پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۸
کد مطلب: 50390
۰

راهکار‌های مدیریت تنهایی و عصبانیت در روز‌های کرونایی

طاهر علیزاده دکترای تخصص مشاوره و روانشناسی گفت: همه گیری ویروس کرونا باعث ایجاد شرایط و سبک زندگی جدیدی شده است که آشنایی کامل نسبت به آن نداریم. سازگاری و کنارآمدن با این شرایط، نیازمند کسب مهارت‌های جدید است. اگر بتوانیم با شرایط قرنطینه و در خانه ماندن سازگاری پیدا کنیم؛ به سلامتی خود، کنترل این ویروس و همیاری با جامعه پزشکی کشور کمک کرده ایم.
 
او در ادامه افزود: هدف برخی افراد که در این شرایط زمانی به دلایل مختلف از منزل خارج می‌شوند، بی توجهی به قوانین نیست؛ بلکه نسبت به مهارت در خانه ماندن آگاهی کامل ندارند. از جمله مسائل اصلی که افراد را نسبت به در خانه ماندن بی توجه می‌کند، می‌توان به تعارض و اختلال‌های خانوادگی اشاره کرد.

برخی از مردم به خصوص قشر نوجوان، به دلیل افزایش اختلاف در خانواده و آستانه تحمل پایین؛ وارد محیط بیرون از منزل می‌شوند و از این طریق اجتناب برای مقابله با اختلاف‌های خانوادگی تلاش می‌کنند.

این دکترای تخصص روانشناسی مطرح کرد: می‌توان اصلی‌ترین موضوع در اختلاف‌های خانوادگی را امر و نهی‌های بی دلیل در خانواده برشمرد. بعد از آگاهی نسبت به این موضوع می‌توانیم آن را تحت کنترل خود قرار دهیم؛ به عنوان مثال پدر خانواده در حال انجام یک فعالیت است که با سرزنش و امر و نهی همسر خود رو به رو می‌شود. در واقع اجازه آزادی عمل از همسر گرفته و این امر باعث شروع یک اختلاف و ناراحتی در خانواده می‌شود. با کاهش امر و نهی و کنترل موضوع‌های متخلف، تنش در خانواده کم می‌شود.

علیزاده گفت: از دیگر مهارت‌های روز‌های در خانه ماندن، توجه به مرز‌های خانواده است. در واقع معنی خانواده با ارتباط‌های خانوادگی پیوند خورده است و توجه به مرز‌ها به معنای نادیده گرفتن این ارتباط‌ها نیست؛ بلکه توجه به مرز‌های داخل خانه و استقلال همه اعضا بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال افراد بیرون، اجازه دخالت در فضای بین زن و شوهری یک خانواده را ندارند یا اینکه به دلیل رابطه بین پدر و فرزندی، رابطه بین زن و شوهری را نادیده گرفت؛ بنابراین حفظ مرز‌های خانواده و توجه به استقلال تمام اعضا، می‌تواند از میزان تنش و اختلاف‌ها کاهش دهد.

او بیان کرد: از جمله نکات مهم می‌توان به نیاز‌های کودک خانواده مانند بازی و تخلیه انرژی اشاره کرد. بیشتر والدین در این شرایط، تحمل این میزان شلوغی و بازی را ندارند و در نهایت با عصبانیت رو به رو می‌شوند. اما با خلاقیت‌های کوچک مانند هم بازی شدن با کودک، می‌توانیم در کاهش اختلاف‌ها و تقویت ارتباط بین اعضای خانواده موثر باشیم. شفافیت در پیام و صحبت‌ها از دیگر نکات حائز اهمیت است. در واقع بی توجهی به انتخاب کلمات باعث بسیاری از سوء تفاهم و اختلاف‌ها می‌شود. به عنوان مثال زمانی که همسر شما درخواست می‌کند تا یک وسیله در منزل را تعمیر کنید، در ذهن خود جمله "هر موقع حس کار را داشتم" شکل می‌گیرد؛ اما در جواب به همسر خود می‌گویید "تا ببینم چی میشه" و این ابهام و عدم شفافیت باعث کلافگی و عصبانیت می‌شود. همچنین سعی کنیم مسئولیت تمام کار‌های منزل بر دوش یک نفر نباشد و برای بهبود ارتباط بین اعضای خانواده، در کار‌ها مشارکت داشته باشیم.

این دکترای روانشناسی در ادامه افزود: توصیه می‌شود زمان بروز اختلاف و مشکل‌های خانوادگی، خود را با حالت هیجانی و عصبانیت رو به رو نکنیم و با مدیریت، همدلی و رویکرد راه حل محور برای حل موضوع تلاش کنیم. بی توجهی به واقعیت‌های جامعه و تمرکز نسبت به شایعه‌های فضای مجازی به طور مستقیم بر عملکرد ذهن تاثیر منفی می‌گذارد و استرس و نگرانی در خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند. در واقع ماه مبارک رمضان یک فرصت بسیار مناسب است تا بتوانیم توانایی‌های خود مانند تحمل، کنترل و ذهن آگاه بودن را تقویت کنیم و ظرفیت تنهایی خود را افزایش دهیم.

علیزاده در پایان تشریح کرد: توجه به تکالیف خود ساخته، بسیار مهم است. در واقع می‌توانیم از خلاقیت و این فرصت در خانه ماندن برای رشد شخصی خود در زمینه‌های اخلاقی، درسی و ورزشی استفاده کنیم. البته این تمرین‌ها را باید با توجه به ظرفیت و میزان توان خود انجام دهیم تا در مرحله اول با شکست و احساس ناکامی رو به رو نشویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...