پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۸
کد مطلب: 50685
۲
۱
شیوه‌های مدیریت کرونا باید تغییر یابد

لزوم تشکیل ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا

لزوم تشکیل ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا
میگنا: دكتر محمد حاتمی درباره علت بی‌توجهی برخی مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در راستای مقابله با کرونا اظهار کرد: علی‌رغم اینکه مسئولان وزارت بهداشت به صورت مداوم از طریق رسانه ملی و رسانه‌ها از مردم می‌خواهند که فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی را رعایت کنند، اما برخی مردم چندان به این مسائل توجه نمی‌کنند، به نظر می‌رسد اولین علت بی‌توجهی مردم ناشی از این است وزارت بهداشت تنها در حیطه مسائل وزارت بهداشت عمل می‌کند در حالی که این وزارت‌خانه باید همه جانبه‌نگر بود و همه مسائل اجتماعی،‌ روانی و... را مدنظر داشته و از همه ظرفیت‌های ملی مانند دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌های صنفی، اساتید و مراکز دانش بنیان برای مقابله با کرونا استفاده کند.

وی گفت: کروناویروس به صورت ناگهانی وارد زندگی مردم شد و مردم دچار استرس، اضطراب و فشار روانی ناشی از استرس شدند، همین موضوع باعث شد تا از توصیه‌های مسئولان مربوطه تبعیت‌ کنند و در مهار و مدیریت کرونا موفق عمل کنیم. اما با گذشت زمان نوعی انحصارگرایی در مدیریت کرونا ایجاد شد در حالی که کرونا مسئله‌ای چند بعدی است که بعد روانی- اجتماعی آن مهم‌تر است حال ممکن است برخی نخواهند آن را بینند، اما باید بودجه کرونا صرف تمامی ابعاد کرونا شود.

حاتمی در ادامه بر تغییر شیوه‌های مدیریت کرونا تاکید کرد و گفت: در پی شیوع ویروس کرونا، مردم سه ماه از زندگی خود را در قرنطینه سپری و با سختی‌هایی دست و پنجه نرم کردند، اما درنهایت از شرایط خسته شدند. دیگر نکاتی مانند در خانه بمانید، با فرزندانتان بازی کنید و... که در اسفند یا فروردین‌ماه برای ایجاد آرامش روانی به مردم توصیه می‌کردیم، جوابگو نیست. باید طرح‌های جدیدتری جهت مدیریت کرونا اتخاذ شود تا با شرایط موجود تطبیق داشته باشد.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم از زیر بار فشار روانی سه ماهه خارج شده‌اند، گفت: پس از دوران قرنطنیه مردم در معرض اختلالات جسمانی، روانی، فرسودگی شغلی هستند و همچنین مسائل روانی ناشی از دست دادن عزیزان یا بهبود یافتگی در دوران کرونا و مسائل اقتصادی یا اجتماعی ناشی از کرونا بروز یافته است. زمانی که مردم از بار این فشار روانی رها شدند بالطبع تبعیت‌جویی آنان کاهش می‌یابد، زیرا برنامه‌ای برای شرایط جدید فراهم نکردیم.
حاتمی همچنین گفت: صدا و سیما تصور می‌کند هنوز باید بگوید ماسک بزنید و دست‌هایتان را بشویید اما تحولات سریع است .

وی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های مقابله با کرونا را تشکیل «ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا» در کوتاه‌ترین زمان عنوان کرد تا برای وضعیت موجود راهبردها و بسته‌های آموزشی فراهم شود. به طور قطع در پی این عمل مجددا تبعیت‌جویی مردم در راستای رعایت مسائل بهداشتی افزایش می‌یابد.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو به فعالیت‌های این سازمان در راستای مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: روز دوشنبه جلسه شورای مرکزی برگزار شد. در این راستا گزارش استان‌ها و فعالیت‌هایی که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور طی سه ماه اخیر انجام داد، جمع‌آوری و به شورای مرکزی ارائه شد. این گزارش در 36 محور به رئیس جمهوری نیز ارائه شد. همچنین جهت تشکیل ستاد ویژه عوارض روانی ناشی از کرونا نامه‌ای به رئیس جمهوری ارسال کردم، رئیس جمهوری این نامه را تایید کرده و به وزیر بهداشت ارسال کرده است اما هنوز وزارت بهداشت پاسخی به ما نداده است.

رییس انجمن مطالعات روان درمانی ایران با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور طی سه ماه گذشته یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در مدیریت استرس و اضطراب ناشی از کرونا بوده است، اظهار کرد: 30 هزار عضو متخصص در اختیار ستادهای استانی قرار گرفتند تا استرس و اضطراب مردم کنترل شود و مردم را به شرایط عادی بازگردانیم. هم‌اکنون لازم است برنامه‌ها و شرایط جدیدتری را برای مردم تنظیم کنیم. لازم است تحلیل دقیقی از وضعیت داشته باشیم. اکنون از پیک کرونا عبور کردیم و وارد زندگی با وجود کرونا شده‌ایم. سبک زندگی دوران پس از کرونا با سبک زندگی با وجود کرونا متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ما سبک زندگی پس از کرونا را تنظیم نکرده‌ایم، زیرا مسئولان مربوطه و ستاد ملی مقابله با کرونا این را نخواستند، از عدم توجه ستاد به تلاش‌های شبانه‌روزی 30 هزار روانشناس در ایام کرونا نیز انتقاد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
شما بهتره به اعضای سازمان خودتون خدمات بدهید. سه ماه مراکز مشاوره تعطیل شدند، شما چه خدمتی برای جبران خسارت های مالی این مراکز انجام دادید؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.