جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۹
کد مطلب: 50561
۱۳
۲
راز عمر طولانی برخی مردم ژاپن چیست؟

همه چیز درباره فلسفه «ایکیگای-Ikigai»

همه چیز درباره فلسفه «ایکیگای-Ikigai»
معنای زندگی من چیست؟
آیا یگانه هدف طولانی‌تر شدن زندگی است یا این که باید به اهداف بیش‌تری فکر کنم؟
چرا برخی افراد از اهدافشان در زندگی آگاهند اما برخی دیگر افسرده و سرگردانند؟

ژاپنی‌ها به « ایکیگای » باور دارند. بر اساس آموزه های ژاپنی ها، هرکس در زندگی خود یک ایکیگای (ikigai) در زندگی خود دارد. “یک شور و شوق در درون شما وجود دارد ، یک استعداد منحصر به فرد که به روزهای شما معنا می بخشد و شما را سوق می دهد تا بهترین چیزهای خود را تا پایان عمر به اشتراک بگذارید.

اگر هنوز نمی دانید که ایکیگای شما چیست ، همانطور که ویکتور فرانکل می گوید ، ماموریت شما کشف آن است. “ ایکیگای ما برای همه ما متفاوت است ، اما یک چیز مشترک ما این است که همه ما در جستجوی معنی هستیم. وقتی روزهای خود را صرف می کنیم تا با آنچه برای ما معنی دارد ارتباط داشته باشیم ، زندگی کامل تری می کنیم. وقتی ارتباط را از دست می دهیم ، ناامید می شویم.


“ ایکیگای ما در اعماق هر یک از ما پنهان است و یافتن آن به جستجوی بیمار نیاز دارد. با توجه به متولدین اوکیناوا ، جزیره ای که دارای قدمت صد سالگی در جهان است ، ikigai ما دلیلی است که صبح از خواب بلند می شویم. ” “هنگامی که ikigai خود را کشف کردید، دنبال کردن آن و پرورش آن هر روز معنی زندگی شما را به ارمغان می آورد.” آنها هدف مهمی در زندگی یا چندین مورد دارند. آنها آیکیگایی دارند ، اما آن را جدی نمی گیرند. آنها آرام هستند و از هر کاری که می کنند لذت می برند. ”  
 
در واقع، ایکیگای، دلیل واقعی هرکس برای بیدار شدن از خواب است. دلیلی برای لذت بردن از زندگی. «دلیلی برای بودن» یا «علت بیدار شدن» است. آنها معتقدند که هر فرد ایکیگای منحصر به فرد خود را دارد . دلیلی که هر روز صبح به خاطر آن از رختخواب بیرون بپرد.
 
یک رفتار یکنواخت شایع درباره‌ ژاپنی‌ها این است که به صورت فوق‌العاده‌ای از خود گذشته و سخت کوشند، هرچند برخی از مردم ژاپن اذعان دارند که بیش از اندازه واقعی سختکوش به نظر می‌رسند. البته شکی نیست که آن‌ها مردمی بسیار توانمند با تمرکز بالا و پشتکار فراوان و پیگیر تا زمان حل مشکل هستند.

یکی از نخستین کلماتی که در آموزش زبان ژاپنی می‌آموزید، گان بارو به معنی سختکوشی یا پشتکار داشتن است. اگر در ژاپن زندگی میکردید متوجه این نکته عجیب میشوید که بازنشستگی وجود ندارد بلکه افراد تا زمانی که سلامتی اشان اجازه می دهد کار مورد علاقه اشان را انجام میدهند. به نظر می‌رسد که یکی از دلایل طول عمر ژاپنی‌ها، به ویژه ساکنین اُکیناوا نیز همین است. در این جزیره از هر صد هزار نفر، دو هزار و چهارصد و پنجاه و پنج نفر بیش‌تر از صد سال عمر می‌کنند که این آمار بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

مردم ژاپن اغلب حتی برای کارهای ساده چنان پشتکاری به خرج می‌دهند که شبیه وسواس به نظر می‌رسد. این موضوع در زمینه‌های مختلف مشاهده می‌شود؛ از کار کردن بازنشسته‌ها در شالیزارهای برنج در کوه‌های ناگانو گرفته تا دانشجویانی که در تعطیلات آخر هفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نام کونبینیس، شیفتی کار می‌کنند. اگر به ژاپن سفر کنید، همان ابتدای کار، متوجه این موضوع در هر کاری خواهید شد. اگر به یکی از فروشگاه‌های صنایع دستی در ناها، کانازاوا یا کیوتو قدم بگذارید، متوجه می‌شوید که ژاپن گنجینه‌ای از هنرهای دستی سنتی است. مردم ژاپن استعداد خاصی دارند که در حالی که تکنولوژی‌های جدید می‌آفرینند، روش‌ها و هنرهای سنتی خود را نیز حفظ کنند.
 

ایکیگای به این معناست که شادی همواره در مشغول بودن است مانند معنا درمانی اما یک گام جلوتر از آن.

ایکیگای شبیه معنای «اشتیاق» در زبان انگلیسی است. ژاپنی‌ها ایکیگای خود را جدی می‌گیرند و همین باعث میشه در زندگی روزمره، انگیزه و اشتیاق بیشتری را تجربه کنند.

ایکیگای ممکن است مربوط به شغل یا حرفه‌ فرد باشد، اما لزوما همیشه اینطور نیست. فقط حدود یک سوم ژاپنی‌ها ادعا می‌کنند که ایکیگای‌‌شان مربوط به کاری که انجام می‌دهند است.

بعضی افراد در غرب ایکیگای رو با « خوشبختی » مقایسه می‌کنند. اما این دو با هم مترادف نیستند. ایکیگای به معنای پیدا کردن شادی و خوشبختی در فعالیت‌های کوچک و روزمره است. اما خوشبختی یعنی رسیدن به یک هدف نهایی و درنهایت رسیدن به سعادت و شادی. به معنایی دیگر ایکیگای یعنی پیدا کردن معنا در چیزهای کوچک و کارهای روزمره.

با ایکیگای به زندگی خود معنا و شادی ببخشید. این واژه الهام بخش و آرام بخش به شما کمک می کند تا زندگی خود را تغییر دهید و ایکیگای خودتان را کشف کنید. به شما می آموزد که شتابزدگی را رها کنید و اهدافتان و روابط دوستانه تان را دنبال کنید و به علایقتان بپردازید .

پیدا کردن ایکیگای در هر شخص
ایکیگای در کتاب ها و مقالات متعددی به عنوان مرکز یک دیاگرام ون/نمودار ضربی، در نظر گرفته می شود که در آن،پاسخ شما به سوالات زیر با یکدیگر همپوشانی دارند: چه کاری را دوست دارید؟در چه کاری بیش از هر چیز مهارت دارید؟برای دریافت دستمزد چه کاری می توانید انجام دهید؟ دنیا به چه چیزی نیاز دارد؟

وقتی به پاسخی رسیدید که برای هر چهار سوال مناسب باشد بدون شک ایکیگای خود را پیدا کرده اید. یک راه دیگر برای مشخص کردن ایکیگای شما این است که از خود بپرسید: دلیل شما برای بیدار شدن در هنگام صبح چیست؟ یا چه چیزی انگیزه شماست؟

ویکتور فرانکل، روانشناس و عصب شناسی است که نوعی درمانی با تم های روحانی به نام «لوگوتراپی» (logotherapy) را اختراع کرده سوال دیگری را برای مشخص شده ایکیگای هر شخص عنوان می کند: چرا خودکشی نمی کنی؟ وی نویسنده کتاب «جستجوی معنا در انسان» است که در آن در مورد تاثیر تجربه نجات او از اردوگاه یهودیان آشوییتز در دوران جنگ جهانی دوم بر زندگی اش سخن گفته است. فرانکل بر این باور است که یک زندگی هدف دار پاسخی است برای غلبه کردن بر موانع و غم ها. کن موگی که یک عصب شناس ژاپنی است و در مورد ایکیگای کتاب نوشته است، این فلسفه را با شعار مشهور دولت بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم مقایسه می کند: «آرام باش و ادامه بده» (Keep Calm and Carry On).
 
لوگوتراپی فرانکل در نظر دارد به بیماران کمک کند که هدف خود را در زندگی پیدا کنند. واژه «لوگوس» (Logos) معادل واژه «معنا» است. فرانکل می گوید اگر احساس اضطراب و پوچی بکنید، بدین دلیل است که یک بحران وجودی در درون شما وجود دارد. این سبک درمانی بسیار آینده نگرانه است تا اینکه ریشه های عدم رضایت را در دوران کودکی شما جستجو کنید.

تراپی یا درمان تنها یک راه برای پیدا کردن ایکیگای هر شخص است که سوخت وجودی ما بوده و ما را برای داشتن زندگی شاد و طولانی برمی انگیزد. راه آسان تر این است که از خود بپرسید: معنای زندگی من چیست؟ و فعالیت هایی را دنبال کنید که در رابطه با پاسخ شما به این سوال قرار دارند.

حتی ساده‌تر این است که بپرسید "انجام چه چیزی را بیش از همه دوست دارم؟ ". ایکیگای شما ممکن است در فعالیت‌هایی باشد که نوعی حالت غرق بودن تمام و لذتبخش در آن کار را برای شما همراه می‌آورد. چیزی که میهالی چیکشزنمیهالی، روانشناس، آن را "جریان" و آبراهام مازلو، "تجربیات قله‌ای" نامیده‌اند.

برای اینکه ایکیگای خود را بیابید یک راه واحد وجود ندارد و تک سوال‌ها نیز از آنچه که در بالا آمده گوناگونی بیشتری دارند. ایکیگای شما ممکن است وقف خودتان برای دوستان، آشپزی، یک پدر یا مادر خوب بودن، نوشتن، کاوش علمی، مبارزه با تغییرات اقلیمی، نقاشی، کمک به همسایه‌ها یا بی‌نهایت چیز دیگر باشد.

گارسیا و میرالس با ساکنین سالخوردۀ اوگیمی ژاپن، دربارۀ ایکیگای شخصی‌شان مصاحبه کردند و پاسخ‌هایی از قبیل موارد زیر را دریافت کردند: "من سبزیجات را خودم می‌کارم و می‌پزمشان"، "همراهی با دوستانم" و "ساختن چیزها با چوب ریز". ایکیگای لازم نیست باشکوه یا پیچیده باشد و بهتر است که درباره‌‎اش مضطرب نباشید. ایکیگای عمدتاً چیزی است که انجامش تا آخرین روز زندگی هم مشغولتان کند و هم خوشحال. (و اینکه با پیگیری آن، احتمالاً تعداد روزهای زندگیتان بیشتر هم خواهد شد.)

به نوشتۀ موگی "شما باید ایکیگای خود را در چیزهای کوچک بیابید. باید کوچک شروع کنید. شما باید در اینجا و اکنون باشید. مهمترین چیز این است که نباید محیط را مقصر فقدان ایکیگای بدانید. هر چه باشید، یافتن ایکیگای با خودتان است. " آنگاه که موفق به این کار شوید، حتی اگر تا صد سالگی عمر نکنید، احساس خواهید کرد که زندگی درازتری داشته‌اید؛ چرا که بیشتر زندگیتان تنیده بوده‌اید. همچنین، زندگی با هدف، دیگر رفتارهایی را که به دراز شدن آن کمک می‌کنند را تشویق می‌کنند. موگی می‌گوید: "داشتن ایکیگای شما را به داشتن زندگی سالم‌تر، با ورزش بیشتر، فعالیت اجتماعی بیشتر و یادگیر در طول عمر، رهنمون می‌کند. "

از موگی راجع به ایکیگای شخصی خودش پرسیدیم. پاسخ داد: "من در کودکی عادت داشتم که پروانه‌ها را تعقیب کنم و رویشان مطالعه کنم. حالا، ایکیگای من دویدن صبحگاهی است. پیوند با مردمانی با پیش‌زمینه‌های مختلف، فرا رفتن از مرزهای زبان، قومیت و ملیت، شاید بزرگترین ایکیگای زندگی کنونی من باشد؛ بنابراین ایکیگای می‌تواند کوچک و بزرگ باشد، و هر دو در زندگی فرد مهم هستند. ایکیگای یک طیف است. "


شما و ایکیگای شما؛ تا لحظۀ مرگ
وقتی که ایکیگای خود را یافتید، دلیلی ندارد که هرگز از آن بازنشست شوید. ژاپنی‌ها ظاهراً کلمه‌ای برای "بازنشست شدن" ندارند. ظاهراً عامل کلیدی در طول عمر و خوشبختی در اوکیناوا، این است که از زندگیتان که موتور محرکه‌اش مقصود و هدفی است، بازنشست نمی‌شوید.

البته قضیه به این سادگی نیست. گارسیا و میرالس در کتاب خود آورده‌اند: "زندگی مدرن ما را روز به روز نسبت به طبیعت حقیقی خود غریبه کرده است و باعث شده که به سادگی در ورطۀ زندگی بی‌معنا بیفتیم. نیروها و مشوق‌های قوی (پول، قدرت، توجه، موفقیت) حواس ما را به شکل روزمره پرت می‌کنند؛ اجازه ندهید که این‌ها زندگی شما تسخیر کنند. "

در عوض، توصیۀ ایشان این است که به دنبال کنجکاوی و شهود خویش بروید که مسیری به ایکیگای و همچنین خودآگاهی محسوب می‌شود. فعالیتی را که بدان عشق می‌ورزید بیابید، خود را در میان افرادی که به آن‌ها عشق می‌ورزید غرق کنید و به قطب‌نمای درونی خود متعهد باشید.

موگی توصیه‌های بیشتری برای حفظ کارکرد مناسب موتور ایکیگای دارد. پنج نسخۀ او را اینطور می‌توان خلاصه کرد: بر جزئیات تمرکز کنید، خود را بپذیرید، به دیگران اتکا کنید، از لذت لذت ببرید و در اکنون حاضر باشید. در کتاب گارسیا و میرالس آمده است: "اشتیاقی درون شما هست؛ یک استعداد منحصر به فرد که به روزهای شما معنا می‌بخشد و شما را سوق می‌دهد تا تا نهایت، بهترینِ خودتان باشید. "

چرا ایکیگای؟
اگر بتوانیم درکی درست از باور و مقصود خود در زندگی و مواردی که ژاپنی ها در قالب مفهوم ایکیگای ارائه داده اند، ایجاد کنیم، احتمالا با آرامش بهتر و بیشتری زندگی خود را ادامه دهیم. راز زندگی شاد و طولانی این نیست که در امید فردایی بهتر روز را به شب و شب را به روز برسانیم.

راز زندگی طولانی این است که امروز را با یک قصد و نیت واقعی زندگی کنیم. زیبایی ایکیگای در این است که تنها مربوط به زندگی شخصی نیست و می توان بر اساس آن به مقاصد اجتماعی نیز جهت و مفهوم بخشید.


*اکنون می توانیم ایکیگای را به شکل زیر نشان دهیم!

ایکیگای شما درست در مرکز این دایره های متقاطع قرار دارد. اگر در یکی از این حوزه ها ضعف دارید، احتمالا آن بخش از زندگی شما لذت چندانی برای شما ندارد. اگر برای ایجاد توانایی و قدرت در آن منطقه کاری نکنید، فرصت خود را برای یک زندگی شاد و طولانی از دست خواهید داد.

 

 
چطور ایکیگای خود را پیدا کنم ؟
برای پیدا کردن ایکیگای خود باید به 3 چیز توجه کنید:
در چه چیزی خوب هستید؟ عشق و علاقه‌ شما چیست؟ چه چیزی یکی از ارزش‌های زندگی‌تان است؟ به این سوالات پاسخ بدهید. در نهایت چیزی را پیدا خواهید کرد که جواب هر 3 سوال بالاست. هنگامی که پاسخ شما جواب این 3 سوال باشد، ایکیگای خود را پیدا کرده‌اید.

برای پیدا کردن ایکیگای به زمانی فکر کنید که مشغول انجام کاری بوده‌اید و غرق در لذت شده‌ اید و فراموش کرده‌اید که ناهار یا شام بخورید.

توجه کردن به کارهایی که در انجام آنها غرق می‌شویم باعث میشه ارتباط عمیق‌تری با ایکیگای خود برقرار کنیم. در چنین حالتی، زندگی برایمان با معنا و لذت‌بخش‌تر خواهد شد. به چیزهایی که برایتان معنادار است بیشتر توجه کنید و سپس سعی کنید که دفعات انجام اینجور کارها رو افزایش دهید. به یاد داشته باشید که ایکیگای، خود به خود ظاهر نمی‌شود، برای پیدا کردن ایکیگای باید به درون و علایق خود بیشتر و بیشتر توجه کنید.

در این مسیر باید چیزهایی که با ما جور در نمی‌آیند و کارهایی که دوست‌ نداریم رو رها کنیم. نکته اصلی اینجاست: به مرور باید سعی کنیم وظایفی که برایمان بی‌معنی‌ست را کاهش دهیم و در عوض وقت بیشتری برای انجام ایکیگای خود اختصاص دهیم.

10 قانون ایکیگای در زندگی امروزی
1.فعال بمانید؛ بازنشسته نشوید
2.زندگی را کند کنید.
3.شکم خود را پر نکنید.
4.خود را با دوستان خوب احاطه کنید.
5.برای تولد بعدی خود آماده شوید
6.لبخند بزنید.
7.دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنید.
8.تشکر کنید(شکر گزاری)
9.در لحظه زندگی کنید.
10.ikigai خود را دنبال کنید.

نکات برجسته کتاب Ikigai
بحران استرس و وجودی:
“به نظر می رسد بسیاری از افراد پیرتر از سن خود هستند. تحقیقات در مورد دلایل پیری زودرس نشان داده است که استرس ارتباط زیادی با آن دارد. ” “مؤسسه استرس آمریكا این روند دژنراسیون را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت كه بیشتر مشکلات ناشی از استرس است.” از طرف دیگر ، بحران وجودی برای جوامع مدرن که مردم در آن کاری انجام می دهند که به آنها گفته می شود انجام دهند یا آنچه دیگران انجام می دهند ، انجام می دهند نه آنچه که می خواهند انجام دهند. آنها غالباً سعی می کنند با قدرت اقتصادی یا لذت جسمی یا با بی حس کردن حواسشان را پر کنند. “ کسانی که کارهایی را که دوست دارند انجام دهند و کارهای خوبی انجام می دهند هدفشان را در زندگی به دست میگیرند. به همین دلیل است که ادامه دادن کارهای ارزشمند ، پیشرفت ، آوردن زیبایی و ابزار دیگر برای دیگران ، کمک به و شکل دادن به دنیای اطراف ، بسیار مهم است.

جریان:
“خوشحال ترین مردم کسانی نیستند که بیشترین موفقیت را کسب می کنند. آنها کسانی هستند که بیشتر از سایرین در حالت جریان می گذرانند. “ “برای دستیابی به این تجربه مطلوب ، ما باید بر افزایش زمان صرف شده برای فعالیتهایی که ما را به این وضعیت جریان می آورد ، متمرکز شویم، نه اینکه به خودمان اجازه دهیم در فعالیت هایی که لذت فوری دارند، گرفتار شویم.”
“تمرکز روی یک چیز در هر زمان ممکن است مهمترین عامل دستیابی به جریان باشد.”


چطور با یافتن ایکیگای، شغل ایده آل خود را پیدا کنیم؟
تا بحال از خودتان پرسیده اید چرا کار میکنید؟ حتما میگویید چه سوال نامربوطی. ما کار میکنیم چون باید پول در بیاوریم. قطعا همین طور هست ولی آیا قضیه به همین جا ختم می شود؟ البته که نه ! فهرست دلایل غیرپولی افراد برای انجام کارشان بلند بالا و شنیدنی است. وقتی از افرادی که خودشان را غرق کارکرده اند بپرسید چرا تا این خود را غرق در کار کرده اند تقریبا هیچ گاه در جواب، پول به عنوان اولین عامل مطرح نمی شود. پس چه چیزی مشخص می کند افراد در مورد کارشان چگونه می اندیشند؟ واقعیت این است که ما باید سال‌های سال کار کنیم و اگر احساس رضایت درونی از شغلمان را نداشته باشیم بخش مهمی از واقعیت زندگی خود را از دست داده‌ایم. ما وارد عصر جدید رضایت‌مندی شده‌ایم، عصری که رویای بزرگ آن از پول فراتر رفتن و به معنا رسیدن است. و این همان تصور ما از مفهوم زندگی کاری ایده آل است همان چیزی که در فرهنگ ژاپنی ایکیگای (ikigai) نام دارد.
 
البته دانستن ایکیگای، نیازمند جستجو، مطالعه و آزمون های روانشناسی با هدف خودشناسی و خودیابی است. اگر بدنبال شناخت خود از طریق آزمون های شخصیت شناسی هستید تست هالند می تواند علایق واقعی اتان را به شما نشان دهد.

اگر بتوانیم کمی تخصصی تر به ایکیگای نگاه کنیم درکی درست از باور و مقصود خود در زندگی شغلی پیدا می کنیم به نمودار ایکیگای توجه کنید این نمودار چهار پایه اصلی دارد:

کارهایی که در آن خوب هستید
در این قسمت لیستی از تمام مهارت‌هایتان را بنویسید. چیزهایی که ممکن است از کودکی در آن استعداد داشته باشید یا چیزهایی که بعدا در گذر زمان یاد گرفتید.
مثال: نقاشی کشیدن، ارتباطات، مذاکره کردن و ریاضیات و ….

کارهایی که دوست دارید آن را انجام دهید
اینجا لیستی از کارهایی بنویسید که از انجام دادن آن کارها لذت میبرید. کارهایی که باعث می شوند یک چیزی توی قلبتان به هیجان دربیاید. کارهایی که وقتی مشغول انجام آن هستید گذر زمان رو فراموش می کنید.
مثال: کتاب خواندن، آشپزی کردن، کارکردن با نرم‌افزارهای گرافیکی

کارهایی که دنیا به آن نیاز دارد
توی این قسمت شما کارهایی که میتوانید برای دیگران یا برای جهان انجام دهید را بنویسید. در حقیقت راه‌های کمک کردن شما به محیط بیرون از خودتان. از خانواده و دوستان تا کشور یا در نهایت جهانی که در آن زندگی میکنید.
مثال: کمک کردن به افراد بی‌خانمان، کم کردن آلودگی‌ محیط زیست، ایجاد اشتغال برای جوانان، بالابردن سطح تحصیلات جامعه، …

کارهایی که برای آن به شما پول پرداخت می کنند
توی این قسمت کلی ایده پول ساز را بنویسید. یعنی لیست کارهایی که توانایی انجام دادن آن را دارید و میتوانید آن درآمد کسب کنید.
مثال: میتوانم راننده اسنپ باشم. میتوانم تایپ کنم. میتوانم زبان فرانسه درس بدهم. …

 
ایکیگای زندگی کاریتان را پیدا کنید
ایکیگای یا معنای زندگی کاری شما چیزی است که بین تمام این چهار بخش اشتراک دارد. برای پیدا کردن ان باید مدام به لیست هایی که نوشتید نگاه کنید با خودتان کلنجار بروید. اما در نهایت آن کار یا چیزی که اشتراک بیشتری در تمام چهار قسمت داره را پیدا کنید چیزی که بیشترین ارزش را به زندگی شما میدهد. شما در حال حاضر در کدام قسمت از این نمودار قرار دارید؟
اگر کاری را انجام می دهیدکه در آن مهارت دارید و خوب هستید و این شغل دلخواه شما است و از آن لذت می برید شما کاری را انجام می دهید که اشتیاق انجام آن را دارید یعنی عاشق کارتان هستید.
اگر کاری را که انجام می دهید دوست دارید و دنیا به آن نیاز دارد انجام آن کار ماموریت شما است.
اگر کاری را می‌کنید که دنیا به آن نیاز دارد و برای انجام آن دستمزد هم می‌گیرید این شغل شما است
اگر کاری که انجام میدهید دنیا به آن احتیاج دارد و شما در انجام آن مهارت کافی را دارید و خوب هستید شما حرفه ­ای هستید.
اما آن چه که مهم است همپوشانی این چهار پایه عشق، ماموریت ، شغل و حرفه است که مشخص می کند در کجای این نمودار قرار دارید و باید چه کاری انجام دهید:

عشق و ماموریت:
اگر شغل شما هم عشق دارد و هم انجام دادن آن ماموریت شما است حسی سرشار از لذت و خوشی راتجربه کرده اید اما هیچ پولی در انجام کار نیست.
 


عشق و حرفه
اگر شغل شما نتیجه همپوشانی عشق و حرفه ای بودن باشد احتمالاً معامله‌ی خوبی کرده‌اید. مشکل این است که این شرایط، رابطه‌ی شخص را با خودِ آن کار تغییر می‌دهد و باعث می‌شود با وجود رضایتمندی از انجام یک فعالیت ذاتاً معنادار به یک شغل کم‌درآمد تبدیل شود. و احساس بی فایده بودن کنید.
 


شغل و حرفه
اگر فقط از شغل و حرفه اتان پول بدست بیاورید هرچند راحت زندگی کنید اما به مرور زمان چون معنای زندگی اتان را درک نکرده اید احساس پوچی می کنید


شغل و ماموریت
و در نهایت اگر شغل شما همان رسالت شما باشد از انجام کارتان هیجان دارید و حس خوشبختی می کنید فقط آن چه که شما را نگران می کند عدم قطعیت در مورد شغل شما است .

 
سخن آخر
درک درونی و کنجکاوی شما قطب نماهای درونی و قدرتمندی است پس فعال باقی بمانید به دنبال ایکیگای خود بروید درون شما اشتیاقی وجود دارد،استعدادی منحصر به فرد که به زندگی کاری شما معنامیدهد و شما را به مسیری سوق می دهد که می توانید تا پایان عمر بهترین اوقاتتان را داشته باشید اگر هنوز نمیدانید که ایکیگای شما چیست ماموریتتان این است که آن را کشف کنید.
 
 
معرفی کتاب
ایکیگای: راز ژاپنی ها در داشتن عمر طولانی و زندگی شاد
هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس
ترجمه: گلی نژادی
سال نشر : 1398
تعداد صفحات : 132
چاپ انتشارات ثالث.
 
 
این کتاب به شما کمک می کند تا ایکیگای زندگی خودتان را کشف کنید، چیزی که به زندگی تان معنا می بخشد و شادی، شور و شوق را در وجودتان بنا می کند. “ایکیگای” یکی از رموز عمر طولانی و شاداب را در اختیارتان می گذارد و به روزهایتان معنا می بخشد.

گزیده ای از کتاب
نشستن و کم تحرک بودن آسان است. نه نیازی به تلاش دارد و نه نیازی به تغییر در روال زندگی. مقابله با آن نیز آسان است؛ فقط کمی تلاش و تغییر در روال زندگی لازم است. ما می توانیم به نحوه زندگی فعال تر دست بیابیم تا احساس درونی و بیرونی بهتری داشته باشیم. فقط باید چند راهکار جزئی به عادت های روزانه مان اضافه کنیم.

¨پیاده به محل کار بروید. یا این که روزانه حداقل بیست دقیقه پیاده روی کنید.
¨به جای آسانسور، پله ها را پیاده بروید. این کار فواید زیادی دارد از جمله برای حالت بدن، عضلات و حتی سیستم تنفسی مفید است.
¨در فعالیت های اجتماعی یا مفرح شرکت کنید تا زمان زیادی را جلوی تلویزیون صرف نکنید.
¨غذاهای نا سالم و تنقلات را با میوه جایگزین کنید، در نتیجه کم تر هوس میان وعده می کنید و در عوض مواد مغذی بیش تری به بدن خود می رسانید.
¨به اندازه کافی بخوابید. بهترین حالت هفت الی نه ساعت روزانه است، اما بیش تر از آن باعث سستی می شود…

منابع:
مجله کارومه
ویرگول
ایسنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجتبی کورانی
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی عاااالی
Iran, Islamic Republic of
خیلی آموزنده بود ممنون از شما
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.