کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودک دچار اوتیسم در دندانپزشکی

محمدامین سفاری-علیرضا ملازاده

27 خرداد 1399 ساعت 8:00

بردن کودکان به دندانپزشکی امری سخت و طاقت فرساست؛ چه برسد به این که برای کودک مبتلا به اوتیسم به دنبال این کار باشیم.


مقدمه


بسیاری از والدین دندانپزشکی را مکانی استرس زا می دانند. در این حال و با این فکر بردن اطفال به مطب دندانپزشکی باعث انتقال استرس دندانپزشکی والدین به کودک شان می شود. والدین نباید نگران باشند؛یا لااقل سعی کنند نگرانی خودشان را در این مورد کنترل و مخفی کنند. ویزیت اطفال نباید یک کابوس باشد. دندانپزشکان متخصص اطفال در کار با کودکان خبره بوده، مطب شان مناسب کودکان تعبیه شده است به گونه ای که برای اطفال لذت است. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است باید چند نکته را هنگام انتخاب دندانپزشک در نظر بگیرید.

چرا دندانپزشک اطفال؟
این امری مهم است که کودک خود را طبق یک روال مشخص به دندانپزشکی ببرید. سلامت دهان برای یک زندگی سالم امری ضروری است. بسیاری از والدین می پرسند که چرا باید کودک خود را به دندانپزشک اطفال ببرد به جای یک دندانپزشک عمومی؛ اینها چند فایده دندانپزشک اطفال است:
الف) دندانپزشکان کودک دو یا سه سال بیشتر از دندانپزشکان عمومی در دانشگاه آموزش می بینند. این آموزش بیشتر به جهت آشنایی بیشتر با روش کار با کودکان و نیاز های بیشتر این قشر جامعه است. کار با کودکان اوتیسمی از این جهت بیشتر تخصصی و نیازمند به دندانپزشک اطفال است.

ب) مطب دندانپزشک اطفال محیطی دوستانه دارد که اطفال آن را می پسندند و همچنین از ادوات کمتر ترسناک دندانپزشکی استفاده می کنند تا کودک حس آرامش بیشتری داشته باشد.

ج) اتاق یک دندانپزشک اطفال نور بسیار بیشتری دارد و همچنین اسباب بازی ها و بازی های متنوعی در آن قرار دارد به گونه ای که کودک در طول مدت ویزیت آرامش بیشتری داشته باشد.

د) آنها در حین کار با کودک حرف می زنند و مدام او را درگیر مطلبی می کنند، به گونه ای که درمان های دندانپزشکی را کمتر حس کند.

همان طور که ملاحظه می کنید، یک کودک در مطب دندانپزشک اطفال حس آرامش بیشتری دارد؛ حال برای کودکان اوتیسمی چه کنیم؟

1- از دیگران سوال کنید:
از والدین دیگری که کودک اوتیسمی دارند راجع به تجربه ویزیت شان سوال کنید. اگر تجربه خوبی داشته اند کجا رفتند؟ چه چیزی باعث شد از تجربه خود راضی باشند؟ این که شما نکات خوبی را در مشاوره ها بیابید ،خود شروع بسیار خوبی است. اگر دندانپرشکی را نیافتید، در اینترنت جست و جو کنید. بسیاری از دندانپزشکان به روز در صفحات مجازی تجربیات بسیار مناسبی را به اشتراک گذاشته اند. این تجربیات و نظرات آنلاین می توانند شروع بسیار مناسبی برای یافتن دندانپزشک خوب برای کودک باشند.

2-همیشه با دندانپزشک احتمالی کودک خود صحبت کنید:
اول از هرچیزی با مطب دندانپزشک اطفال تماس بگیرید و نیاز ها و شرایط کودک خود را بیان کنید. رد و بدل شدن این اطلاعات می تواند کمک شایانی در جهت انتخاب بهترین گزینه به شما کند. چند سوالات مهم به این شرح است:
الف) آیا تجربه کار با کودکان اوتیسمیک را داشته اید؟
ب) آیا شرایط مناسب جهت یک ویزیت آرام بخش را برای کودک اوتیسمیک دارید؟
ج) آیا می توانم کودک خود را طی ویزیت همراهی کنم؟
د) آیا می توانم تاریخ معابنه خود را نسبت به شرایط کودکم تغییر دهم؟
ه) آیا کارکنان مطب در هر جلسه ویزیت تعویض می شوند یا خیر؟
شما کودک خود را به خوبی می شناسید و شرایط وی را به خوبی می دانید؛ پس اگر از جواب های دندانپزشک راضی نبودید؛ دندانپزشک دیگری را انتخاب کنید. آگاه باشید که برخی دندانپزشکان به دلیل این که نمی توانند یک تجربه بدون استرس را برای کودک اتیسمی فراهم کنند؛ متمایل نخواهند بود تا با کودک شما کار کنند این دندانپزشکان می توانند شما را به دندانپزشکی که چنین شرایطی را داشته باشد ارجاع دهند.

3-مشکلات حسی را در نظر داشته باشید:
کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا از مشکلات حسی رنج می برند. این مشکلات باید با دندانپزشک در میان گذاشته شود و شرایط مناسب کودک در نظر گرفته شود. اگر کودک شما دوست ندارد صندلی اش بیش از حد افقی شود باید به دندانپزشک بگویید تا در بدو ورود صندلی را در موقعیت مناسب قرار دهد، تا کودک راحت باشد. اگر کودک به نور حساس است به او اجازه دهد تا عینک آفتابی بزند زیرا مطب معمولا نور زیادی دارد. هر یک از این شرایط باید با دندانپزشک مطرح شود. اگر دندانپزشک مناسب را یافتید آنها راهبردهای مقابله با این حساسیت ها را در نظر خواهند گرفت و می توانند شما را از این راه حل ها با خبر سازند و به آرامش بیشتر شما و کودک کمک کنند.

4-چند ویزیت سریع و کوتاه را برای کودک خود برنامه ریزی کنید:
این که کودک شما در ویزیت اول فرایندی طولانی و طاقت فرسا در انتظار داشته باشد ،اصلا نشانه خوبی نخواهد بود. پس باید چند ویزیت کوتاه و سریع را در نظر داشته باشید. این کمک می کند تا اعتماد خوبی بین کودک شما و پرسنل دندانپزشکی شکل گیرد. همچنین با این کار آشنایی کودک شما با اتفاقات در مطب را بسیار تسریع خواهد بخشید. همچنین بدانید که اگر این ویزیت های اولیه به خوبی پیش نرود شما باید دندانپزشک دیگری را در نظر بگیرید.

5-همواره به دنبال روابط اجتماعی بالا باشید:
دندانپزشکان اطفال می بایست توانایی های بالایی در ارتباطات اجتماعی از خود نشان دهند. دندانپزشک باید از روش “بگو؛ نشان بده؛ انجام بده” استفاده کند. اول به کودک روال درمان را متناسب با سطح فهم کودک توضیح می دهند دوم ادوات مورد نیاز پروسه درمان را به او نشان می دهند و حتی به او اجازه می دهند که وسایل را لمس کند و با آنها ارتباط برقرار کند. در پایان روال درمان را دقیقا همان گونه که گفته اند آغاز خواهند کرد. این گونه ارتباط به کودک کمک می کند تا هرگونه شک و بلاتکلیفی را برای خود از بین ببرد و در شرایط آرام تری قرار گیرد. اگر کودک در ایجاد ارتباط مشکل داشت والدین مسول اند برای ایجاد ارتباط بهتر کمک کنند حتی شرایطی را فراهم کند تا اینکه کودک اینروند درمانی را بر روی برادر و خواهر خویش ببیند تا با آن آشنا شود.


دیگر ملاحظات:
امید است که این روش ها به شما در جهت انتخاب یک پزشک مناسب کمک کند؛ هر چند توجه به نکات زیر میتواند به شما کمک بیشتری بکند:

الف) آیا کودک شما با تشنج دست و پنجه نرم می کند؟ اگر چنین است باید پزشک خود را در این باره آگاه کنید و او به شما کمک می کند که روند بهتری داشته باشید و به سلامت دهان کودک شما در حین تنش کمک خواهد کرد.

ب) آیا استفاده از آرام بخش ها به تجربه بهتر کودک شما کمک می کند؟ این مورد می تواند درصورتی که باعث به خواب رفتن کودک شما نشود، به آرامش بیشتر کودک شما کمک کند. پ) آیا دندانپزشک شما می تواند به یاد دهی آداب سلامت دهان به کودک شما کمک کند؟ بعضی وقت ها یک مسواک زدن ساده برای کودک سخت خواهد بود. این یادگیری توسط دندانپزشک می تواند بهبود داده شود.



منبع:
https://www.childrenandteendental.com/blog-articles/choosing-a-pediatric-dentist-for-an-autistic-child


- محمدامین سفاری؛ دانشجوی دکتری دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی
- دکتر علیرضا ملازاده ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و روان درمانگر
alimollazade@yahoo.com


کد مطلب: 50770

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50770/کودک-دچار-اوتیسم-دندانپزشکی

میگنا
  https://www.migna.ir