پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۳
کد مطلب: 50300
۰

نوجوانان را به عنوان انسان‌های فهمیده و بالغ به رسمیت بشناسیم

نوجوانان را به عنوان انسان‌های فهمیده و بالغ به رسمیت بشناسیم
دکتر حسن شاهرخی با بیان این مطلب، اظهار کرد: نوجوانی دوره ای است که ما گاهی انتظارات دوره کودکی و گاهی انتظارات دوره بزرگسالی را از نوجوان داریم.

اين روانپزشك با اشاره به ویژگی های دوره نوجوانی، اضافه کرد: نوجوانی نه کودکی است نه بزرگسالی، نوجوان از لحاظ رسش فکری مانند بزرگسال بوده و دارای قدرت تحلیل، استدلال، انتقاد و درک ابعاد موضوع بوده، اما از لحاظ عاطفی ممکن است قدرت به تاخیر انداختن خواسته هایش را نداشته باشد.

قدرت تحلیل نوجوان ممکن است به دلیل دسترسی به منابع اطلاعاتی متعدد حتی از والدینش هم بهتر باشد، اما رفتار نوجوان قادر نیست که خواسته های آنی او را به تاخیر بیندازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه نوجوانان افرادی منتقد هستند، اظهار کرد: حرفی که به راحتی مورد تایید و اجرای کودکان قرار می گیرد، از طرف نوجوان به راحتی پذیرفته نمی شود و ممکن است حرف های بزرگ ترها مورد انتقاد او واقع شود.

وی با اشاره به خاصیت استقلال طلبی نوجوانان، اظهار کرد: رهایی از منابع وابستگی و تمایل زیاد به استقلال در این دوران چالش برانگیز است.

میل به استقلال، نوجوانان را به سمت گروه همسالان سوق داده و به نظر می رسد نوجوانان سعی می کنند وابستگی شان را به خانواده کم تر کرده و حمایت و اطلاعات را از شبکه اطرافیان و همسالان کسب کنند.

هیجان طلبی نیز از دیگر ویژگی های دوران نوجوانی بوده و این هیجان طلبی در صورت برخورد درست، فرصت به شمار می آید و در صورت تبدیل شدن به فرصت نامناسبی برای تنش، آسیب زا است.

وی با تاکید بر اینکه خصوصیات نوجوانان باید به رسمیت شناخته شود، اظهار کرد: باید این خصوصیات را شناخته و با یافتن راه حل، کاری کنیم تا فضای ارتباطی و خانوادگی ما تبدیل به میدان تنش نشود.

اجازه اشتباهات جزیی را به نوجوانان بدهید، منظورمان اشتباهات خطرناک نیست که باعث غرق شدن آن ها شود.

به رسمیت شناختن استقلال و در عین حال نظارت موثر از راهکارهای برخورد مناسب با نوجوانان به ویژه در بحران کرونا است.در صورت به رسمیت نشناختن استقلال نوجوانان، آن ها به تدریج از ما دور شده و دامنه تاثیر ما بر نوجوانان کمتر می شود و این زمینه در معرض خطر بودن او را فراهم می کند.

با نظارت مبتنی بر توافق و پذیرش استقلال و اشتباهات جزیی نوجوان، اجازه تجربه را به آنها بدهیم، اما مواظب باشیم که این تجارب باعث آسیب جدی نشوند.

شاهرخی، اظهار کرد: تا زمانی که نوجوانان را به رسمیت نشناسیم، گفت وگو شکل نگرفته و نوجوان به تدریج از ما دور شده و در شرایط خطرناکی قرار می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "