کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اگر از قلدری بچه ها خسته شده اید، این مطلب را بخوانید

خبرگزاری دانا , 12 ارديبهشت 1399 ساعت 12:46

قلدری رفتار پرخاشگرانه و آزار دهنده ای است که توسط یک فرد یا گروهی از افراد در یک دوره زمانی در دفعات مختلف تکرار می شود و آسیب ها و مشکلات فراوانی را ایجاد می کند


میگنا: قلدری یکی از رفتار های مشکل ساز اواخر دوران کودکی و نوجوانی است که اخیرا توجه روان شناسان را به خود جلب کرده است.امروزه قلدری در مدرسه پدیده رایجی است که شیوع بالایی در مدارس متوسطه پیدا کرده و ۱۵ تا۷۰ درصد نوجوانان را درگیر کرده است.این معضل نه تنها محیط مدارس را با ترس و نگرانی مواجه می کند بلکه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هم آثار سوئی بر جای می گذارد.
 
 
والدین در مقابله با قلدری کودکان چه نقشی دارند؟ 
بررسی ها نشان داده می دهد ؛ معمولا والدین کودکان قلدر تمایل به خشونت دارند و این کودکان نیز قربانی خشونت در خانواده بوده اند یا اینکه این رفتار را از والدین شان آموخته اند.
 
والدینی که به صورت های مختلفی چون ؛ خودداری از محبت ، سرزنش و تحقیر کردن و فریاد زدن خشم شان را ابراز می کنند ، شاهد رفتار های قلدر مآبانه  در فرزندان شان خواهند بود.
 
براساس نظر محققان، رفتار گرم و محبت آمیز و مسئولانه والدین می تواند مناسب ترین سلاح برای به حداقل رساندن و خنثی کردن خشونت کودکان باشد.
همچنین والدینی که دائما بر رفتارها و اعمال کودک خود نظارت دارند و به طور مداوم در حال دستور دادن و سخت گیری هستند ،شاهد  رفتارهای خشونت آمیز و خشن کودکان شان خواهند بود.کودکان با مشاهده خشونت موجود بین والدین به سرعت از آنان الگو گرفته و خشونت و خشم را تکرار می کنند.
 
 
آیا تنبیه بدنی راهکار مناسبی برای مهار خشونت و خشم کودکان است؟
تنبیه بدنی از جمله روش های تربیتی غلط و نادرستی است که تأثیرات مخرب کوتاه و بلند مدت و عوارض نامطلوبی همچون ؛ ترس ، عدم یادگیری رفتار درست ، پرخاشگری و صدمه زدن به دیگران را به دنبال دارد. کودکانی که در کودکی مورد تنبیه قرار گیرند و با این مفهوم انس بگیرند ،خشم و خشونت را در بزرگسالی تجربه خواهند کرد.هم چنین پرخاشگری ارتباطات اجتماعی و دایره دوستی کودکان را محدودتر و روح و روان شان را آسیب پذیر تر خواهد کرد.
 
معمولا والدین قلدر بیشتر از تنبیه بدنی و خشم استفاده می کنند و غالبا دعوا و جنگ و ستیز در چنین خانواده هایی به  شدت یافت می شود.
 
خوب است بدانید که، آموزش مهارت هایی مانند: ارتباط بین فردی، حل مسأله و مهار خشم ، می تواند کودکان را در محفوظ ماندن از تبعات سنگین خشونت و قلدری یاری می کند.
 
 
 
 


کد مطلب: 50349

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50349/اگر-قلدری-بچه-خسته-شده-اید-این-مطلب-بخوانید

میگنا
  https://www.migna.ir