جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۲۶
کد مطلب: 50423
۱

دلایل بروز وسواس چیست؟ /چگونگی درمان شک و شبهه‌های فکری و عملی

دلایل بروز وسواس چیست؟ /چگونگی درمان شک و شبهه‌های فکری و عملی
میگناوسواس یک تصور، احساس، فشار فکری و یا یک حرکت مکرر است، سندرم وسواس، فکر یا تصویری است که به رغم اراده انسان به ذهن او هجوم می‌آورد، سازمان روانی را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و اضطراب گسترده‌ای را در فرد بر می‌انگیزد.
 
 وسواس انواع مختلفی دارد که می‌توان به فکری، عملی، ترس و ... اشاره کرد که رایج‌ترین آن‌ها وسواس فکری و عملی در افراد هستند.

وسواس فکری در واقع همان تکرار‌هایی است که برای افراد به وجود می‌آید و بخش مهمی از اشتغال‌های ذهنی آن‌ها را در برمی گیرد، دائمأ به پزشک مراجعه می‌کنند و به دنبال دارو هستند.

افراد وسواسی به زمان گذشته خود فکر می‌کنند که چه کاری انجام داده اند و در آینده می‌خواهند با این مسئله چگونه برخورد کنند، مدام در ذهن خود تحلیل می‌کنند و دچار سردرگمی می‌شوند.
وسواس فکری به اندیشه‌های افراطی بر میگردد که بصورت افراط در افراد خودنمایی می‌کند و مرتب در ذهن خود چیزی را قبول می‌کنند، اما در آخر نمی‌توانند به نتیجه برسند چرا که فکر می‌کنند اگر آن کار را انجام ندهند، ۱۰۰ درصد زندگی خود را به نابودی می‌کشانند.


وسواس عملی چیست؟
بعد از وسواس فکری مرحله عملی آن است. گاهی اوقات این ۲ باهم هستند، مثلأ افراد مرتب دست‌های خود را می‌شویند، با دکمه‌های لباس خود بازی می‌کنند، دست به دزدی زده و یا اینکه با رفتن به میوه فروشی بدون خرید کردن فقط دست می‌زنند.
وسواس ترس که شامل ترس از آلودگی، مرگ، کار‌های خلاف اخلاق و تحقق آرزو‌ها است، این‌ها جزئی از وسواس‌های ترس هستند.

در گذشته افراد را در محدوده وسواس قرار می‌دادند با این تفاوت که با آن‌ها همراه می‌شدند، اما امروزه به این نتیجه رسیده اند که کمتر باید از زور و اجبار در درمان استفاده کنند.

ابتدا باید افراد را متقاعد کرد که وسواس خود را درمان کنند چرا که ممکن است عوارض زیادی در زندگی داشته باشد؛ بنابراین می‌توانند با مراجعه به روانشناس یا مشاور خود را درمان کنند.چنین افرادی در رسیدگی به خانواده خود ناتوان بوده و معمولأ نمی‌توانند کار‌های روزمره خود را انجام دهند، چون دائم در حال اجرای کار‌های ذهنی و عملی خود هستند.

راهکا‌های درمان وسواس
به افراد پیشنهاد می‌کنیم برای مدتی از شهری که در آن زندگی می‌کنند دور شده، به محیط خوش آب و هوا و دور از اضطراب بروند و یا اینکه افراد را آماده کنیم تا بتوانند در جمع دوستان و خانواده قرار بگیرند.

افراد مبتلا به وسواس اگر ترس از آسانسور، پرواز و یا تاریکی دارند، افراد را در آن موقعیت قرار می‌دهیم و رهایشان می‌کنیم که بتوانند آن ترس را تجربه کرده و با آن مقابله کنند، بنابراین از میزان وسواس آن‌ها کاسته می‌شود.

افرادی که دارای وسواس هستند، معمولأ فرصت زیادی دارند تا به وسواس‌های فکری، عملی، ترس و ... بپردازند، بنابراین باید زمان و فرصت را از آن‌ها بگیریم و کار‌های دیگری را جایگزین کنیم بنابراین می‌توانند به مرور از میزان وسواس کم کنند.


*زینب آقاجری
فارغ التحصیل کارشناس روانشناسی عمومی از جهاد دانشگاهی اهواز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن