کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فضای مجازی باعث روحیه پرخاشگری در نوجوانان می شود

افسردگی و اضطراب در انتظار کودکان مدرن امروزی است

عصرهامون , 30 ارديبهشت 1399 ساعت 21:46

استاد دانشگاه و کارشناس روانشناسی گفت: کودکان امروز بیش از پیش به رسانه ها دسترسی داشته به طوری که پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که ۹۳ درصد کودکان بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال به اینترنت دسترسی دارند.


فرشه عسکری گفت: امروزه در فناوری اطلاعات و ارتباطات انقلاب شگرفی به وجود آمده است که زندگی همه انسان های روی کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: با ورود رایانه و اینترنت در میان خانواده ها ارزش های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییرات در رفتار و گفتار نسل جوان به وجود آمده است ، با توجه به نقش فضای مجازی در توسعه جوامع ، به فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت زیادی داده شده است که یکی از عوامل اجتماعی استفاده جوانان از فضای مجازی است ،قرار گرفتن در فضای مجازی نقش موثری در فرایند جامعه پذیری کودکان و نوجوانان و سمت و سو دادن به نگرش ها و گرایش های ارزشی آنان دارد.

از آنجا که جوانان بیشترین کاربران فضای مجازی هستند در جریان تعامل با فضای مجازی ارزش ها و هویت نشان دستخوش تغییرات می شود، ارزش ها حلقه اتصال فرهنگ هر قوم و ملتی با نسل آینده هستند و غفلت از آن می توان جوانان را با بحران هویت مواجه کند امروز فرهنگ رسانه اینترنت و فضای ذهنی و نوجوانان و جوانان را اشغال کرده است و این مسئله نقش والدین را در کنترل تربیتی فرزندان و نظارت اخلاقی بر آنها نشان می دهد.

فضای مجازی دنیای وسیع و پیچیده ای است که گروه ها و افراد مختلف با گرایش ها ، باورها و اعتقادات گوناگون در آن زندگی می کنند و توامان و همگام با دنیای واقعی و شاید بیشتر به وجود آدمی و با و باور هایش اثر می گذارد.

این کارشناس روانشناسی بیان داشت: فضای مجازی مکانی است که فرد می‌تواند فعالیت ‌های دنیای واقعی خود را به آن وارد کند از خصوصیات بارز این فضا بی مکانی و زمانی است از بین رفتن فاصله مکانی افزایش بی سابقه استفاده از آن فرایند هویت یا جمعی افراد را تغییر داده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار دقیقی در مورد میزان استفاده از فضای مجازی وجود ندارد اما والدین به خوبی می‌دانند که فرزندانشان ساعت های زیادی در محیط یاد شده سپری ‌کند که در خوشبینانه ‌ترین حالت مطالب مفید کمی عایدشان می‌شود در حالی که واقعیت آن است که تاثیر بسیار مزمن بر روی افراد گذاشته و اوقات زندگی افراد خصوصاً اوقات طلایی نوجوان و جوان را به یغما می برد.

البته که جذابیت و تنوع در چنین مواقعی آنقدر زیاد است که کاربران وقت‌ گذرانی در آن را حتی در کنار عزیزان بودن ترجیح می دهند ، استفاده فراوان اینترنت، ماهواره ،بازی های رایانه ای و فضای مجازی در شبکه‌ های اجتماعی سازمان یافته تر از گذشته است زیرا که این تغییر برای همگان ملموس و قابل رویت است و دیگر نمی توان به سادگی انکار کرد.

فردی که ساعت ها وقت خود را با تبلت و گوشی موبایل و بازی های رایانه ای، چت کردن ،وب گردی و کار با نرم افزار گوناگون می گذراند و با دیگران در فضای مجازی رقابت می‌کند و انواع دوستی ها را در فضای مجازی تجربه می‌کند و تا در همین فضا به بحث و تبادل اطلاعات می پردازد این فرد دیگر علاقه‌مند به تعامل با دیگران در فضای حقیقی نیست.

 خاصیت فضای مجازی این است که شما با هر فردی در هر سنی و در هر جایی با هر اعتقادی ارتباط برقرار می کنید که این امر تاثیر مثبت و منفی بر زندگی افراد می گذارد.، با توجه به حجم بالای ارتباط و عدم محدودیت در آن و اینکه هر یک از افراد با عقیده و رای خاص وارد می شود و آن را با دیگران به اشتراک می کنند امکان تغییر رفتار و اخلاق و گرایش سیاسی و مذهبی زیاد است که البته متاسفانه با وجود جواد می نمایید این گرایش به سمت منفی بودن است.

وی خاطرنشان کرد: از بزرگترین مشکلات بشریت در قرن حاضر فقر عاطفی است بشر امروز در داد و ستدهای عاطفی چه کلامی چه عملی و چه قلبی به خطا رفته و آن را در جای غیر مناسب و کاربرد افراد یک خانواده به جای داشتن یک دنیا متعددی دارند.


روحیه پرخاشگری کودکان از فضای مجازی بوجود می آید

این کارشناس روانشناسی ادامه داد: بی توجهی به سلامت فرد از دیگر آسیب های جدید حاصل از از استفاده از شبکه های مجازی است، نوجوانانی که تا نیمه های شب برای بهره مندی از سرویس های فضای مجازی بیدارند و این شب بیداری نوجوانان باعث می شود تا دچار کم خوابی شده و از نشاط و شادمانی دور شود، شب بیداری وقت استراحت قشر نوجوان و جوان را از خود سلب می‌کند و باید گفت آسیب های استفاده افراطی و ناجا از وسایل نوین ارتباطی خط به مسائل روحی و روانی نمی شود بلکه به جسم افراد نیز آسیب وارد می نماید استفاده از بازی های نامناسب و یا دیدن تصاویر مستهجن و مبتذل یکی از مسائلی است که روحیه پرخاشگری را در افراد زیاد میکند و الگوی خشونت به کودک ارائه می شود .

مقام معظم رهبری می فرمایند تلاش هایی که سعی می کنند یکپارچگی و وحدت عمومی ملت را در راه دفاع از منافع جمهوری اسلامی و دفاع از منافع ملت ایران خدشه‌دار کند مال دشمن اند چون ما از همین طریق یکپارچگی بود که توانستیم دشمن را به زانو در آوریم.

معمولا والدین وقتی کودکانشان به سن استقلال می رسند درحالی که شادمان از رشد کودک هستند اما مراقبت هایی را برایشان در برنامه روزانه لیست می کنند از جمله اینکه مراقب خودت باش از کسی چیزی نگیری یا با غریبه ها حرف نزنیم کودکان و نوجوانان در موقعیت های مجازی نیز اینگونه مراقبت ها نیاز دارد دارند زیرا فاقد پختگی فکری و تجربه هستند و در مغزشان هنوز دستخوش تغییرات و تحول می باشد پس وظیفه ما این است که با برقراری ارتباط خانوادگی این کمبود را جبران و از به هدر رفتن وقت شان جلوگیری کنیم.

نوجوانی که زمان زیادی از اوقات خود را به ارتباط اینترنتی می گذراند ممکن است از افسردگی اضطراب و احساس تنهایی و انزوای اجتماعی رنج می برد و حتی ممکن است در دام خطرات و تهدیداتی این چنین بیفتد بنابراین خانواده بهتر از ساعت معینی را به گفت‌وگو با فرزند نوجوان اختصاص دهند.

عسکری گفت: ایجاد حس فردیت و درک هویت در کودک با میزان افکار و تخیلات او در کودکی محتویات ذهنی، ارتباط و تعامل اجتماعی اش با جهان پیرامونش مرتبط است به کارگیری تصویر ذهنی و خودآگاهی و ناخودآگاهی کودک در ارتباط با جهان تصویری و شنیداری پیرامون انرژی روانی فرایندی ای را به کودک ایجاد می‌کند که در درک هویت و هسته اصلی شخصیت فرد بسیار موثر است.

وی بیان داشت: کودکان امروز بیش از پیش به رسانه ها دسترسی داشته به طوری که پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که ۹۳ درصد کودکان بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال به اینترنت دسترسی دارند همچنین ۹۷ درصد نوجوانان امروزه نیز به بازی‌های رایانه‌ای دسترسی دارند نوجوانان در استفاده از فناوری های نوین خلاقیت بالایی دارند و همین خلاقیت می تواند موجب نگرانی والدین و معلمین گردد.

 


کد مطلب: 50549

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50549/افسردگی-اضطراب-انتظار-کودکان-مدرن-امروزی

میگنا
  https://www.migna.ir