پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۷
کد مطلب: 50352
۱

علم روانشناسی، موثرترین ابزار مدیریت روح و روان

علم روانشناسی، موثرترین ابزار مدیریت روح و روان
علم روانشناسی به عنوان موثرترین ابزار مدیریت روح و روان به ما کمک می کند تا بتوانیم در کنار زندگی پر دغدغه امروز، از سلامت روح و روان نیز برخوردار شویم. باید خاطر نشان کرد که لزوم مراجعه به روانشناس تنها در درمان اختلالات روحی و روانی خلاصه نمی‌شود.
 
ما در قدم اول باید برای جلوگیری از دچار شدن به مشکلات روحی و روانی با روانشناس در ارتباط باشیم. در صورتی که به چنین مشکلاتی برخورد کردیم نیز روانشناس بهترین راهکار ممکن برای مدیریت یا درمان است. مشاور روانشناس بعد از تشخیص مشکل، به ایجاد راهکار و درمان مراجعین میپردازد.


لزوم کمک گرفتن از روانشناس
در واقع همه به نوعی از خدمات روانشناسی استفاده می کنند اما ممکن است شکل آن متفاوت باشد و بصورت غیر حرفه ای انجام شود، همه ما از مشاوره بعضی از دوستان یا اقوام استفاده می کنیم اما این نظرات لزوماً حرفه ای و مبتنی بر دانش و مهارت خاصی نیستند بلکه براساس تجربیات شخصی افراد است که شاید با تجربیات شما همخوان نبوده و ممکن است مضر نیز باشند، اما یک روانشناس با استفاده از تخصص حرفه ای خود میتواند راهکارهای موثرتری را در زمینه های مختلف ارائه دهد.

امروزه به دلیل افزایش مشکلات و دغدغه های زندگی در بین اکثر افراد و افزایش فشارهای روانی، نیاز به ارتباط با یک  روانشناس برای برطرف کردن مشکلات و اتخاذ بهترین تصمیم حس می شود.

گاهی اوقات این مشکلات بسیار ساده و کوچک است و ممکن است به دلیل بی توجهی ما به آنها آنقدر رشد پیدا کنند که به یک معضل جدی در زندگی مان تبدیل گردد و امنیت زندگی را به خطر اندازد.

در این مواقع بهترین کار ممکن این است که مشکلات خود را با یک مشاور متخصص و با تجربه در میان گذاشته و به راحتی و با استفاده از تکنیک های علمی و روانشناسی اثبات شده که توسط مشاوران به شما آموزش داده می شود مشکل خود را بررسی و حل نمایید.


هدف خدمات روانشناسی و مشاوره بالا بردن کیفیت زندگی است
خدمات روانشناسی و مشاوره با توجه به گرایش دانشگاهی درمانگر به زیر شاخه های گسترده ای برای ارائه راه های اصولی و موثرتری برای درمان و بهبود حال مراجعین فراهم میکند. که تمامی آن حاصل دستاوردهای بسیار روانشناسی از ابتدای شکل گیری تا امروز میباشد.
از مهم‌ترین زیرشاخه‌های تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره می‌توان به انجام رواندرمانی،روانسنجی، روانشناسی بالینی،روانشناسی کودک ،مشاوره ازدواج و خانواده،مشاوره تحصیلی یا شغلی اشاره داشت.


چه کسی به مشاوره روانشناسی نیاز دارد؟
هرکس که آرزوی واقعی و قلبی برای رشد و بهبود زندگی خود دارد می‌تواند با کمک مشاوره روانشناسی از محدودیتهای درونی خود آزاد شود. هرکس که در مقطع خاصی از زندگی خود با مشکل خاصی مواجه شود (برای مثال یک مشکل ارتباطی) یا دچار تعارض خاصی شود (برای مثال تصمیم گیری برای ازدواج) یا نیاز به راهنمایی تخصصی در زمینه خاصی (برای مثال مشاوره تحصیلی) می‌تواند با مشورت یک مشاور کنکور بهترین تصمیم را گرفته و بالاترین عملکرد را داشته باشد.

از مهم ترین بیماری های روانی که در ارتباط با انواع خدمات روانشناسی و مشاوره میباشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییرات مهم زندگی:
روانشناسان و دمانگران فقط برای کمک به افراد مبتلا به بیماری روانی نیستند. مردم اغلب برای کمک به تغییرات بزرگی در زندگی خود و همچنین کنار آمدن و وفق دادن خود با آن شرایط به مشاوره روانشناسی نیاز دارند. این می تواند یک طلاق بعد از هشت سال زندگی مشترک، ترک یا تغییر در شغل و حرفه تان و یا از دست دادن یکی از عزیزانتان باشد.
استفاده از مواد مخدر:
اعتیاد به مواد مخدر جدا از عادت جسم ریشه در روان دارد. روانشناس با علت یابی و بررسی آن به برطرف کردن آن علت پرداخته، بهترین راه درمان را به شما معرفی کرده و ذهن شما را در ترک اعتیاد یاری می‌دهد.

بیماری‌های جسمی بی علت و پی در پی:
سالهاست که با ناراحتی های جسمی درگیر بودم و متوجه شدم که علت آنها بیماری روانی هستند. پزشکان به من گفتند که من سالم بودم، بنابراین به دنبال درمان بیشتر نرفتم. اگر فردی با داستان مشابهی را می شناسید، به او بگویید که درمان های روانی را در نظر بگیرد. بیماری روحی می تواند عواقب جسمی نیز داشته باشد ، پزشکان قادر به تشخیص آن نیستند. آگاهی شما می تواند آنها را نجات دهد! پس می توان به یک روانشناس سلامت یا بالینی خوب مراجعه نمود.

انزوا طلبی:
بین درون گرایی و انزواطلبی تفاوت وجود دارد. مردم مجبور نیستند تمام وقت را دربیرون و در محیط های اجتماعی بگذرانند اما زمانی که تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که تنها هستند و از دیگران بدور، نشانه ای مضر است.
از دیگر مواردی که لزوم به کمک روانشناسان بویژه بالینی ها دارد می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:
– انواع اختلالات افسردگی
– اختلالات عصبی مانند خشم خارج از کنترل، استرس و..
– وسواس فکری
– انواع هراس و وحشت
– اختلال در مهارت‌های یادگیری
– اضطراب عمومی
– جنون جوانی
– اختلال خوردن و تغذیه
– ترس اجتماعی
– انواع اختلالات دو قطبی، شخصیت مرزی
و …

حوزه های روانشناسی بسیار گسترده بوده و یک روانشناس نمی تواند در همه زمینه ها تخصص داشته باشد. پس در وهله اول می بایست برای تشخیص روانشناس خوب به حوزه تخصصی او توجه داشته باشیم.

در ادامه می توانیم رزومه کاری و همچنین بازخوردهای مراجعین را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بهترین روانشناس یا به عبارتی روانشناس که در یک یا چند حوزه تخصص دارد را برای مشاوره و درمان خود انتخاب کنیم.

توجه به این نکته نیز ضروری است که بهترین روانشناسان و مشاوران نیز بدون همکاری مراجعه کننده نمی تواند کار قابل توجهی انجام دهد. پس باید در نظر داشت که همدلی، همکاری و صداقت با روانشناس یک اصل اجتناب ناپذیر است.
 
مرجع : بیتوته
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!