پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۹
کد مطلب: 50482
۱

شناخت قبل از ازدواج مهر تأییدی بر ازدواج موفق است؟!

شناخت قبل از ازدواج مهر تأییدی بر ازدواج موفق است؟!
مهرداد ثابت، روانشناس  در خصوص تأثیر آشنایی قبل از ازدواج دختران و پسران بر زندگی زناشویی  اظهار کرد: در جوامع سنتی که نمود بارز آن را می‌توان در جوامع کشاورزی و روستایی دید، افراد در خانواده گسترده‌ای که شامل پدربزرگ و مادربزرگ‌، زن و شوهر و فرزندان، عمو و عمه‌ها و دایی و خاله‌ها بود زندگی می‌کردند که همین موضوع باعث می‌شد دختران و پسران جوان، ضمن یادگیری مهارت‌های ارتباطی فرصت آشنا شدن با یکدیگر را پیدا کنند.
 
وی تصریح کرد: در "خانواده هسته‌ای" که افراد در سکونتگاهی جدا و مستقل از سایر بستگان و خویشاوندان زندگی می‌کنند، رواج این الگو و افول نسبی الگوی خانواده گسترده در جوامع در حال توسعه یافته‌ای مانند ایران، آشنایی قبل از ازدواج برای دختران و پسران به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

آموزه‌های دینی، باور‌ها و عرف اجتماعی ویژگی خاصی به این الگوی ارتباطی در جوامع اسلامی می‌بخشد که نادیده گرفتن آن موجب آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد بود.

ثابت با ارائه راهکار به دختران و پسران جوان برای شناخت بهتر ادامه داد: دختران و پسران جوان برای اینکه مقدمات ازدواج خود را فراهم کنند و بتوانند شناخت خوب و ارزیابی کافی نسبت به همسر آینده خود به دست آورند، می‌توانند به صورت ضابطه‌مند و در چارچوب‌های اخلاقی مورد پذیرش جامعه این کار را انجام دهند تا بتوانند با ویژگی‌های شخصیتی زیباشناختی طرف مقابل و مسائل دیگری از این نوع آشنا شوند که علاوه بر آن، کمک گرفتن از تجربیات دیگران و مشاوره‌های قبل ازدواج هم می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشند.

اغلب دختران و پسران در ارتباطات خود بیشتر شیفته ظواهر و احساسات آنی یکدیگر شده و به اصطلاح در یک نگاه عاشق یکدیگر می‌شوند که این دوستی‌ها را در فضای ذهنی بسیاری از جوانان می‌توان دید، امّا محبت ورزیدن و عشق تنها در صورتی که مقدمه‌ای برای ازدواج باشد پذیرفتنی است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر عواطف و احساسات آنی دختران و پسران جوان در موقعیت حساس آشنایی با یکدیگر بر منطق و انتخاب اصولی آن ها قالب شود، می تواند آسیب های زیادی را برای هر یک از آن ها به همراه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.