چگونه هوش زبان شناختی را در دانش آموزان افزایش دهیم؟
چگونه هوش زبان شناختی را در دانش آموزان افزایش دهیم؟
هوش در تعریف کلاسیک توانایی کلی برای استدلال منطقی است که هوش کلی (General intl) نامیده میشود، اما در دنیای معاصر به ظرفیتها، تواناییها، استعدادها و مهارتهایی گفته میشود و دیگر محدود به آی کیو یا بهره هوشی (Intelligence Quotient) نمیشود.
۰۴ : ۰۴ - شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
- مجلس
دولت
احزاب و تشکلها
دفاعی امنیتی
سیاست خارجی
برنامههای ویژه خبری
سایر حوزهها
عناوین کل اخبار سیاسی
- بینالملل
ایران
خاورمیانه
اروپا و آمریکا
اقتصاد بین الملل
داعش
کافه بینالملل
عناوین کل اخبار بینالملل
- فوتبال و فوتسال
نتایج زنده ورزشی
فیلمهای ورزشی
توپ و تور
پایه و آبی
کشتی و رزمی
دنیای ورزش
سایر حوزه ها
عناوین کل اخبار ورزشی
- شهری
حوادث و انتظامی
رفاه و تعاون
محیط زیست
حقوقی قضایی
ازدواج و خانواده
نظام وظیفه
باشگاه مطالبات
عناوین کل اخبار اجتماعی
- بورس،بانک و بیمه
صنعت ، تجارت و کشاورزی
اقتصاد و انرژی
مسكن
راه و شهرسازی
نبض بازار
استخدام
تولیدبان
عناوین کل اخبار اقتصادی
- دريچه فناوری
اخبار داغ فضای مجازی
دانلود
دنیای ارتباطات
سیاسیون در فضای مجازی
هنرمندان در فضای مجازی
ورزشکاران در فضای مجازی
عناوین کل اخبار فضای مجازی
- رادیو تلویزیون
سینما و تئاتر
موسیقی و هنرهای تجسمی
ماه خدا
قرآن و عترت
میراث و گردشگری
ادبیات
ساير حوزه ها
عناوین کل اخبار فرهنگی هنری
- آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
چهارمحال و بختیاری
خراسان جنوبی
خراسان رضوی
خراسان شمالی
خوزستان
زنجان
سمنان
سیستان و بلوچستان
فارس
قزوین
قم
کردستان
کرمان
کرمانشاه
کهگیلویه و بویراحمد
گلستان
گیلان
لرستان
مازندران
مرکزی
هرمزگان
همدان
یزد
مهاباد
آبادان
استانها
عناوین کل اخبار استان ها
- صفحه نخست
سیاسی- گروه سیاسی
مجلس
دولت
احزاب و تشکلها
دفاعی امنیتی
سیاست خارجی
برنامههای ویژه خبری
سایر حوزهها
عناوین کل اخبار سیاسی
بینالملل- گروه بینالملل
بینالملل
ایران
خاورمیانه
اروپا و آمریکا
اقتصاد بین الملل
داعش
کافه بینالملل
عناوین کل اخبار بینالملل
ورزشی- گروه ورزشی
فوتبال و فوتسال
نتایج زنده ورزشی
فیلمهای ورزشی
توپ و تور
پایه و آبی
کشتی و رزمی
دنیای ورزش
سایر حوزه ها
عناوین کل اخبار ورزشی
اجتماعی- گروه اجتماعی
شهری
حوادث و انتظامی
رفاه و تعاون
محیط زیست
حقوقی قضایی
ازدواج و خانواده
نظام وظیفه
باشگاه مطالبات
عناوین کل اخبار اجتماعی
اقتصادی- گروه اقتصادی
بورس،بانک و بیمه
صنعت ، تجارت و کشاورزی
اقتصاد و انرژی
مسكن
راه و شهرسازی
نبض بازار
استخدام
تولیدبان
عناوین کل اخبار اقتصادی
فضای مجازی- گروه فضای مجازی
دريچه فناوری
اخبار داغ فضای مجازی
دانلود
دنیای ارتباطات
سیاسیون در فضای مجازی
هنرمندان در فضای مجازی
ورزشکاران در فضای مجازی
عناوین کل اخبار فضای مجازی
فرهنگی هنری- گروه فرهنگی هنری
رادیو تلویزیون
سینما و تئاتر
موسیقی و هنرهای تجسمی
ماه خدا
قرآن و عترت
میراث و گردشگری
ادبیات
ساير حوزه ها
عناوین کل اخبار فرهنگی هنری
علمی پزشکی- گروه علمی پزشکی
دانشگاه و كنكور
بهداشت و درمان
آموزش و پرورش
کلينيک
فناوری
عناوین کل اخبار علمی پزشکی
فیلم و صوت
عکس
استان ها- گروه استان ها
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
چهارمحال و بختیاری
خراسان جنوبی
خراسان رضوی
خراسان شمالی
خوزستان
زنجان
سمنان
سیستان و بلوچستان
فارس
قزوین
قم
کردستان
کرمان
کرمانشاه
کهگیلویه و بویراحمد
گلستان
گیلان
لرستان
مازندران
مرکزی
هرمزگان
همدان
یزد
مهاباد
آبادان
استانها
عناوین کل اخبار استان ها
شهروند خبرنگار
وبگردی - گروه سیاسی
- علائم کم خونی و راه های درمان آن/ خستگی و تنگی نفس را جدی بگیرید
آخرین آمار کرونا در ایران؛ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۸۷۰۲۶ نفر افزایش یافت
بلایی که ویروس کرونا بر سر مغز میآورد
زمان برگزاری کنکورسراسری، وابسته به اعلام تقویم آموزش و پرورش
زمان برگزاری آزمون های سال ۹۹+جزئیات
مصرف مکمل برای پیشگیری از کرونا مفید است؟
راهکارهایی ساده برای مدیریت استرس در بحران کرونا
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۲
کد خبر : ۷۳۲۸۸۶۵
گروه : علمی پزشکی » آموزش و پرورش
به طورکلی، هوش به توانایی پردازش، تفکر، تخیل، استدلال، یادگیری، حل مسأله، برنامهریزی، خلاقیت، ظرفیت منطقی، خودآگاهی، سازگاری با محیط، استفاده از تواناییها و استعدادها و غیره گفته میشود.
اما باید دید چه عواملی بر تقویت هوش تأثیرگذارند؟
عوامل گوناگونی مانند عوامل فیزیولوژیکی، وراثت، یادگیری، شرایط خانوادگی، شرایط محیطی و عوامل فردی در میزان هوش نقش دارند؛ بنابراین، هوش بخشی ذاتی و بخشی اکتسابی است و تلاش و تفکر نقش مهمی در رشد و پرورش آن داراست پس بهتر است دانشآموزان به ابعاد و انواع مختلف هوش توجه کنند و در صدد تقویت آنها در خود برآیند.
محمد فقیری عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فرهنگیان تهران در ادامه به به تشریح و طبقهبندی انواع هوش به ویژه هوش زبانشناختی (Linguistic Intl) میپردازد که در ادامه مشروح آن را دنبال میکنیم.
هوش زبانشناختی پایه تفکر و پردازش ذهنی است؛ هرچه این هوش قویتر و فرهنگ واژگان ذهنی (Mental dictionary) ما غنی باشد، از توانایی ادارک و ارتباط بالاتری برخورداریم؛ به عبارتی دیگر، قضایا و موضوعات را زودتر درک میکنیم، با دیگران ارتباط بیشتری ایجاد میکنیم و تفاهم و تعامل بیشتری داریم.
چرا درک مشترک از یکدیگر کمرنگ است؟
فرهنگ واژگان ذهنی یعنی ذخیر واژگانی مثل اینکه بگوییم کدهای یک رایانه چقدر است؛ بنابراین توان و میزان پردازش بسیار به تعداد کدها وابسته است؛ بهتر است بگویم که با توجه به سرانه خواندن در ایران، فرهنگ واژگان ذهنی مردم نباید چندان غنی باشد؛ به همین دلیل میزان درک مشترک و گفتگو و مشارکت و تعامل چندان مطلوب نیست.
امتحان تیمز که هر ۵ سال یکبار در جهان برگزار میشود، شاخصی خوبی برای بخش خوانداری هوش زبانشناختی است. شاخصهای دیگر میزان خواندن، نوشتن، گوش دادن فعال، گفتگو کردن، صلح و آشتی، نبود خشونت زبانی و رفتاری، درک مشترک، تعامل و ارتباط و غیره است.
حال این سوال مطرح میشود که چه خطراتی ممکن است جامعه را تهدید کند اگر هوش زبانشناختی پایینی داشته باشند، مهمترین خطر نبود درک مشترک و نبود فرهنگ گفتگو و مشارکت است.
طلاق عاطفی یا طلاق ارتباطی، سوء تفاهم، شکاف نسلی، همه چیزدانی، مطلق انگاری، قطعیت، تعصب، اُوتیسم زبانی فرهنگی، جهل مرکب و مواردی از این دست مهمترین خلاهای موجود ناشی از هوش زبانشناختی هستند.
برای تقویت این هوش چه باید بکنیم؟
داستان و رمان بخوانیم؛ لحظاتی در شبانهروز بنویسیم. تند بخوانیم: تندخوانی باعث میشود ۵۳ درصد ادراک داشته باشیم در حالی که میزان درک در کندخوانی ۳۵ درصد است.
خوب گوش کنیم؛ هنگام گفتگو به موضوعی دیگر فکر نکنیم و واگویی درونی نیز نداشته باشیم؛ یعنی به این فکر نکنیم که چه جوابی به مخاطب بدهیم یا اینکه ذهنش را بخوانیم و مرتب پیشفرض بسازیم.
نوبت گیری کنیم؛ در گفتگو، یکطرفه و متکلم وحده نباشیم و به دیگران نیز فرصت بدهیم صحبت کنند.
فن بیان تمرین کنیم؛ در صورت امکان، کلاس تئاتر برویم یا در خانه نمایش بازی کنیم؛ جدول واژگان حل کنیم. فیلم و تئاتر ببینیم و درباره آن با یکدیگر گفتگو کنیم؛ به یکدیگر نامه بنویسیم. گاهی خاطره یا داستان یا حکایتی هرچند کوتاه بنویسیم.
راهکار عملی برای افزایش هوش کودکان در مهدکودکها و مدارس
دوره حساس زبان آموزی (Critical period) کودکان باید جدی گرفته شود؛ برایشان داستان بخوانند، با آنها گفتگو کنند، برنامههای مدون برای تقویت واژگان کودکان در مهد کودکها و مدارس داشته باشند؛ تالار گفتگو ایجاد کنند.
داستانگویی و داستانخوانی، حرکت فراتر از کتاب درسی، اختصاص حداقل نوشتن در مدت زمان ۱۰ دقیقه به دانشآموزان از دیگر راهکارهای علمی و قابل توجه برای افزایش هوش زبانشناختی است.
اما باید دید چه عواملی بر تقویت هوش تأثیرگذارند؟
عوامل گوناگونی مانند عوامل فیزیولوژیکی، وراثت، یادگیری، شرایط خانوادگی، شرایط محیطی و عوامل فردی در میزان هوش نقش دارند؛ بنابراین، هوش بخشی ذاتی و بخشی اکتسابی است و تلاش و تفکر نقش مهمی در رشد و پرورش آن داراست پس بهتر است دانشآموزان به ابعاد و انواع مختلف هوش توجه کنند و در صدد تقویت آنها در خود برآیند.
محمد فقیری عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فرهنگیان تهران در ادامه به به تشریح و طبقهبندی انواع هوش به ویژه هوش زبانشناختی (Linguistic Intl) میپردازد که در ادامه مشروح آن را دنبال میکنیم.
هوش زبانشناختی پایه تفکر و پردازش ذهنی است؛ هرچه این هوش قویتر و فرهنگ واژگان ذهنی (Mental dictionary) ما غنی باشد، از توانایی ادارک و ارتباط بالاتری برخورداریم؛ به عبارتی دیگر، قضایا و موضوعات را زودتر درک میکنیم، با دیگران ارتباط بیشتری ایجاد میکنیم و تفاهم و تعامل بیشتری داریم.
چرا درک مشترک از یکدیگر کمرنگ است؟
فرهنگ واژگان ذهنی یعنی ذخیر واژگانی مثل اینکه بگوییم کدهای یک رایانه چقدر است؛ بنابراین توان و میزان پردازش بسیار به تعداد کدها وابسته است؛ بهتر است بگویم که با توجه به سرانه خواندن در ایران، فرهنگ واژگان ذهنی مردم نباید چندان غنی باشد؛ به همین دلیل میزان درک مشترک و گفتگو و مشارکت و تعامل چندان مطلوب نیست.
امتحان تیمز که هر ۵ سال یکبار در جهان برگزار میشود، شاخصی خوبی برای بخش خوانداری هوش زبانشناختی است. شاخصهای دیگر میزان خواندن، نوشتن، گوش دادن فعال، گفتگو کردن، صلح و آشتی، نبود خشونت زبانی و رفتاری، درک مشترک، تعامل و ارتباط و غیره است.
حال این سوال مطرح میشود که چه خطراتی ممکن است جامعه را تهدید کند اگر هوش زبانشناختی پایینی داشته باشند، مهمترین خطر نبود درک مشترک و نبود فرهنگ گفتگو و مشارکت است.
طلاق عاطفی یا طلاق ارتباطی، سوء تفاهم، شکاف نسلی، همه چیزدانی، مطلق انگاری، قطعیت، تعصب، اُوتیسم زبانی فرهنگی، جهل مرکب و مواردی از این دست مهمترین خلاهای موجود ناشی از هوش زبانشناختی هستند.
برای تقویت این هوش چه باید بکنیم؟
داستان و رمان بخوانیم؛ لحظاتی در شبانهروز بنویسیم. تند بخوانیم: تندخوانی باعث میشود ۵۳ درصد ادراک داشته باشیم در حالی که میزان درک در کندخوانی ۳۵ درصد است.
خوب گوش کنیم؛ هنگام گفتگو به موضوعی دیگر فکر نکنیم و واگویی درونی نیز نداشته باشیم؛ یعنی به این فکر نکنیم که چه جوابی به مخاطب بدهیم یا اینکه ذهنش را بخوانیم و مرتب پیشفرض بسازیم.
نوبت گیری کنیم؛ در گفتگو، یکطرفه و متکلم وحده نباشیم و به دیگران نیز فرصت بدهیم صحبت کنند.
فن بیان تمرین کنیم؛ در صورت امکان، کلاس تئاتر برویم یا در خانه نمایش بازی کنیم؛ جدول واژگان حل کنیم. فیلم و تئاتر ببینیم و درباره آن با یکدیگر گفتگو کنیم؛ به یکدیگر نامه بنویسیم. گاهی خاطره یا داستان یا حکایتی هرچند کوتاه بنویسیم.
راهکار عملی برای افزایش هوش کودکان در مهدکودکها و مدارس
دوره حساس زبان آموزی (Critical period) کودکان باید جدی گرفته شود؛ برایشان داستان بخوانند، با آنها گفتگو کنند، برنامههای مدون برای تقویت واژگان کودکان در مهد کودکها و مدارس داشته باشند؛ تالار گفتگو ایجاد کنند.
داستانگویی و داستانخوانی، حرکت فراتر از کتاب درسی، اختصاص حداقل نوشتن در مدت زمان ۱۰ دقیقه به دانشآموزان از دیگر راهکارهای علمی و قابل توجه برای افزایش هوش زبانشناختی است.
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران