جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۶:۵۸
کد مطلب: 50386
۴
۱

صبر، ویژگی بارز "زندگی آرام"

صبر، ویژگی بارز "زندگی آرام"
میگنا: دکتر محمدرضا عابدی عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان در نشست چهارم چهل‌چراغ به به طرح «زندگی آرام» پرداخت گفت:افرادی که زندگی آرامی دارند اهل احتیاط هستند و اجازه ریسک کردن و کار‌های جدید به خود نمی‌دهند، چون این کار‌ها آرامش آن‌ها را برهم می‌زند. اجتناب از هر عاملی که ثبات را برهم بزند و قابل پیش‌بینی نیست از دیگر ویژگی‌های زندگی آرام است. این افراد با زندگی سازگاری دارند. همچنین قناعت را انتخاب و به دیگران نیز توصیه می‌کنند و سکوت، سکون و آرامش در زندگی آرام حرف اول را می‌زند. افراد با طرح زندگی آرام در بحث‌ها حق را به طرف مقابل می‌دهند و از دعوا فرار می‌کنند. این افراد کم‌حرف هستند و به سفر‌های انفرادی علاقه دارند. حتی برخی از آن‌ها تصمیم می‌گیرند ازدواج نکنند و اگر هم ازدواج کنند تلاش می‌کنند کمتر رفت و آمد کنند.

زندگی آرام و زندگی راحت دو تفاوت عمده دارند؛ در زندگی راحت، استراحت حرف اول را می‌زند، اما افرادی که زندگی آرام دارند اتفاقاً اهل استراحت نیستند و بسیار تلاش می‌کنند. این افراد مکالمات تلفنی کوتاهی دارند و از افراد کم‌حرف خوششان می‌آید. همچنین برخلاف افراد آرام، کسانی که زندگی راحت را انتخاب کرده‌اند صبور و اهل سازش نیستند.

رییس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان گفت: مسیر زندگی افراد آرام کُند پیش می‌رود، آن‌ها بسیار کمال‌گرا هستند و بسیار دقت می‌کنند در حالی که در زندگی راحت کمال‌گرایی وجود ندارد. کتاب‌هایی که بسیار دقیق و با ریزه‌کاری‌های فراوان نوشته می‌شود کار افراد آرام است. آن‌ها می‌توانند مدت‌ها در خانه و دور از سروصدا و هیاهو بمانند و کاری را تصحیح کنند و برخلاف سرعت، دقت در زندگی آن‌ها زیاد است. افراد آرام اهل تلویزیون تماشا کردن و دیدن برنامه‌های پرهیاهو نیستند و معمولاً گوشه دنجی از طبیعت را بیشتر دوست دارند.

 افرادی که زندگی آرام دارند در شرایط عادی اهل سکون و سکوت هستند. آن‌ها در شرایط پراسترس از سه روش اجتناب، واکنش هیجانی و حل مسأله، اجتناب از شرایط استرس‌زا را انتخاب می‌کنند. آنها، چون به استرس با اجتناب پاسخ می‌دهند، زمانی که امتحانی در پیش دارند دیر به سراغ درس می‌روند و به اصطلاح دقیقه نودی هستند پس در کنکور زیاد موفق نمی‌شوند، اما اگر کنکور وجود نداشت و رشته موردعلاقه خود را دنبال می‌کردند در آن موفق می‌شدند.

افراد با زندگی آرام در شرایط بحران از چهار روش منفعلانه، واکنشی، فعال و پیشتاز، روش منفعل را انتخاب می‌کنند و در بحران خود را به دردسر نمی‌اندازند، صرفاً به خاطر اینکه آرامش‌شان بهم نخورد. افراد مختلف در شرایط اضطرار بی‌تفاوت، شاکی، صبور یا مأمور هستند و افراد با زندگی آرام در شرایط اضطرار صبور هستند که جزو محاسن این نوع زندگی است. افراد آرام شرایط قرنطینه را دوست دارند و برعکس، در شلوغی و ترافیک اذیت می‌شوند، بنابراین هرچه در شرایط بحران خوب عمل نمی‌کنند در شرایط اضطرار بهتر هستند. این جنبه از زندگی افراد آرام در شرایط اضطرار مانند شیوع بیماری کرونا می‌تواند برای همه کمک‌کننده باشد.

رییس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان گفت: فردی که زندگی آرام دارد اگر برای زندگی مشترک نیز فردی با زندگی آرام را انتخاب کند رضایت هر دو نفر بالا است، اما پویایی این زندگی کم است. پس باید دید هدف افراد در زندگی مشترک چیست و اگر هدف چیزی جز آرامش است، بهتر است فرد آرام با فرد آرام دیگری ازدواج نکند و بر اساس هدف خود دست به انتخاب بزند.
 
سلسله نشست‌های چهل‌چراغ در ماه رمضان امسال با موضوع «طراحی زندگی برای روز‌های سخت» به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ روز‌های زوج از سیمای مرکز استان مهمان خانه اصفهانی‌ها است.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سیدمحمدحبیبی
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر استاد محترم جناب آقای دکترعابدی، ضمن اینکه ایشان مطالب بسیار مفید و آموزنده ای، مطرح نمودند، اما ای کاش در جهت اینکه چطور می توان آرامش را به زندگی برگرداند به طوری که افراد هم آرامش داشته باشند و هم احساس راحتی بکنند، راهنمایی هم می فرمودند. اینکه شناسایی شخصیت ها از بسیاری جهات، موضوع بسیار مهمی است، شاید بیشتر به کار درمانگران آید، تا افراد دیگر،

با احترام و تشکر از مطالب بسیار خوب میگنا
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.