پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
کد مطلب: 50293
۰

چگونه با وسواس فکری ناشی از کرونا مقابله کنیم؟

علی نژاد افزود: گاهی شیوع بیماری های واگیر دار در جامعه می تواند منجر به بروز اختلال و وسواس فکری شود و اثر سوء جدی بر زندگی افراد داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه پیگیری مداوم اخبار کرونا و شنیدن تعداد مبتلایان یا فوت شده ها باعث تشدید ترس، اضطراب و به دنبال آن وسواس فکری می شود، تصریح کرد: در این روزها در کنار توجه به مسایل بهداشتی نباید بیش از حد از کرونا ترسید و بیش از حداخبار پیرامون کرونا را دنبال کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کرونا افرادی که زمینه اختلال اضطرابی و وسواسی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی که توجه به رعایت بهداشت و ماندن در خانه تنها راه مقابله با کرونا است حالت های شبه وسواسی یک حالت طبیعی بوده و نباید زیاد از این موضوع که دچار وسواس عملی یا فکری شده ایم، ترسید.

علی نژاد با اشاره به اینکه ترس و اضطراب از بیماری همراه با تحریک سیستم عصبی باعث بروز انواع اختلالات می شود، خاطرنشان کرد: مراقبه باعث ایجاد آرامش در فرد شده و به او کمک می کند در شرایط حساس خود را کنترل کند.

این روانشناس در خصوص راهکار های مقابله با وسواس فکری در ایام کرونا نیز یاد آور شد: تغییر سبک زندگی، ورزش منظم روزانه، خواب کافی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، رعایت بهداشت فردی، ماندن در خانه وانجام بازی های خانوادگی، بی اعتنایی به افکار تحریک کننده و پیگیری کمتر اخبار مربوط به کرونا تا میزان بسیار زیادی از وسواس فکری در ایام کرونا جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه در این ایام علاوه بر وسواس فکری و اضطراب افراد نگران اند دچار وسواس عملی هم شوند، افزود: برای رهایی از رفتارهای ناخوشایند و ابتلا به وسواس عملی باید با آگاهی، استفاده از روش های بهداشتی مناسب و عدم حساسیت بیش از حد به موضوع، از ابتلا به وسواس عملی جلوگیری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی