کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس:

اختلافات خانوادگی در دوران کرونا ۲تا ۳برابر افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا , 17 خرداد 1399 ساعت 10:43

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به افزایش خشونت‌های فردی و اجتماعی در دوران کرونایی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد در حوزه مربوط به اختلافات و دعواهای خانوادگی بعد از نوروز امسال سیر صعودی پیدا کرده و بین ۲تا ۳ برابر شده که این مساله قابل تامل است.


زهرا موسی‌پور با اشاره به تبعات اجتماعی ویروس کرونا بر زندگی مردم افزود: ویروس کرونا به شدت بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و  نمی‌توانیم منکر این امر شویم زیرا روابط خانوادگی و مراودات خود را به گونه دیگری تعریف کرده بودیم بنابراین به دنیای پس از کرونا باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

 

بحران کرونا  بزرگترین بحرانی است که بشر بعد از جنگ جهانی دوم متحمل شد
وی با بیان اینکه شاید بحران کرونا  بزرگترین بحرانی است که بشر بعد از جنگ جهانی دوم متحمل شد، تصریح کرد: بحران کرونا می‌توانند سبب تغییر سبک زندگی انسان‌ها و مشکلات و نگرانی‌هایی را در حوزه اجتماعی به وجود بیاورد که پیامدهایی را دنبال خواهد داشت. 

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه زمانی از یک مساله‌ای ترس داریم به کسی پناه می‌بریم اما در  موضوع ویروس کرونا باید از دیگران فاصله بگیریم گفت: این امر نشان‌ می‌دهد که حتی ترس و فاصله اجتماعی هم تغییر کرده و با هراس اجتماعی روبرو هستیم. 


نابرابری در  توزیع فرصت‌های کرونایی آسیب‌ها را افزایش می‌دهد 
موسی‌پور با اشاره به اینکه در بحران کرونا بسیاری از افراد که در  مشاغل خرد و کوچک فعالیت داشتند شغل خود را از دست داده‌اند و ممکن است، نتوانند دیگر با این مشاغل به حیات خود ادامه دهند و این امر تبعات اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد داشت افزود: اگر ما نابرابری در  توزیع فرصت‌ها داشته باشیم به شدت به سمت آسیب‌ها حرکت می‌کنیم و شرایط سخت‌تر از گذشته خواهد شد یعنی در این شرایط باید روی عدالت اجتماعی تاکید داشته باشیم و اگر فرصت‌ها برابر توزیع نشود پیامدهای بعدی آن فقر و اعتیاد خواهد بود که این آسیب‌ها می‌تواند برای جامعه بسیار خطرناک باشد. 

وی با بیان اینکه بحران کرونا به شدت بر گردشگری و سبک زندگی در خانواده‌ها  اثر گذاشته و احساس ناامیدی در خانواده‌ها ایجاد کرده است، بیان داشت: این ویروس بحران‌های ناشی از در کنار هم بودن زیاد خانواده‌ها در این شرایط  ایجاد کرده زیرا در گذشته افراد به صورت سنتی در کنار هم بودند اما این زمان و فرصت سبب ایجاد تنش‌ و اختلافات خانوادگی شد زیرا در جامعه ما تنظیم بود چند ساعت باهم باشم. 

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان ادامه داد: در این بحران خانواده‌ها با چند فرزند مجبور به گذران زندگی در آپارتمان‌ها شدند و از آنجایی که کودکان به جست و خیز و تحرک نیاز دارند و مانع از بیرون رفتن آن‌ها شدیم و این امر نیز باعث ایجاد تنش و مسائل و مشکلاتی شد. 

موسی‌پور با اشاره به تعطیلی کمپ‌های ماده ۱۶ تصریح کرد: افرادی که از این کمپ‌ها استفاده می‎کردند؛ در سطح شهر رها هستند که می‌توان با رعایت پروتکل‌ها جمع‌آوری، ساماندهی، نگهداری و روند درمان را  شروع کنیم که البته منتظر دستور و تصمیم‌گیری دانشگاه علوم پزشکی در این راستا هستیم.

وی بیان داشت: زمانی که افراد زیاد در خانه بمانند؛ زندگی روال روزمرگی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و در دراز مدت به کاهش انگیزه‌ها کمک می کند و چیزی که افراد موفق و غیرموفق را از هم جدا می‌کند؛ انگیزه‌های افراد است.

موسی‌پور ادامه داد: اگر دعوای خانوادگی را نتوان به خوبی مدیریت کرد؛ درخواست طلاق افزایش می‌یابد و این واقعیتی است که متاسفانه با آن روبرو خواهیم شد و لذا آنچه که در حال حاضر برای ما اهمیت دارد این است که حوزه فرهنگی و اجتماعی صاحب حمایت‌های روانی و اجتماعی از خانواده‌ها شویم یعنی مداخلات موثری داشته باشیم تا بتوانیم این دعواها را ختم به خیر کنیم و باید به گونه‌ای پیش برویم که افراد مهارت همدلی، حل تعارض و حل مساله را یاد بگیرند و باید روی این مسائل زیاد کار شود.


باید خدمات روانی، اجتماعی و مشاوره تحت پوشش بیمه قرار گیرد
وی با تاکید براینکه باید خدمات روانی، اجتماعی و مشاوره تحت پوشش بیمه قرار گیرد که در این زمینه بهزیستی استان کرمان صاحب برنامه است بیان داشت: مهم‌ترین نکته دوران کرونا این است که این دوران  مردم را به شدت به فضای مجازی وصل کرد و در این راستا باید سواد رسانه‌ای را افرایش دهیم. 

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان ادامه داد: افزایش سواد رسانه‌ای ما کمتر از میانگین جهانی است لذا در این زمینه باید کار کنیم و مساله را حل کنیم. 


تبعات اجتماعی پس از کرونا با جدیت دیده شود
موسی‌پور بیان داشت: باید از بحران‌های قبلی که در سطح بزرگی بودند، درس بگیریم و یکی از این بحران‌ها زلزله بم بود که باید از نقاط قوت و ضعف و پیامدهای آن در دراز مدت  در بحران‌های دیگر استفاده کرد. 

وی با اشاره به اینکه ممکن است کرونا تا یکسال آینده ادامه یابد گفت: باید از دوران اول کرونا برای مدیریت دور دوم کرونا در کشور بهره گرفت و  تبعات اجتماعی پس از کرونا با جدیت دیده شود و تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند زیرا تبعات اجتماعی در زمان کوتا ایجاد می‌شوند اما مدیریت و حذف آن‌ها به راحتی وجود ندارد.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به اینکه کرونا سبب تغییرات اجتماعی در جامعه می‌شود تصریح کرد: باید دستگاه‌های فرهنگی بیش از پیش باید آمادگی مقابله به این کار را داشته باشند. 

موسی‌پور با اشاره به از بین رفتن مشاغل خرد و خانگی و بیکاری کارگران میدان در دوران کرونا گفت: جمعیتی که در گذشته جزو قشر ضعیف جامعه بودند که خیرین به آن‌ها کمک می‌کردند اگر این شرایط ادامه داشته باشد بر میزان کمک خیرین اثر بگذارد که این مهم با یک برنامه جدی حل می‌شود و اگر توان پاسخگویی به نیازهای اولیه را نداشته باشیم خشونت‌های اجتماعی به وجود می‌آید. 

وی با بیان اینکه استانداری باید اعتباری را برای مدیریت این موضوع اختصاص دهد تصریح کرد: باید در حوزه  اقدامات پژوهشی در پسا کرونا سبقت بگیریم و مطالعات پژوهشی داشته باشیم و جامعه هدف را ۱۰۰درصد شناسایی کنیم و بعد از اینکه نتیجه پژوهشی در فعالیت ها بیرون بیاید آنگاه نیاز به برنامه‌ریزی داریم. 

وی با بیان اینکه باید یک اعتبار ویژه‌ای را به این امر اختصاص دهیم که اگر این مهم اجرایی نشود ما دچار مشکل خواهیم شد خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۱۰هزار تماس به سامانه ۴۰۳۰ استان کرمان در رابطه با مشکلات روانشناختی کرونا داریم  لذا این امر نشان می‌دهد که ممکن است ما در حوزه آسیب‌ها دچار یک پیک شدید باشیم و  این مهم مطالعه، اقدام و عمل می خواهد و از آن به راحتی نمی‌توانیم عبور کینم بلکه باید مداخله موثر و فوری داشته باشیم. 

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.


کد مطلب: 50682

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50682/اختلافات-خانوادگی-دوران-کرونا-۲تا-۳برابر-افزایش-یافت

میگنا
  https://www.migna.ir