پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 50495
۷۰
۵

سوءاستفاده و خشونت های خانگی

سوءاستفاده و خشونت های خانگی
 Authors: Melinda Smith, M.A. and Jeanne Segal, Ph.D. Last updated: June 2019

الهام خادمی، دانشجوی کارشناسی مشاوره
دکتر علیرضا ملازاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و روان درمانگر
alimollazade@yahoo.com

خشونت های خانگی و سواستفاده چیست؟
بیشتر اوقات وقتی در مورد سوء استفاده های خانگی صحبت می شود بر خشونت های خانگی تمرکز می کنند. اما سواستفاده های خانگی شامل هر فشاری از جانب شخص صمیمی که با آن در یک رابطه هستیم یا با آن ازدواج کرده ایم می شود.

خشونت و سواستفاده خانگی برای یک هدف به کاربرده می شود: برای به دست آوردن و کنترل کامل برشما.
فرد سواستفاده کننده انسان بی انصاف یا بیماری است که با ارعاب، می خواهد شما را پایین و زیردست قرار داده از شما سوءاستفاده کند. اگر این رفتار او به دلیل نگرش و نه بیماری روانی باشد، ممکن است برای این رفتارها، گاهی احساس ترس، حس عذاب وجدان خجالت زدگی کند.

خشونت و سواستفاده خانگی می تواند برای هرکسی به وجود بیاید. سواستفاده در وابستگی به جنس مخالف و همچنین بین دوستان هم جنس اتفاق می افتد. بین همه رده های سنی، نژادی و همه سطوح اقتصادی اتفاق می افتد. بیشتر زنان قربانی می شوند، اگرچه مردان هم مورد سواستفاده های کلامی و احساسی قرار می گیرند.

درکل رفتارهای سواستفاده گرایانه هیچوقت مورد قبول نیستند، چه از طرف مرد، یا زن، نوجوان، یا یک فرد مسن. هر انسانی لایق حس ارزشمندی، احترام و امنیت هست. سواستفاده خانگی اغلب با بالاگرفتن تهدیدها و حمله های کلامی به خشونت تبدیل می شود و هنگامی که آسیب های جسمی ممکن است آشکارترین خطر دیده شود، نتایج احساسی و روانی سواستفاده خانگی به شدت سخت و زیاد است.

سواستفاده احساسی رابطه ها می تواند خود ارزشمندی شخص را نابود کند، به شما اضطراب، افسردگی حس تنهایی و درماندگی بدهد. هیچ کس مجبور نیست و نباید این مسایل را تحمل کند و اولین قدم برای رهایی یافتن این است که تشخیص دهید که در یک رابطه ناهنجار هستید.

سوء استفاده کننده ها دارای مشکلات روانی هستند؟
نشانه های یک رابطه ناهنجار
نشانه های زیادی برای یک رابطه ناهنجار وجود دارند که ترس از شریک زندگی مهم ترین نشانه است. اگر احساس می کنید مدام باید مراقب حرف هایی که می زنید و کارهایی که می کنید باشید و این که مبادا شریک شما عصبی نشود، رابطه شما یک رابطه ناسالم است. دیگرنشانه ها شامل شریکی می شود که سعی دارد شما را کوچک کند، یا سعی بر کنترل شما دارد و احساساتی مانند درماندگی و افسردگی به شما می دهد.

برای فهمیدن این که رابطه شما یک رابطه ناهنجار است یا نه به سوالات زیر پاسخ دهید؛ اگرجواب های بله شما زیادتر باشد احتمال این که شما در یک رابطه ناهنجار باشید بیشتر است:
• بیشتر اوقات احساس ترس نسبت به شریک زندگی تان دارید؟
• از ترس از عصبانیت شریک زندگی خود از موضوعات خاصی خودداری می کنید؟
• حس می کنید هیچ کار درستی را نمی توانید برای شریک زندگی تان انجام دهید؟
• باور دارید که مستحق بد رفتاری و آسیب دیدن هستید؟ • با خود فکر می کنید کسی که دارای مشکل است، خود شما هستید؟
• احساس کرختی و درماندگی دارید؟

سواستفاده جسمی و جنسی
سواستفاده جسمی زمانی رخ می دهد که نیروهای بدنی در راهی که به شما آسیب می زنند یا شما را در خطر قرار می دهند استفاده می شود. تجاوز جسمی یا ضرب و شتم یک جرم است، چه در درون خانواده اتفاق بیفتد چه بیرون خانواده. اما هر شرایطی که شما مجبور به شرکت کردن در یک فعالیت جنسی ناخواسته یا غیرایمن باشید، یک سواستفاده جنسی است. فراتر از آن افرادی که شریک زندگی آنان از آنها سواستفاده جنسی و جسمی می کنند، دارای ریسک بالاتری برای آسیب های جدی دیدن و حتی مرگ هستند.

سواستفاده عاطفی: مشکل را جدی بگیرید. همه روابط ناهنجار درگیر خشونت فیزیکی و جسمی نیستند. کتک نخوردن به معنی این نیست که در یک رابطه ناهنجار قرار نگرفته اید. بسیاری از زنان و مردان از سواستفاده های عاطفی رنج می برندکه آسیب زیادی هم دارد. متاسفانه، سواستفاده عاطفی بیشتر مواقع نادیده و جزیی شمرده می شود، حتی توسط شخصی که این سواستفاده را تجربه کرده است.

هدف از سواستفاده عاطفی این است که احساساتی مانند خودارزشی و استقلال را از شما بگیرد،شما احساس می کنید هیچ راه فراری از این رابطه ندارید، یا شما بدون شریکتان هیچ چیزی ندارید. سواستفاده عاطفی شامل سواستفاده کلامی می شود مانند فریاد زدن، سرزنش کردن و خجالت زده کردن شما.

منزوی کردن و کنترل کردن رفتار شما هم نوعی سواستفاده عاطفی است. سواستفاده کننده هایی که از سواستفاده عاطفی و جسمی استفاده می کنند، اغلب از پرتاب کردن اشیا برای تهدید های خشونت فیزیکی استفاده می کنند یا پیامدهای دیگر اگر کاری را که ازشما خواسته اند انجام ندهید. زخم های سواستفاده عاطفی کاملا واقعی و واضح است و خیلی هم عمیق هستند.

وقتی سواستفاده های جسمی شما را راهی بیمارستان می کند و شما را با زخم های جسمی تنها می گذارد، شاید فکر کنید که سواستفاده های جسمی بسیاربدتر از سواستفاده های عاطفی است، اما سواستفاده عاطفی می تواند آسیب بسیار بیشتری داشته باشد.

سواستفاده اقتصادی یا مالی در بسیاری از موارد، فرد سوء استفاده کننده با شگردهایی می خواهد از فرد مقابل امتیازهای مالی بگیرد. از سوی دیگر هدف برخی سواستفاده کننده ها کنترل کردن فرد مقابل است و آنها اغلب از پول برای این کار استفاده می کنند.

سواستفاده اقتصادی و مالی شامل:
• کنترل کردن شدید اموال شما
• دریغ کردن پول یا کارت بانکی، محدود کردن پول توجیبی شما
• حساب کردن کوچک ترین هزینه ها
• دریغ کردن نیازهای اساسی مانندغذا، لباس، مراقب پزشکی
• جلوگیری کردن از کار کردن شما یا داشتن شغل مخصوص خودتان
• خراب کاری و تداخل در شغل شما مانند این که باعث شوند شما از کاری که دارید عقب بمانید مثل مدام زنگ زدن به شما
• دزدی ازشما یا برداشتن پول و اشیاء قیمتی شما سیکل خشونت در سواستفاده خانگی


سواستفاده: شریک سواستفاده کننده شما به صورت تهاجمی به شما ضربه می زند، شما را تنبیه می کند و یا رفتار های خشنی دارد. این رفتار یک بازی قدرت است که به شما نشان دهد رییس کیست.

احساس گناه: شریک شما بعد از اینکه از شما سوء استفاده کرد، احساس گناه یا پشیمانی می کند، اما نه به خاطر رفتاری که با شما داشته است.آنها بیشتر نگران احتمال گرفتارشدن وعواقب ناشی از رفتارنادرست خودشان هستند.
بهانه: فرد سواستفاده کننده کارهایی که کرده است را با دلایل منطقی توجیه می کند. فرد ممکن است شمارا عامل تحریک او برای این رفتلر بداند و خودش را مسوول این کار نداند.

رفتار معمولی: شریک شما همه ی قدرت ها را دارد برای به دست آوردن کنترل شما و اطمینان حاصل می کند که شما در این رابطه باقی خواهید ماند. ممکن است جوری رفتار کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است، یاممکن است کارهایی انجام دهند که دوباره دل شما را به دست بیاورند. این آرامش ممکن است به شما این امید را بدهند که این دفعه واقعا شریک شما تغییر کرده است.

هوس و برنامه ریزی: شریک شما دوباره هوس سواستفاده از شما را می کند. او زمان زیادی را صرف این می کند که فکرکند چه کار اشتباهی انجام دادید و شما را مجبور به جبران و سوء استفاده جبرانی می کند.

برنامه ریزی: شریک شما برنامه ریزی و مقدمه چینی می کند و برنامه هایش را عملی می کند و شرایطی را خلق می کنند که بتوانند از شما سواستفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجتبی کورانی
Iran, Islamic Republic of
خیلی عااالی
Iran, Islamic Republic of
یک مقاله ضعیف. چرا تهش باز بود؟
ویسی
Iran, Islamic Republic of
آفرین.خیلی خوب بود.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود ممنون
ملازاده
Iran, Islamic Republic of
بسیار مطلب عالی هست
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی