جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۲
کد مطلب: 50781
۱
از خرید تا میهمانی شبانه

درجه‌بندی ریسک ۱۱ فعالیت‌‌‌ روزمره در دوران کرونا

درجه‌بندی ریسک ۱۱ فعالیت‌‌‌ روزمره در دوران کرونا
این سوال با پنج متخصص بیماری‌های همه‌گیر(اپیدمیولوژیست) در میان گذاشته و شده و آنها در پاسخ‌های خود تلاش کرده‌اند تا ۱۱ فعالیت‌ روزمره را با ثبت امتیاز ۱ تا ۵ از نظر سطح مختلف خطر ایجاد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دسته‌بندی کنند.
 
رایان مالوش، محقق دانشگاه میشیگان آمریکا در پاسخی کلی به این سوال گفت که فعالیت‌های با ریسک بالاتر اموری هستند که محیط‌های بسته و دارای سیستم تهویه ضعیف و با حضور افراد زیادی انجام می‌شود و در مقابل فعالیت‌های کوتاه‌مدت خارج از محیط‌های بسته که با رعایت فاصله اجتماعی مناسب انجام می‌گیرد، کمترین میزان خطر سرایت ویروس کرونا را دارند.

با این حال، سطح خطر تعیین شده از سوی این متخصصان به تفکیک فعالیت‌های روزانه بدین ترتیب است:

مراجعه به پزشک: ۲.۱
به دلیل رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های درمانی و انجام مداوم آزمایش‌های غربال‌گری در میان کادرهای درمانی، مراجعه به پزشک یکی از کم‌خطرترین کارهای روزانه است.

رفتن به پیک‌نیک: ۲.۳
اگر مردم وقتی که مشغول خوردن نیستند حتما ماسک بزنند و قبل از غذا خوردن نیز دست‌های خود را ضدعفونی کنند و غذا و نوشیدنی خود را نیز به اشتراک نگذارند، رفتن به پیک‌نیک با رعایت فاصله لازم، ریسک پایینی خواهد داشت.

ملحق شدن بچه‌ها به هم‌بازی‌هایشان: ۲.۴
بازی کودکان در دسته‌های کوچک و انجام فعالیت‌هایی که به تماس فیزیکی منجر نشود، چندان خطری ندارد ولی با افزایش سن آنها به سطح نوجوانی و جوانی سطح این خطر بدون رعایت فاصله اجتماعی لازم به ۴ وحتی ۵ می‌رسد.

انجام خرید: ۲.۵
اگر وقتی وارد مراکز خرید و مغازه‌ها می‌شوید، ماسک پوشیده باشید و فروشندگان هم ماسک بر دهان و بینی خود داشته باشند، خطر خرید رفتن در حد متوسط است.

بازگشت به محل کار: ۲.۶
خطر متوسط بازگشت به سر کار در شرایطی است که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله میان همکاران، تمامی کارکنان نسبت به اهمیت حساسیت آنها به بروز هرگونه علائم بیماری کووید-۱۹ متعهد باشند و حتی بخش منابع انسانی شرکت‌ها کارکنان را به انجام آزمایش پادتن(آنتی‌بادی) تشویق کند.
 
دیدار بزرگان فامیل: ۳.۲
با توجه به آسیب‌پذیری افراد مسن‌تر در برابر ویروس کرونا، دیدار‌های خانوادگی با حضور آنها حتی با وجود رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک و ضدعفونی دست‌ها ریسک پایینی ندارد.

مراجعه به آرایشگاه: ۳.۴
مراجعه به آرایشگاه تنها در شرایطی ریسک بالایی ندارد که آرایشگر و مراجعه‌کننده فاقد علائم بیماری باشند و در طول مراجعه مشتری نیز دو طرف ماسک خود را در طول ارائه خدمات حفظ کنند. همچنین آرایشگاه محل مراجعه نیز باید نسبت به رعایت امور بهداشتی حساس باشد.

رفتن به رستوران: ۳.۴
غذا خوردن دسته‌جمعی در رستوران‌های دارای محیط باز کم خطر از محیط بسته خانه است به ویژه آن که فاصله اجتماعی بین میز مشتریان رعایت شده باشد و کارکنان رستوران نیز ضمن داشتن محافظ‌های چهره از دست‌کش و مواد ضدعفونی کننده برای افزایش سطح بهداشت رستوران استفاده کرده باشند.

برگزاری میهانی شبانه: ۳.۸
اگر در دعوت افراد وسواس به خرج دهید و تعدادی را دعوت کنید که رعایت فاصله مناسب بین آنها در محیط خانه ممکن باشد، ریسک سرایت ویروس کرونا همچنان در سطح متوسط خواهد بود. البته نباید فراموش کنید که حتما به میهمانان خود تاکید کنید که اگر کوچک‌ترین علامتی از بیماری کووید-۱۹ احساس می‌کنند شب به خانه شما نیایند چون بازگرداندن آنها در جریان میهمانی کار سختی است.

اعزام بچه‌ها به اردوهای تابستانی: ۳.۹
برگزاری اردوهای دسته‌جمعی با حضور معلمان و مربیانی که غربالگری نشده‌اند، برای بچه‌ها خطرناک است چون که جلوگیری از برخی فعالیت‌های جمعی از جمله غذا درست کردن و خوردن، ورزش و خوابیدن دسته جمعی بدون رعایت فاصله لازم ممکن نیست.

استفاه در وسایل نقلیه عمومی: ۴.۱
حتی اگر دستکش بپوشید، ماسک بزنید و مدام دست‌های خود را تمیز کنید باز هم سوار شدن به واگن‌های شلوغ مترو پرخطر است. حداقل اتوبوس‌های شهری شلوغ، پنجره‌های خود را به هنگام تردد باز بگذارند تا شاید قدری از خطر کاهش یابد.

یورونیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!