جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۵
کد مطلب: 50746
۰

رایج‌ترین علل خشکی دهان را بشناسید

خشکی دهان یکی از اختلالات غدد بزاقی است که ممکن است درمان شود. شرایط خاص و ابتلا به برخی بیماری‌های حاد مانند اوریون می‌تواند باعث مبتلا شدن به خشکی موقت دهان شود.
 
اما عوامل مختلفی از جمله مصرف برخی داروها، رادیوتراپی (اشعه‌ درمانی) سر و گردن، شیمی درمانی، بعضی بیماری‌های سیستمیک و سوء‌تغذیه باعث به وجود آمدن خشکی پایدار دهان می‌شود. بیماران دیابتی به دلیل دفع مقدار زیاد آب ممکن است دچار خشکی دهان شوند.

استفاده از دارو‌های ادرارآور، اعصاب، فشارخون، ضدحساسیت، ضدافسردگی و همچنین گرفتگی‌های ماهیچه‌ای می‌تواند از رایج‌ترین علل خشکی دهان باشد.

مبتلا بودن به برخی آلرژی‌ها، گرفتگی بینی یا بزرگ بودن لوزه سوم باعث می‌شود تا این افراد از طریق دهان نفس بکشند و موجب خشکی دهان آن‌ها شود.

کمبود ویتامین‌های B۲، A و کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ هم از علل خشکی دهان هستند.

افزایش سن (۵۰ الی ۶۰ سال) یکی دیگر از علل خشکی دهان است که ناشی از تغییرات به وجود آمده در بدن و اختلال در عملکرد غدد بزاقی است.


عوارض خشکی دهان
پوسیدگی شدید دندان‌ها از مهم‌ترین عارضه خشکی دهان است، کاهش بزاق باعث از بین رفتن اثر شویندگی آن روی سطح دندان شده و اثر محافظتی بزاق نیز در برابر میکروب‌ها کاهش می‌یابد و باعث پوسیدگی شدید دندان می‌شود. همچنین خشک شدن دهان منجر به بروز اختلالاتی در سخن گفتن، جویدن، بلع و تشخیص مزه می‌شود.

پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی لب‌ها، ایجاد زخم‌هایی در دهان و خشک شدن مخاط دهان، ایجاد عفونت‌های قارچی، در هنگام غذا خوردن احساس آزاردهنده‌ای به فرد می‌دهد.


روش‌ درمان خشکی دهان
فهمیدن علت خشکی دهان می‌تواند کمک به بسزایی در درمان آن داشته باشد. کنترل قند خون، استرس نداشتن، تحریک نشدن اعصاب پاراسمپاتیک از جمله اقداماتی است که در رفع این مشکل بسیار موثر خواهد بود.


برای درمان خشکی دهان آدامس بجوید
آدامس جویدن باعث تولید بزاق و تحریم بیشتر غدد بزاقی می‌شود در نتیجه می‌تواند نقش مهمی در درمان خشکی دهان داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که غدد بزاقی قادر به فعالیت باشند، جویدن ۱۰ دقیقه آدامس در هر ساعت، باعث افزایش بزاق می‌شود.

مصرف میوه‌ها، مایعات به خصوص آب، غذا‌های گیاهی غنی از فیبر در درمان این بیماری موثر است. برای درمان خشکی دهان توصیه می‌شود حتما روزی ۸ لیوان آب را بنوشید، همچنین از خوردن موادغذایی قندی پرهیز کنید.


چرا در خواب دچار خشکی دهان می‌شویم؟
علت خشکی دهان در خواب، تنفس از راه دهان است. سرماخوردگی یا ابتلا به حساسیت فصلی یا آلرژی منجر به گرفتگی بینی، ایجاد اختلال در عملکرد بینی و در نتیجه ابتلا به خشکی دهان در هنگام خواب می‌شود، تجویز داروی مناسب توسط پزشک می‌تواند این مشکل را حل کند.

در موارد شدید، خروپف کردن می‌تواند موجب توقف تنفس هنگام خواب شود، بنابراین تجویز داروی مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد تنفس داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...