شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۶:۵۳
کد مطلب: 50385
۰
برای کودکان امنیت روانی ایجاد کنید؛

نسخه یک روانشناس برای کوچولوهای مضطرب در روزهای کرونایی

نسخه یک روانشناس برای کوچولوهای مضطرب در روزهای کرونایی
یک کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: همه گیری بیماری کرونا برای بسیاری از مردم و جوامع مختلف استرس زاست، ترس و اضطراب در مورد هر بیماری می تواند باعث ایجاد عواطف منفی بسیار قوی در کودکان و بزرگسالان شود.

به گفته رضا وردانی، کودکان تا حد زیادی بر اساس آنچه که از بزرگسالان اطراف خود می بینند واکنش نشان می دهند، وقتی بزرگتر ها به خصوص والدین با این بیماری با آرامش و خونسردی روبه رو می‌شوند بهترین حمایت عاطفی را برای بچه‌هایشان فراهم می کنند.

والدین در صورت آماده بودن می توانند بهترین اطمینان بخشی را برای اطرافیان خود به ویژه فرزندانشان فراهم آورند، همه بچه‌ها به یک شیوه یکسان به استرس پاسخ نمی دهند اما تا حدودی بعضی از علائم را در این شرایط می‌توان در آن ها دید.

 از جمله این علائم می توان به گریه و بیقراری زیاد، برگشت به رفتارهای اولیه مثل شب ادراری و ناخن مکیدن، نگرانی و اندوه زیاد، عادت های بیمارگونه مربوط به غذا و خواب، تحریک پذیری، انفجار خود و بدخلقی اشاره کرد.  

ضعف عملکرد در کارهای مدرسه و افت تحصیلی، مشکل در توجه و تمرکز، اجتناب و فاصله گرفتن از فعالیت های لذت بخش قبلی، سردرد و بدن درد بی دلیل و مصرف سیگار و قلیان از دیگر نشانه ها در بچه ها است.


راهکارهای مقابله با استرس
وردانی با اشاره به راهکارهایی برای سالم ماندن بچه ها در این شرایط تصریح کرد: برای صحبت با بچه هایتان وقت بگذارید و در مورد کرونا با آنان صحبت کنید، به سوالات آن ها درباره این بیماری در حد فهم و درکشان جواب دهید. 

به فرزندانتان اطمینان دهید که سالم هستند و می‌توانند سالم بمانند، نحوه مقابله کردن خودتان با استرس را با آن ها در میان بگذارید تا بتوانند از شما این شیوه مقابله را یاد بگیرند.

وردانی با بیان این که بچه ها را در رویارویی با اخبار و گزارش های رسانه ها محدود کنید، گفت: چراکه ممکن است اخبار را بد بفهمند یا بد تفسیر کنند و در نتیجه از چیزی که نباید بیش از اندازه بترسند. 

به فرزندانتان کمک کنید تا حس قدرتمندی و سازماندهی داشته باشند، هر وقت بازگشت به مدرسه امن است و مشکل برطرف شد به آن ها کمک کنید تا به فعالیت‌های عادی خود برگردند و دوباره بتوانند زندگی قبلی را ادامه دهند. 

برای  فرزندانتان الگو باشید، استراحت کنید، خواب کافی و تغذیه و ورزش خوب داشته باشید، ارتباط خود را و با دوستان و آشنایان حفظ و به سیستم حمایت اجتماعی خود تکیه کنید. 
 
مرجع : خبرگزاری دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن