن مشکلات جسمی خود باخبر است، اما توضیح پزشکی‌ای برای مشکلات او وجود ندارد.
اینجا است که باید نگاهی به محیط و رابطه‌ای که در آن هستید بیندازید و ببینید که آیا منشأ اضطراب شدیدتان آن‌ها هستند یا نه.
این مشکلات می‌توانند آزار و اذیت‌هایی که فرد در رابطه اشتباه خود تجربه می‌کند را تشدید کند، چون ممکن است شریک عاطفی اش دائماً به او بگوید که این مشکلات نه واقعی، بلکه صرفاً برای جلب توجه هستند.
گاهی آدم‌ها از اشتباه بودن رابطه‌ی خود باخبر نیستند و سمی بودن آن رابطه برایشان واضح نیست به همین دلیل تا زمانی که این سم بیمارشان نکند متوجه آن نمی‌شوند. ما شاید بتوانیم ذهن مان را توجیه کنیم و مثلاً با خود بگوییم که همه‌ این مشکلات جسمی به خاطر کار زیاد و مواردی از این دست هستند، اما بدن مان این بهانه‌ها را قبول نمی‌کند.

۳- مشکلات گوارشی و تغییرات هورمونی
کسانی که در یک رابطه اشتباه هستند اغلب با مصرف بعضی مواد غذایی مشکل پیدا می‌کنند، در حالی که قبلاً هر چیزی را می‌توانستند بدون مشکل بخورند. علت این مسأله داشتن اضطراب و تولید هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در بدن است.
حس اضطراب در انسان شکل گرفت تا با واکنش گریز یا جنگ به او کمک کند (واکنش جنگ یا گریز به عکس العمل اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان ما اطلاق می‌شود). در این حالت هورمون‌ها افزایشی ناگهانی می‌یابند تا به ما کمک کنند یا از خطر پیش رویمان بگریزیم یا با آن رو به رو شویم. اما اگر این هورمون‌ها بلااستفاده بمانند، بدن ممکن است به حمله به خودش روی آورد.
حتی بعد از پایان یک رابطه اشتباه هم ممکن است مدتی طول بکشد تا ذهن و بدن خود را بازسازی کنند و از صدماتی که در زمان رابطه به آن‌ها وارد شد التیام یابند. وقتی رابطه اشتباه خود را تمام کردید باید باز هم به کار کردن روی قدرت تحمل و استقامت خود ادامه دهید تا سلامت جسمانی تان را بازیابید.

۴- بروز مشکل در حافظه و گفتار
وقتی دائماً مراقب صحبت هایتان باشید که مبادا چیزی بگویید که باعث بحث و جدل شود، ذهن شما در بالاترین سطح هوشیاری قرار می‌گیرد؛ در این حالت دیگر فضای زیادی برای چیز‌های دیگری مثل حافظه و گفتار در ذهن باقی نمی‌ماند.
این وضعیت را شاید با مشکلاتی مثل سخت شدن کتاب خواندن یا پردازش اطلاعات جدید یا حفظ اطلاعات و خاطرات تجربه کنید. وقتی گرفتار یک رابطه اشتباه و آزاردهنده باشید، چنین کار‌هایی برایتان واقعاً دشوار می‌شود.
علت این مسأله آن است که ذهن سعی دارد چیزی که در جریان است را پردازش کند، اینکه چرا شریک عاطفی تان تا این حد بی رحم و فریبکار است، و سخت تلاش دارد تا راه حلی برای این وضعیت پیدا کند. مشکل اینجا است که طرف آزارگر رابطه به دنبال راه حل نیست.

شما فکر می‌کنید همه‌ آدم‌ها به دنبال تعادل هستند، اما شریک عاطفی آزارگر شما اینگونه نیست. او از فریب دادن شما و ایجاد بحران لذت می‌برد و حتی اگر بگوید که از درست کردن بحران بیزار است، اما برخلاف شما که به دنبال راه حل هستید، او به این شرایط دامن می‌زند و از آن استفاده می‌برد؛ در حقیقت در چنین شرایطی دو نفر شما هدف کاملاً متفاوتی دارید.

برای بسیاری از قربانیان روابط عاطفی آزاردهنده لحظه‌ای که پی می‌برند شریک عاطفی شان نه با آن‌ها بلکه بر علیه آن‌ها است، به یک کشف بزرگ می‌ماند.
با پایان آزار و اذیت ها، فرد دوباره اعتماد به نفسش را در مورد گفتار و افکار خود باز می‌یابد.

این را شاید بتوان بخشی از فرآیند التیام بعد از پایان یک رابطه اشتباه دانست، اینکه فرد متوجه می‌شود لزومی ندارد کامل و بی عیب و نقص باشد، می‌تواند آزادانه با دیگران صحبت کند و هنگام گفتگو احساس راحتی می‌کند، در حالی که پیش از آن باید تک تک کلمات خود را به دقت انتخاب می‌کرد، چون هر لحظه ممکن بود شریک عاطفی اش از او ناراحت یا عصبانی شود.

۵- سفتی عضلات
سفتی عضلات یک نشانه‌ واضح داشتن یک رابطه عاطفی اضطراب آور است. با این حال، ممکن است باز هم به توجیه کردن روی آورید و آن را به حساب عملکرد عصب‌های بدن تان بگذارید.
دست از بهانه تراشی بردارید و با خود فکر کنید که چرا وقتی در کنار شریک عاطفی تان هستید بدن تان چنین واکنشی دارد و شاید چیزی در ضمیر ناخودآگاه تان در مورد این شخص وجود دارد که هنوز به ضمیر خودآگاه تان راه پیدا نکرده، اما بدن تان آن را حس می‌کند.

نشانه‌های جسمی یک رابطه اشتباه به مرور از بین می‌روند، اما گاهی هم باقی می‌مانند. در اغلب موارد، عوارض جسمی یک رابطه آزاردهنده با ترک رابطه از بین می‌برند، اما گاهی هم این مشکلات ادامه می‌یابند. مثلاً ممکن است متوجه شوید نسبت به گذشته در برابر اضطراب آسیب پذیرتر شده اید یا معده تان حساس‌تر از قبل شده. این مسأله در هر کسی متفاوت است و به سن و سلامت کلی فرد و مدت زمانی که در یک رابطه اشتباه مورد آزار قرار گرفته بستگی دارد.
برای همه‌ آدم‌ها فرصت التیام هست. مسأله تنها بر سر این است که بعد از پایان یک رابطه‌ آزاردهنده به چه میزان رسیدگی نیاز باشد.
مرجع : روزیاتو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد