دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - 21 Jun 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۸:۳۹
کد مطلب: 50329
۱

برکات ماه مبارک رمضان از منظر روانشناسی

برکات ماه مبارک رمضان از منظر روانشناسی
میگنا: علت‌های بی‌شماری برای احتمال بیماری‌های روانی وجود دارد و در اغلب موارد صرف نظر از اینکه این علت‌ها آگاهانه یا غیر‌آگاهانه باشند، سبب عدم تعادل شخصیت و زندگی روزانه افراد می‌شوند، بنابراین همواره تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا فرد خود را به حالت تعادل برساند. از این رو شخص تلاش می‌کند تا راه‌هایی را برای تعادل روح و جسم بیابد.
 
روش‌های زیادی برای یکرنگ شدن وجود افراد یعنی پیوند روح و جسم وجود دارد.  با کمی جست و جو می‌توانیم این روش‌ها را بررسی کرده و یکی از این روش‌ها را که با حالات روانی و جسمانی سازگار و متناسب است انتخاب کنیم.

گاهی شروع یک انتخاب و ادامه دادن آن بسیار مفید است زیرا ذهن را از یکنواختی خارج می‌کند و به کنکاش شخصی می‌پردازد و راه‌های جدیدی را برای رسیدن به زندگی بهتر آشکار می‌کند اما انتخاب‌هایی که بر مبنای آزمون و خطا باشد و براساس کوشش‌های فراوان صورت گیرد در اغلب موارد باعث اتلاف وقت می‌شود و گاهی هم سر‌انجامی ندارند و بیشتر انرژی و زمان را از بین می‌برند و شاید جبران آن کارها بیهوده باشد چراکه آب رفته را نمی‌توان به جوی باز‌گرداند.

روش‌های مطمئن دیگری هم وجود دارند که مورد آزمایشات گوناگون قرار گرفته‌اند و نتیجه‌بخش هم بوده‌اند که توسط افراد بیشماری در گذشته مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته‌اند، بنابراین با کمک فردی که متخصص در آن امر است می‌توان بهترین نتیجه را حاصل کرد.

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌هایی که برای تعادل روح و جسم وجود دارد روشی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است و توسط پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و بعد از آن امامان و بزرگان دین به افراد معرفی شده است. این روش به جای آوردن عبادت است که ماه مبارک رمضان از بهترین آن اعمال به شمار می‌رود.
رمضان، ماه بهار جان‌هاست؛ ماهی است که دنیای مادی و معنوی را به یکدیگر پیوند می‌دهد و افرادی که به معنی واقعی کلمه به آن ایمان داشته باشند، نتیجه آن را در وجود خود احساس می‌کنند.

در علم روانشناسی، بزرگانی وجود داشته‌اند که تمام تلاش خود را کرده‌اند تا اثبات کنند هر فردی اگر بتواند دنیای درون و بیرون خود را هماهنگ کند به امنیت و آرامش و به ثبات می‌رسد که این امر خود سبب تعالی و رشد او خواهد شد و آن شخص زندگی سعادتمندی را تجربه خواهد کرد، بدون هیچ ترس یا واهمه‌ای از آنچه در درون و بیرون او می‌گذرد. اما در دین مبین اسلام خداوند سال‌ها قبل و در حدود هزار و 400 سال گذشته آن را توضیح داده و فواید بی‌شمار آن را فرموده است که با گذشت حدود هزار و 400 سال هنوز تازگی و کارایی خود را دارد و روز‌به‌روز ارزش و اهمیت آن آشکارتر می‌شود.

در علم روانشناسی برای ایجاد یک تغییر اساسی در زندگی، رفتاری باید در مدتی تکرار شود تا به حافظه سپرده و انجام آن امکانپذیر شود اما با این وجود هنوز قطعیتی برای مدت تغییر وجود ندارد و دامنه تغییر رفتار را از یک لحظه تا سالیان متوالی هم شمرده‌اند. با این وجود در دین مبین اسلام 30 روز برای تغییر بنیادی رفتار در نظر گرفته شده است که طی این روز استثنائاتی هم وجود دارد که اگر دامنه حرکت مدت تغییر را به صورت نمودار در نظر بگیریم در این چند روز به حداکثر تغییر رفتاری می‌رسیم.

اسلام دین کامل و جامعی است و کامل و جامع بودن آن نیز بر کسی پوشیده نیست و مسلمان و غیر‌مسلمان به نوعی به آن ایمان راسخ دارند، البته هر چند توانایی درک کامل آن را ندارند. در علم روانشناسی برای تغییر رفتار در ذهن و عملکرد شخص فاکتورهای زیادی رعایت می‌شود که عمل به آنها امکان تغییر را ایجاد می‌کند اما در دین مبین اسلام علاوه بر فاکتورهای رفتاری بی‌شمار که معنوی فرض می‌شوند که قابل دیدن نیستند و باید انجام شوند تا قابل رؤیت شوند، فاکتور دیگری به نام مادیات وجود دارد که آن تغذیه در ماه مبارک رمضان است یعنی تلفیق مادی و معنوی رفتار و خود این امر سبب تکامل آن می‌شود.

علم روانشناسی با توجه به حالات روانی فرد برای تغییر رفتار در مکتب‌های مختلف خود به صورت تک‌بعدی عمل کرده است اما دین مبین اسلام برای ایجاد تغییر رفتار چند‌بعدی به این تغییر نگریسته است. فردی را در نظر بگیرید که برای شروع تغییر رفتار و عادت ذهنی خود به روانشناس یا مشاور مراجعه کرده است. قاعدتاً روانشناس یا مشاور زبده در فن، آموزش تغییر رفتار را در سه مرحله پیش از تغییر رفتار، حین تغییر رفتار و بعد از تغییر رفتار برنامه‌ریزی می‌کند و با یک برنامه‌ریزی هدفمند به فرد متقاضی بهبود رفتار کمک می‌کند.

در دین مبین اسلام برای تغییر رفتار فرد برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی صورت گرفته است که به طور کلی می‌توان آن را در سه مرحله عملی کرد. مرحله قبل از تغییر رفتار که شامل آمادگی ذهنی است، شامل به جا آوردن نماز و عبادت بوده و مرحله حین تغییر رفتار که اصلی‌ترین آن متقارن است با ماه مبارک رمضان که تغییر عادت غذایی هم به رفتار قبل اضافه می‌شود و در آخر هم مرحله بعد از تغییر رفتار که شامل مرحله سوم می‌شود و در بطن جامعه و در بنیاد شخص به آسانی قابل مشاهده است و غالب افراد با آن آشنایی دارند.

برای تغییر رفتار در علم روانشناسی از تقویت‌های گوناگون مادی و معنوی استفاده شده است که دامنه ساده این تقویت‌ها که از یک پاداش کوچک مانند هدیه است، شروع و به دامنه گسترده‌تر آن که شامل تقویت کلامی و پاداش‌های اجتماعی است خاتمه می‌یابد اما در دین مبین اسلام برای تغییر رفتار از تقویت‌های عظیم‌تری استفاده شده است که گاهی حتی قابل مشاهده با چشم مادی نیست اما فردی که به ایمان و تقوای کامل دست یافته باشد، این تقویت‌ها را طی حیات مادی و معنوی خود مشاهده و استفاده می‌کند.

افراد در جوامع گوناگون بنا به دلایل بی‌شماری تمایل به تغییر عادت‌های رفتاری و ذهنی خود دارند، بنابراین توصیه می‌شود برای دست یافتن به تغییرات عظیم از گام‌های کوچک شروع کنند و آن را به طور پیوسته تا حصول اطمینان از تغییر ادامه دهند. اسلام دین کاملی است و شناخت آن به توانایی و مهارت تخصصی خاصی نیاز ندارد و شناخت آن بسیار ساده است و با خواندن تشهد که شهادتی بر یگانگی خداوند و نبوت و امامت معصومین علیه‌السلام است آغاز می‌شود. همین یک گام کافی است تا بتوان به تغییرات اساسی و بنیادین دست یافت. یک ماه رمضان فرصتی طلایی است برای اینکه آدم دیگری شویم.


 
مرجع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

طلاق در کمین چه کسانی است؟
چرا بیماری‌های ذهنی مطالعه را دشوار می‌کنند؟
پاسخ به پنج سوال کلیدی درباره وسواس
رابطه اثربخش در مشاوره
والدین به تفاوت های ذهنی بچه ها احترام بگذارند
حرف و عمل ما چه زمانی هم‌خوانی دارد
ازدواج سفید چیست؟
آینده دخترانی با مادران بداخلاق؛ از بیماری روانی تا فرار
شیوه برخورد با افرادی که مدام در محیط کار ابراز وجود می‌کنند
شکست عصبی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
بلایی که گوش دادن به موسیقی قبل از خواب به سرتان می‌آورد
آیا مشاوره روانشناسی راهی برای تسکین یا نصیحت های بی پایان است؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.