چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 3 Mar 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۸
کد مطلب: 50480
۰

بهترین روش‌های بدون دارو برای کاهش استرس

شاید این گونه تصور شود که ما یک نوع استرس بیشتر نداریم و آن هم استرسی است که برای انسان مضر است؛ در حالی که استرس می‌تواند جنبه‌های مثبتی هم داشته باشد. استرس مثبت به ما یاد می‌دهد که چطور تمرکز کرده و به هدف خود نزدیک شویم.
 
برای مثال وقتی فردی امتحان دارد؛ استرس نمی‌گذارد تفریح و اقدامات مشابه آن را انجام دهد؛ بنابراین استرس مثبت نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم هست.

در مقابل استرس مثبت، استرس منفی، استرس شدید و بیش از حدی است که مدت زمان طولانی فرد درگیر آن می‌شود به گونه‌ای که قوای جسمانی او تحلیل رفته و حتی راه رفتن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی بهترین کار مدیریت استرس است.


برخی از علل استرس
علاقه زیاد به صندلی و نشستن، شهرنشینی، مصرف بیش از حد فست فودها، قرار گرفتن در محیط‌های پر تنش و نبود مدیریت زمان در انجام امور مختلف از جمله عواملی است که منجر به بروز استرس منفی در فرد می‌شود.


آثار منفی استرس بر جسم انسان
احساس بی اعتمادی و طرد، خشم و افسردگی، سردرد، ناراحتی معده، جوش و خارش پوست، بی‌خوابی، زخم معده، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی از آسیب‌های جسمی حاصل از وجود استرس منفی در بدن انسان است.
کاهش استرس
برای کاهش استرس منفی می‌توانیم از تکنیک‌های زیر استفاده کنیم:

۱) تغییر زاویه دید نسبت به استرس؛ توجه به این موضوع که داشتن استرس همیشه بد نیست و به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. وحشت از استرس و تصور ناتوانی در مدیریت آن، می‌تواند فرد را درگیر عوارض ناشی از استرس کند.

۲) دست برداشتن از تفکرات منفی و داشتن دید منفی نسبت به همه کار‌هایی که انجام می‌دهیم.

۳) استفاده از اسانس بابونه و اسطوخودوس برای تسکین اعصاب و آرامش ذهن می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

۴) مدیریت بهینه انرژی؛ انرژی خود را صرف افکار منفی نکنید و به جای آن به انجام کاری که شما را دچار استرس کرده است، بپردازید.

۵) خندیدن بهترین دوا برای کاهش استرس است.

۶) حمام آب گرم و حمام جنگل؛ حمام جنگل در واقع راه رفتن در میان درختان است. محققان ژاپنی واکنش‌های بدن افرادی که به مدت ۲۰ دقیقه در میان جنگل و بوی خوب چوب و چمن و صدای جریان آب به یاد روی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. مشخص شد این افراد استرس کمتری داشته و آرام‌تر هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش خانواده در مراقبت از نوجوان مبتلابه اختلال "دوقطبی"
سکوت، قاتل خاموش زندگی‌مشترک
قم، شادترین استان کشور+جدول
کرونا با روانمان چه کرد؟
چرا کمال‌ گرایی، آدم را بیچاره می‌کند؟
روانشناسی زرد دکانی برای کسب سود از رنج دیگران
نسبت به هویت جنسی پسرم نگرانم
با افراد مغرور و خودشیفته این گونه رفتار کنید
چند روش مؤثر برای غلبه بر اضطراب و افسردگی
ما خشمگینیم و عضو شبکه‌های اجتماعی!
تربیت بچه حرف‌ گوش‌کن بدون دعوا و قشقرق
برنامه های کلی پیشگیری از خودکشی دانش‌آموزان در مدرسه
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن